Det finns en del förvirring i däckbranschen kring de nya märkningsreglerna som börjar att gälla den första december.
DRF vittnar om förvirring kring nya vinterdäcksmärkningarna
Branschnytt
15 oktober 2024
Text: Jonna Jansson Foto: Andrea Piacquadio
Den första december börjar nya regler att gälla för vilka vinterdäck som får användas i svensk trafik. De nya direktiven har enligt branschorganisationen Däckspecialisternas Riksförbund (DRF) lett till en del förvirring i branschen. Nu presenterar förbundet, tillsammans med Scandinavian Tire and Rim Organization (STRO), material som ska göra det enklare att förstå vad som gäller.
Om knappt två månader blir det olagligt att använda odubbade vinterdäck om de inte är märkta med alptopp/snöflinga. Det här innebär att tidigare märkningsvarianter för vinterdäck, såsom M+S, M.S, M & S, M-S, MS och "Mud and Snow", inte längre kommer att vara tillräckliga. Däcksnack har presenterat de nya reglerna i tidigare artiklar, med hänvisningar till information på Transportstyrelsens hemsida.
De nya märkningskraven kommer med en del undantag, vilket enligt DRF bidrar till en del förvirring i branschen. Ännu mer snurrigt blir det enligt förbundet eftersom vissa av de vinterdäck som nu blir ogiltiga i Sverige kommer att få fortsätta användas i andra nordiska länder.
– Det råder helt klart oklarheter på sina håll i branschen om de nya märkningskraven. Vi har fått många samtal från personer som har undrat vad som gäller, säger Lasse Dahlqvist på DRF.
För att göra det enklare att ta till sig de nya reglerna har DRF och STRO sammanställt nytt material med tabeller med visualiseringar, som ska underlätta för däckbranschen. Materialet finns att ladda ner HÄR.