Nya nordiska vinterdäcksregler
Branschnytt
18 december 2019
Text: Henrik Nygård Foto: iStock
I år och nästa år gäller nya regler för vinterdäck i Sverige, Norge och Finland. Eller snarare handlar det om nya och hårdare definitioner på vinterdäck. Vi reder ut vad som gäller.
På Däckbranschdagen nyligen gick Bernt Wahlberg från STRO, The Scandinavian Tire & Rim Organization, igenom de nya nordiska reglerna.
I Sverige är symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) sedan 1 juni den nya definitionen på vinterdäck för personbilar, lätta lastbilar och tunga fordon. Denna märkning är baserad på en testperiod, vilket M+S-märkningen inte är.
Vinterdäck som monteras på andra axlar än drivaxlar och framaxlar på bilar med en totalvikt över 3 500 kg eller på släpvagnar med en totalvikt över 3 500 kg får i stället vara märkta med M+S.
Förslaget trädde i kraft 1 juni 2019, med en övergångsperiod för de nuvarande regler till 30 november 2024 för personbilar, lätta lastbilar samt styr och drivaxlar på tunga fordon. För ”lätta” släpvagnar så gäller övergångsperioden fram till 30 november 2028.
För tunga släp kommer det inte att vara någon övergångsperiod, utan kravet gäller från och med 1 juni 2019.
I Norge infördes 15 november nästan identiska regler som i Sverige. Även här gäller 3PMSF-symbolen som definition på vinterdäck. För tunga fordons lyftbara axlar och släpvagnar är det dock fortsatt tillåtet att använda däck märkta med M+S, men utan krav på att de skall ha ”särskilt framtagits för vinterkörning” som det är skrivet i dagens krav på vinterdäck.
Förslaget trädde i kraft 15 november 2019, men med en övergångsperiod på ett år för de nuvarande reglerna till 14 november 2020 för personbilar, lätta lastbilar samt styr och drivaxlar på tunga fordon.
I Norge finns också ett krav på att fordonsföraren skall ”tillförsäkra sig om tillräckligt grepp i förhållande till väglaget”.
I Finland uppdateras vägtrafiklagen i juni nästa år. Kravperioden för vinterdäck utökas från november till mars, men bara om väglaget kräver det. Dubbdäck får användas under samma period, men även under annan tid om vädret eller väglaget förutsätter det.
Ännu har man i Finland ingen definition av vinterdäck (M+S), men Trafiksäkerhetsverket (TrafiCom) har meddelat att man arbetar med närmare föreskrifter om vinterdäcken på fordon i olika fordonskategorier.
TrafiCom arbetar också för närvarande med en uppdatering av den så kallade OverRun testmetoden (godkännande av dubbdäck). Inom kort väntas en remiss skickas ut.