Succé för Däckbranschdagen i ny tappning
Branschnytt
18 december 2018
Text:
I mitten av december arrangerades Däckbranschdagen av Däckbranschen Sverige och STRO (The Scandinavian Tire & Rim Organization). Rekordmånga deltagare slöt upp. Nytt för denna gång var en rad presentationer från externa aktörer.
TEXT OCH FOTO HENRIK NYGÅRD
Under dagen bjöds på en uppdatering av vad som pågår i branschen och på en djupdykning i nya kunskaper. Bland annat fick åhörarna ta del av en rejäl genomgång av det nya digitala kommunikationslandskapet, Nynas presenterade sin satsning på däckoljor och OCL Brorssons gick igenom de senaste trenderna inom fälgar. Arbetsmiljöverket informerade om sina inspektioner av däckbranschens hela värdekedja.
Mattias Hjort från VTI presenterade tidiga resultat från prover som gjorts av isgrepp för lastbilsdäck. Med anledning av att en ny vinterdäckslag för tunga fordon träder i kraft nästa vinter har VTI testat hur mycket mönsterdjupet betyder för väggreppet. Nuvarande regler stadgar att dragbilen ska ha ett mönsterdjup på minst 5 mm medan det räcker med 1,6 mm på släpet. Frågan VTI ställde sig inför testet var om det finns anledning att ändra mönsterdjupkravet i samband med den nya vinterdäckslagen.
I testerna jämfördes broms- och styrgrepp för några utvalda och representativa däckmodeller. Varje modell testades med olika slitagegrad: Nytt, 5 mm, 3 mm och 1,6 mm. Naturligt slitna däck användes och testet genomfördes inomhus i VTI:s däckprovningsanläggning, den så kallade långa banan, på slät is.
Resultaten visade, kanske något överraskande, att när det gäller isgrepp så var väggreppet inte sämre på de mest slitna däcken (1,6 mm). Endast en egenskap, broms med låst hjul, blev tydligt försämrat med mindre mönsterdjup. Övriga egenskaper blev istället bättre när mönsterdjupet minskade. En fullständig rapport presenteras senare i vår.
Förebyggande användning av punkteringsvätskor i lastbilsdäck har vållat en intensiv debatt i däckbranschen, såväl i Sverige som i andra länder. Volker Nitz, vd för Däckbranschen Danmark, redovisade ett projekt där man tittat närmare på hur punkteringsvätskor påverkar regummeringsprocessen.
På den positiva sidan konstaterar man att möjligheterna till regummering kan öka om däcken genom punkteringsvätskorna inte förlorar luft och blir varma. Alla regummeringsmetoder ska också gå att använda, förutsatt att däcken inte är skadade.
Men det finns också nackdelar, sett ur däckbranschens perspektiv. Stommarna måste rengöras noggrant med vatten. Det innebär en extra tidsåtgång samtidigt som vattenresurser förbrukas. Ytterligare tid går åt när däcken torkar.
Punkteringsvätskorna innehållet också kemikalier, tex kylvätskan etylenglykol, som förvinner ner i avloppsvattnet om ingen rening sker.
Om däcket inte regummeras utan istället ska återvinnas till granulat krävs även då en noggrann rengöring innan. Och där kan det vara lätt att missa de med punkteringsvätska fyllda däcken eftersom ingen extern märkning görs.
Däckbranschdagen bjöd även på följande:
- Bernt Wahlberg från STRO gick igenom de nya vinterdäcksreglerna för 2019 och berättade också att uppdateringen och publiceringen av STRO:s vinterdäckslistor upphör från 1 januari 2019.
- Fredrik Ardefors från Däckbranschen Sverige redovisade aktuella projekt för 2018 - 2019, bland annat hur man arbetat med att bemöta felaktiga slutsatser i den mediala debatten om mikroplaster samt när det gäller gummigranulat till konstgräsplaner.
- Pontus Grönwall berättade om resultaten från den senaste däckrazzian.