Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen Sverige.
Det blev brist på brist
Branschnytt
09 februari 2023
Text: Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen Sverige Foto: Daniel Roos
Ännu ett intensivt år har passerat i däckbranschen. Utöver de löpande branschaktiviteterna och frågorna har såväl krig som elpriser och räntor utgjort prövningar för många aktörer i hela värdekedjan.
Gällande däckbristfrågan som löpte runt i media såväl innan semestern som inför skiftessäsongen så törs jag nu summera att det inte blev någon brist annat än i speciella fall. Det var också detta som jag framförde i olika uttalanden i media när oron härjade som värst. En tidig eller sen vinter skulle enligt mina spaningar påverka tillgången till konsument mer än Rysslands-problematiken. Jag sa även att liknande situationer i många branscher inte sällan leder till ”toalettpapperssyndromet”, det vill säga att hot om brist gör att många hamstrar eller köper på spekulation, vilket kan bli problematiskt om efterfrågan minskar. I värsta fall kan en sådan situation leda till att lager förblir fulla och att man dels binder mer kapital till höga räntor, dels får utrymmesbrist när nästa säsong däck ska in.
Det är min förhoppning att efterdyningarna efter hösten ska vara hanterbara för alla i branschen och att planeringen inför sommarsäsongen ska fungera väl, trots prövningarna.
2023 kommer att vara ett år fullt av aktivitet i branschens alla delar. Mycket av det kommer man att kunna få en föraning om på Automässan den 18-21 januari i Göteborg.
Avslutningsvis vill jag tillönska alla en riktigt god start på det nya året! Nu ser vi till att Sverige rullar ännu ett år.
Hälsningar,
Fredrik