Den 15 april ska alla Sveriges dubbdäck vara skiftade till sommardäck enligt lagen. Det finns en ventil som säger att det är tillåtet att köra med dubbdäck om det råder vinterväglag. Rätt däck för rätt väglag är ju trots allt en viktig trafiksäkerhetsfråga och skälet till att vi har en lag om vinterdäck över huvud taget. Problemet, som vi i Däckspecialisternas riksförbund har påpekat länge, är att dubbdäckslagen dels får bilister att skifta hjul för tidigt för att de vill vara säkra på att hinna. Dels att den lämnar utrymme för godtycke, vilket bötfällda bilister i Kramfors fått erfara trots vinterväglag. Lagen måste anpassas efter svenska väderförhållanden och att Sverige är ett avlångt land.
En fråga om trafiksäkerhet
I princip alla fordon förbinds med vägbanan med däck – från cykeln till de största maskinerna i gruvan. Däcken är designade för en balans mellan rullmotstånd, buller, manöverförmåga, komfort och den viktigaste – väggrepp. Ytan mellan vägbanan och däcken på en vanlig personbil motsvarar ungefär en handflata och det är denna yta som ska få stopp på ett fordon som väger 1,5 ton (elbilar väger ännu mer) när man bromsar, och det är denna yta som ska ge föraren manöverförmåga i alla väder. Underlaget och däcken samverkar och måste skapa friktion om bilen ska stanna vid häftig inbromsning, eller vid en häftig undanmanöver – utan grepp så glider bilen okontrollerat, vilket är direkt farligt. Rätt däck för rätt underlag är en fråga om trafiksäkerhet.
Däckspecialisternas riksförbund (DRF) är sedan 1937 en branschorganisation för Sveriges däck-, fälg- och serviceverkstäder. Medarbetare på alla våra verkstäder har det stressigt varje vårsäsong, men i år har det varit riktigt jobbigt då det var vinterväglag på de flesta håll en bra bit in i april vilket ytterligare krymper fönstret att hinna skifta alla hjul med dubbdäck till den 15 april.
I undersökningen DRF frågar uppger hela 80 procent att vårens skiftessäsong är mycket stressig, 19 procent tycker ”bara” att det är stressigt. Få har sådan överblick över rådande vägförhållanden och bilisternas beteenden som våra medlemmar. De måste nämligen anpassa sin verksamhet utifrån verkligheten. 97 procent av våra medlemmar anser att skiftestiden är alldeles för kort och borde vara mellan 31 mars och 30 april. Det är dags för beslutsfattarna att lyssna på dem.
"Lagen bestämmer inte över vädret"
I undersökningen kan vi läsa ”Vi får jobba under extrema förhållanden”, ”Omöjligt att genomföra på ett säkert sätt för kunder eller personal på grund av den stress alla utsätts för”. ”I norr där vi verkar stämmer det inte bra med hur vädret ser ut, samt att många kunder far till fjälls under påsken och behöver vinterdäck”. Branschen upplever helt enkelt inte att lagen är anpassad efter verkligheten. Vi har också kunnat läsa om bilister på flera håll som fått böter trots vinterväglag.
Det är helt enkelt svårt för bilisterna att fatta kloka och trafiksäkra beslut med dagens lagstiftning. Att köra bil med sommardäck när det är kallt och halt är farligt. Vi som lever i Sverige har till och med ett begrepp för vårens nyckfulla väder: aprilväder.
Enligt räddningstjänsten i Umeå kom det in fem larm om trafikolyckor på en eftermiddag för att det plötsligt blev halt och bilister hade bytt till sommardäck. Detta var alltså den 24 april i år, 9 dagar efter dubbdäcksförbudet. Lagen bestämmer inte över vädret.
Stoppa kaoset
Låt denna vår bli den sista med detta kaos. Det är dags för regering och riksdag att anpassa lagen efter verkligheten och förlänga skiftestiden på våren till den 30 april.
Tryck här för att komma till artikeln i Altinget