Det finns många argument för att perioden då alla landets dubbdäck ska monteras av på våren bör förlängas. Däckspecialisternas Riksförbund (DRF), Svenska Fordonsbranschen (SFB) och Motorbranschens riksförbund (MRF) har listat dem i ett gemensamt PM till regeringen. Organisationerna representerar en stor majoritet av alla aktörer som arbetar med att skifta däck i Sverige.
Miljöpåverkan och produktutveckling
Transportstyrelsens beslut om att inte rekommendera förlängning av skiftesperioden är att det skulle få negativa konsekvenser för luftkvaliteten. Branschorganisationerna bakom det nya PM:et menar dock att det går att kombinera en något förlängd skiftessäsong med höga miljökrav. I sin skrivelse framför de att branschen tar ansvar för att minska miljöpåverkan genom hela däckens livscykel, bland annat genom återvinningsbolaget Svensk Däckåtervinning AB och genom att utveckla nya produkter som har mindre rullmotstånd och bidrar till mindre slitage på däck och väg.
På tema miljöpåverkan och produktutveckling ställer de sig sedan frågande till huruvida de modeller som Transportstyrelsen lutar sig emot i sin rapport har tagit hänsyn till den produktutveckling som har skett de senaste 10 åren och som kommer att ske med nya och hårdare typgodkännandekrav. Här ger branschorganisationerna också konkreta exempel på framstegen som har skett och som väntas ske. De ger även exempel på mer trafiksäkra åtgärder som skulle vara effektivare för att minska partikelhalterna i luften på våren, så som lokala dubbdäcksförbud och mer frekvent sopning av grus, vägdamm och smuts.
Påverkar trafiksäkerhet och arbetsmiljö
Organisationerna belyser också frågan ur trafiksäkerhets- och arbetsmiljösynpunkt. Dubbdäck har bevisat bäst grepp på packad snö och is och de hjälper också till att minska poleringen av vägbanan, vilket bidrar till bättre väggrepp även för de som kör med dubbfritt vintertid. Nötningen från dubbdäcken på våren bidrar också till minskad polering av vägarna sommartid.
Vintertid används dubbdäck på 96 procent av alla bilar i norra Sverige, 34 procent av bilarna i söder, 65 procent i region öst och 40 procent i Stockholmsområdet. Fördelningen skapar ett särskilt högt tryck på vissa av landets däckaktörer. En klar majoritet av svenskarna väljer att skifta sina hjul hos ett proffs och den andelen ökar i takt med att hjulen blir större och tyngre.
Den korta skiftestiden för däckbyte leder till en orimligt hög arbetsbelastning och stress för anställda på verkstäderna. Stressen ökar risken för skador, olyckor och fel. 93 procent av DRF:s medlemmar önskar en skiftestid mellan 1–30 april. Enligt Arbetsmiljöverket måste åtgärder dessutom vidtas för att förhindra olyckor och skydda arbetstagarnas hälsa och säkerhet på platser med däckservice.
En undersökning från Bythjul från 2024 visar också att 77 procent av 2 704 tillfrågade kunder tycker det vore en bra idé att förlänga skiftessäsongen.
Naturlig utveckling mot minskat vägslitage
Däckbranschen har tillsammans med Trafikverket följt utvecklingen kring dubbdäcksanvändningen i Sverige. Trenden har varit minskande, från 68 procent 2010 till 54 procent 2023. Ny statistik visar också att användningen på elbilar är lägre än snittet – endast 37 procent. När andelen elbilar ökar lär andelen dubbdäck på vägarna, och slitaget på vägarna, därför minska ytterligare.
Dubbdäck i praktiken
Dagens föreskrift tillåter att dubbdäck får användas då vinterväglag råder, men i praktiken växlar vädret ofta på våren så att barmark och vinterväglag kan bytas flera gånger i veckan. Dessvärre kan inte däck skiftas med samma frekvens fram och tillbaka med kort varsel så undantaget för dubbdäck efter 15 april är i praktiken inte tillämpbart.
I Norge får dubbdäck användas mellan 1 november och första måndagen efter annandag påsk. I fylkena Nordland, Troms och Finnmark får dubbdäck användas mellan 16 oktober och 30 april. I Finland gäller formellt 15 april men med generösa undantag som leder till att antalet bötfällda är ringa.
Osund konkurrens
Eftersom den korta skiftessäsongen på våren ökar efterfrågan på däckbytestjänster kraftigt under en kort period kan mer eller mindre tillfälliga aktörer lockas att erbjuda sina tjänster. Alla är inte oseriösa men dessvärre visar kontroller som Skatteverket gjorde 2023 att cirka hälften av de 250 undersökta verkstäderna och tillfälliga däckstationerna hade brister i hantering av kassaregister och/eller personalliggare.
Branschförbunden fortsatt hoppfulla
Anna Ljungdell, ordförande för Däckspecialisternas Riksförbund (DRF), är en av representanterna från däck- och fordonsbranschen som har varit med och skrivit PM:et till regeringen. Efter ett att ha mött upp Infrastrukturdepartementet och diskuterat frågan är hon hoppfull om att dubbdäcksperioden ska komma att förlängas.
– Infrastrukturdepartementet lyssnade till våra argument och tackade för att vi bidrog med mer underlag. Vissa av undersökningarna vi lyfte hade de inte hört talats om innan. Vi gjorde det tydligt att branschen inte upplever att deras argument har värderats tillräckligt i Transportstyrelsens rapport, säger Anna.
Vid mötet lyfte branschorganisationerna ett antal nutida exempel på när dagens däcklagstiftning inte har fungerat.
– Även bilisterna drabbas när deras däck inte hinner skiftas. Däckverkstäderna hinner bara göra så många hjulskiften som klockan tillåter.
Hur är känslan efter mötet med Infrastrukturdepartementet?
– Hoppet lever. Vi fortsätter att lyfta våra bästa argument, och det är rimliga saker. Vi kommer att följa upp frågan med departementet under hösten och har sagt att de gärna får höra av sig till oss om de undrar något.
När kommer regeringen att fatta beslut?
– Det vet vi inte än.
Vilka knep är ni beredda att ta till framöver om politikerna väljer att behålla dagens dubbdäcksregler? Kan det bli fråga om en strejk?
– Strejka kommer vi nog inte att göra. Våra verkstäder kommer fortsätta att göra sitt bästa med att hjälpa kunderna, med all den stress och frustration som den korta säsongen skapar. Med det sagt kommer vi fortsätta att kämpa för den här frågan så länge våra medlemmar vill det.
Däcksnack har sökt Infrastrukturministern för en kommentar.
Denna artikel finns också att läsa på sida 24-26 i Däcksnack nummer 5 2024.