Transportstyrelsen utreder vinterdäckskrav för EU-trailers
Branschnytt
19 mars 2019
Text: Henrik Nygård
Transportstyrelsen har fått regeringens uppdrag att fram till nästa sommar komma med förslag på åtgärder som kan höja trafiksäkerheten när det gäller korta dragbilar med påhängsvagn, så kallade EU-trailers.
– I uppdraget ingår också att kartlägga omfattningen av både olyckor och andra typer av stopp och hur ofta just de här fordonen är inblandade, säger Omar Bagdadi på Transportstyrelsen, till SVT Nyheter Västerbotten.
I en intervju med DäckDebatt förra året sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att den nya vinterdäckslagen för tunga fordon med krav på vinterdäck på samtliga hjul, som börjar gälla i sommar, ska ge bättre konkurrensvillkor för svenska åkerier, leda till färre trafikolyckor och ett bättre trafikflöde.
- Lastbilar ska inte stå och slira i backarna, sa Eneroth till DäckDebatt.
Men eftersom vinterdäck inte alltid hjälper vid vissa typer av fordonskombinationer, så som EU-trailers, har Transportstyrelsen fått uppdraget att utreda hur reglerna kring just de lastbilstyperna kan förändras, enligt SVT.
Idag finns väldigt lite officiell statistik på alla de vägstopp som orsakar stora problem men inte regelrätta olyckor. Dessutom särskiljer statistiken inte heller mellan olika typer av tunga lastbilar som är inblandade i olyckor.?
– Det finns en risk att utländska ekipage svartmålas i stor utsträckning. Avsaknaden av statistik gör det omöjligt att i dagsläget veta omfattningen av korta dragbilars inblandning i olyckor och andra stillestånd, säger Omar Bagdadi, utredare på Transportstyrelsen, till SVT.
Bristen på statistik komplicerar uppdraget och det inte är helt enkelt att föreslå regelförändringar i Sverige.?
– Regelverket på det här området är i stor utsträckning internationellt och det kan vara svårt att införa särkrav nationellt, konstaterar Bagdadi.?