Det är Dagens Nyheter som skriver om dubbdäcksförbudet i Stockholm. Tidningen har tidigare rapporterat om chaufförer som är kritiska till att fordonen som används till skolskjutsar och persontransporter inom Stockholms stad inte får vara utrustade med dubbdäck. Detta enligt de avtal som upphandlats med kommunen och entreprenörerna.
I en intervju med DN säger Peter Buhre, sakkunnig på Däckspecialisternas Riksförbund, DRF, att väglaget och den specifika situationen avgör vilket däck som är bäst. Han anser att argumentet om att körningen alltid kan styras av hastigheten inte håller. Dessutom tycker han att det finns belägg för att fordonen kan behöva dubbdäck då de både används i staden och på landsbygden, och på tider som är ogynnsamma.
– I vissa vädersituationer och på vissa vägavsnitt behövs dubbdäck, framför allt om det är isgata. Dessutom måste man ha fart för att komma framåt. Givetvis kan en sänkt hastighet kompensera om man kör dubbfritt, men när vet man att det är halt? Får man reda på det i tid? Det är inte säkert och då kan det hända saker, säger Peter Buhre
Han tycker att chaufförerna själva ska få bestämma vilket däck som är bäst och att dubbdäcksförbudet på Hornsgatan, Flemminggatan och på den del av Kungsgatan där förbudet förekommer ska tas bort.
Daniel Helldén (MP), är trafikborgarråd i Stockholm, anser att dubbdäcksförbudet är nödvändigt.
– Vi har en skyldighet att hålla ordning på Stockholmsluften. Tidigare skulle staten ha fått böter på 100 miljoner kronor av EU på grund av luften här. Det gjorde att vi införde ett dubbdäcksförbud. PM10-partiklar är direkt skadliga för folks hälsa, säger han.
Enligt Daniel Helldén är dubbfria däck oftast tillräckligt bra för att färden i Stockholmsregionen ska vara trafiksäker.
– Det finns tillfällen då de inte är det, men det är så få gånger att hälsoaspekten väger tyngre i det här fallet. Trafikverket är tydligt med att det finns dubbfria däck som är så pass bra att det ska fungera. Man får anpassa sig till det väglag som råder. Det största taxibolaget i Stockholm, Taxi Stockholm, har inte några dubbdäck och har klarat sig bra, säger Daniel Helldén till DN.
Läs hela artikeln i DN