DRF uppvaktade ministern om skiftestider för dubbdäck
Branschnytt
13 mars 2019
Text:
Däckspecialisternas Riksförbund, DRF, uppvaktade nyligen regeringen och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) angående de problem som uppstår för däckbranschen till följd av reglerna för skiftestider för dubbdäck på våren.
TEXT HENRIK NYGÅRD
Problemen med skiftestiderna blir extra påtagliga i år, då påsken infaller sent. Den stora resehelgen, då många åker till fjällen och behöver dubbdäck, infaller 18 – 22 april.
- Det innebär att alla som åker på dubbdäck kommer bryta mot lagen eftersom dubbdäck är förbjudna efter 15 april, säger Peter Buhre, sakkunnig på DRF.
Vid mötet med Tomas Eneroth den 12 mars deltog Ulrik Jönsson, ordförande i DRF, samt Peter Buhre och flera sakkunniga från departementet.
Även om inga konkreta löften ställdes ut från ministern är de ändå mycket nöjda med mötet.
- Samtalen fördes i god ton och Tomas Eneroth lovade att följa frågan mycket noga. Det visade sig att han var ganska insatt i och intresserad av vår bransch. Vi fortsätter också vår dialog med Transportstyrelen i frågan, säger Ulrik Jönsson.
Tomas Eneroth berättade bland annat att den första motion han skrev som riksdagsledamot 1999 handlade om just vinterdäckslagen. Men de senaste åren har det skett en rejäl strukturförvandling i däckbranschen, något som diskuterades på mötet.
- När dagens regler kom till så skiftade många fler däck själva, och man förvarade också däcken hemma. Sedan dess har det skett en kraftig ökning av antalet skiftningar på verkstäder samt inte minst förvaring på däckhotell, säger Peter Buhre och fortsätter:
- Det här innebär en stor förändring för däckbranschen. Och om vi inte kan anpassa oss till den och ta hand om kunderna så kommer andra aktörer att ta marknadsandelar. Det sa Tomas Eneroth att han hade stor förståelse för.
Även i år har alltså reglerna för skiftestider för dubbdäck på våren kommit upp till högsta politiska nivå. Nyligen deltog också Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen Sverige, i ett möte med riksdagens bilnätverk, där han adresserade de problem som skiftestiderna innebär för däckverkstäderna och bilisterna. Och både i år och förra året har riksdagsledamoten Lars Beckman (M) ställt en skriftlig fråga till Tomas Eneroth, där han frågor om ministern är beredd ”att vidta några initiativ för att ändra datum för däckbyte?”
De korta skiftestiderna för dubbdäck på våren har i många år varit en av däckbranschens allra svåraste utmaningar. Efter den 15 april måste Sveriges cirka 3 miljoner dubbdäcksbilister ha bytt till sommardäck, om det inte är vinterväglag. Samtidigt gäller krav på vinterdäck vid vinterväglag fram till och med den 31 mars. En normal säsong ska alltså tre miljoner hjuluppsättningar hinna skiftas under endast två veckor. Under en snörik vinter med försenad vår, som förra året, blir belastningarna på däckverkstäderna enorma.
DRF föreslår därför en tillbakagång till sista datum för dubbdäck till 30 april, men att kravet på vinterdäck vid vinterväglag samtidigt kortas till 1 mars. Denna åtgärd skulle minska onödigt slitage på vägarna samt minska stressen på verkstäderna. På hösten är det två månader mellan att det är tillåtet med dubbdäck till att det skall vara vinterdäck vid vinterförhållanden.
DRF anser också att formuleringen ”vid vinterväglag råder krävs vinterdäck” ändras till en bestämd tidsperiod ”från första december till den sista februari ’Skall’ det vara vinterdäckskrav. Samma ”skall-krav” och period borde gälla för den nya vinterdäckslagen för lastbilar, anser DRF, och hänvisar till att frågan handlar om arbetsmiljö, trafiksäkerhet och miljö samt att lagar inte kan styra över klimatet.