Koenigsegg Agera RS slog nyligen världsrekord på en raksträckamellan Las Vegas och Pahrump i Nevada. Medelhastigheten låg på 447 km/h och därmed raderade ni ut Bugattis rekord från 2010 som löd på 431 km/h. Hur viktigt är det att inneha hastighetsrekordet?
– Slå hastighetsrekord är något vi alltid vill. Men möjligheterna att göra det är få. Framförallt måste du ha en väg där det går att köra så fort. I det här fallet var det en av våra kunder som ville göra det och som dessutom letat upp en vägsträcka där det var möjligt. Då hängde vi på. Nu visade vi alla att vi håller vad vi lovar och självklart är det roligt att inneha hastighetsrekordet.
När ni utvecklar en bil som ska köra 447km/h, vad krävs av däcket?
– Smidighet och väghållning är viktigare än själva rekordet och då är däckprestandan ett av de kritiska momenten. Allt arbete vi lägger på chassi, uppgängningssystem, motor-och bromssystem kan vara bortkastat om inte däcken klarar bilens prestanda. Våra däck måste kunna hantera extrema sidotryck för att klara väghållningen. Även om det inte är troligt att våra kunder kommer att köra i 440km/h, måste vi ändå veta att bilens däckklarar den hastigheten.
En punktering i den farten skulle vara förödande, hur motverkar ni det?
– Vårt största ansvar i en sådan situation är att skydda föraren och vi har en rad säkerhetssystem med smarta airbags, störtbåge med mera. Innan vi testade bilen i den hastigheten gjorde vi omfattande tester för att vara säkra på att däcken skulle klara belastningen. Vi hade där ett samarbete med vår däckpartner Michelin. I deras testanläggning gjordes omfattande tester av PilotSport Cup2-däcken för att säkerställa att de skulle klara påfrestningen. Michelins representanter var även på plats vid rekordet i Nevada och inspekterade däcken efter varje körning. Faktum är att däcken nästan såg ut som nya efter att vi kört bortåt 450 km/h. I slutändan behövde vi bara en uppsättning däck för att dels slå världsrekordet och dels för att göra accelerationsrekordet 0-400 km/h. Däckens skick efteråt förvånade både mig och Michelin-killarna.
Är däcken till era bilar specialdäck från Michelin?
– De Michelin PilotSport Cup2 som vi använder på Agera RS kan köpas från alla Michelin-återförsäljare, dessutom till ett rimligt pris. Men de bakre däcken är speciellt utvecklade för Koenigsegg.
Ni tillverkar egna kolfiberfälgar. Hur går den produktionen till?
– Varje fälg består av 650 enskilda bitar kolfiber och det tar en vecka för en anställd att göra ett hjul. Regera har en speciell design och till dessa använder vi 100 fler kolfiberbitar, vilket göra att det tar några dagar längre att tillverka. De första kolfiberfälgarna började vi tillverka 2013 till Agera S.
Varför är kolfiber det bästa fälgmaterialet till era bilar?
– Först och främst väger de 40 procent mindre än vanliga lättmetallfälgar, vilket är en markant skillnad. Vi kan få den viktreduktionen utan att kompromissa med vare sig styrka eller säkerhet. Den lättare fälgen ger en helt annan acceleration i startögonblicket eftersom ett tyngre hjul behöver mer kraft för att förflytta sig. Det ger också smidigare inbromsningar och du får ett mycket bättre grepp vid snabba korrigeringar med ratten.
De traditionella personbilstillverkarna sätter allt större fokus på att det ska tillverkas lättare däck med mindre rullmotstånd. Vilket fokus har ni när det gäller däck?
– Grepp. Vi arbetar i ett annat segment än andra biltillverkare och är inte i behov av att göra våra bilar så bränsleeffektiva som möjligt, utan styrs mer av prestanda och väghållning.
Hur viktigt är däck och fälgars utseende för det totala intryck bilen ska förmedla?
– Mycket viktigt! Hjul är som ett par skor – en viktigdel av vad din outfit förmedlar. På samma sätt kan rätt fälg och däckprofil antingen se supersexig ut, vara normal eller i värsta fall hemsk om du väljer helt fel. Även om vårt fokus är prestanda så har förstås utseendet på fälgar och däck stor betydelse.
När ni bygger en ny modell, var i planeringen kommer däck och fälgar in?
– Från den absoluta början. Däckens storlek styr mycket av hur vi bygger bilen, även stylingen av karossen styrs av däcken.
Finns det något reservhjul i era bilar?
– Nej, våra bilar – och även andra bilar i det här segmentet – har inget utrymme för reservhjul.
Hur gör man då om det blir punktering?
– Stannar bilen och ringer en verkstad som kan komma ut och montera ett nytt hjul.
Tror du ni kan passera 500 kilometer i timmen och hur långt fram i tid ligger det i så fall?
– Förmodligen är det långt bort. Det är trots allt över 40 km/h över hastigheten som uppmättes i Nevada. Största hindret är luftmotståndet som det krävs mycket kraft för att forcera. Det krävs även en utveckling av däckteknologin för att klara den farten. Skulle vi nå dit, skulle det vara underbart. Men det är absolut inget mål med nästa bil som vi bygger.
Hur mycket kostar Agera RS att köpa och vad är det extraordinära jag får för pengarna?
– Varje bil är individuell och prissätts efter hur köparen vill ha den. Det du får är en extrem bil med extremaförmågor när det gäller fart och väghållning. Vi tillverkar det styvaste chassiet i hela fordonsindustrin, vilket gör att vi kan koncentrera oss på väghållningennär vi arbetar med fjädringssystemet och hjulupphängningen. Du får också ett extremt hantverk där allt monteras för hand och där många av detaljerna är tillverkade för hand i vår fabrik. Vi tillverkar bara 25 Agera RS och dessa var redan slutsålda i januari 2016.
Det verkar utspela sig en tvekamp mellan er modell Agera RS och Bugatti Chiron, är Bugattier värsta konkurrent om att vara miljardärernas favoritvrålåk?
– Folk gillar att ställa dessa bilar mot varandra. Men i grund och botten är det helt olika bilar. Agera RS är mer en traditionell sportbil, medan Chiron är mer aven väldigt snabb GT-bil. Sedan skiljer sig våra kunderfrån vanliga bilkunder som jämför olika bilar och väljer den som passar deras behov och ger mest valuta förpengarna. Våra kunder – och Bugattis – är oftast istånd att köpa bilen de gillar, oavsett vad den kostar. Många äger en mängd bilar innan de köper sin första Koenigsegg. Men vi måste fortfarande ge våra kunderen bra anledning att välja Koenigsegg.
Vad är den stora skillnaden mellan Bugattimodellenoch Koenigsegg Agera RS?
– Vikten. Chironen är 500 kilo tyngre än vår Agera RS, vilket påverkar prestandan. Bugattins vikt bidrar till den lyxiga körkvaliteten, som är deras varumärke. AgeraRS är utformad för att vara bekväm på vägen och samtidigt vara ett monster på racerbanan. Bilens låga vikt är nyckeln till acceleration, hastighet, kvickhet och bromsförmågan.
Ni får anses vara den lille spelaren i sammanhanget. Upplever du att ni slår underifrån och vad är i så fall fördelen med det?
– Alla älskar en underdog, eller hur? Vi saknar definitivt de resurser som andra företag har. Det betyder att vi måste vara smidiga, innovativa och kreativa. Vi är väldigt bra på att tänka på det sättet och konkurrenterna distraherar inte oss. Vårt enda mål är att göra bilarna bättre.