När bensinpriset sköt i höjden rasade många mot den höga bensinskatten som utgör merparten av priset för bensin och diesel, 60 procent. Dessutom tog regeringen 2017 beslutet att den årliga skattehöjningen på fossila drivmedel ska vara två procent över konsumentprisindex, jämfört med att skattehöjningen tidigare följt samma index.
Men det som har påverkat drivmedelspriset under våren är andra faktorer, framförallt det geopolitiska läget.
– Vi har sanktioner mot Iran och Venezuela, två stora oljeproducerande länder. Vi har haft kontaminering av olja i Ryssland som inte gått att använda. Sedan var vi de största oljeproducerande ländernas egen kartell Opec som bestämt sig för att hålla nere oljeproduktionen. Detta sammantaget har gjort att oljepriset stigit från 55 till 75 dollar fatet från årsskiftet och fram tills i maj, berättar Johan G Andersson, vd för Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet.
Svag krona
Olja handlas i dollar och kronans försvagning det senaste halvåret har också bidragit till högre drivmedelspriser i Sverige. Sedan kommer säsongsvariationen som innebär att priset stiger från april och över sommaren eftersom vi då kör bil som mest. Vanligtvis ökar bensinpriset med 5-8 procent under högsäsongen.
Detta sammantaget har gjort att listpriset för bensin ökat med över två kronor litern från årsskiftet.
Åtta i Europa
I Europaligan ligger Sverige på åttonde plats när man jämför högst bensinpris. Priserna från mars visar att Holland toppar med 1,72 euro (cirka 18,50 kronor) och lägst pris har Bulgarien, 1,11 euro (cirka 11,85 kronor).
Bensin och diesel fluktuerar i pris mot varandra, vad beror det på?
– Tillgång och efterfrågan, samt vilken typ av olja raffinaderierna har tillgång till och hur raffinaderierna är inställda.
Vad skulle få drivmedelspriserna att backa över sommaren?
– Om världsläget förändras, att Opec höjer sin produktion och kronan stärks. Men det är inte särskilt troligt, svarar Johan G Andersson.