Nokian Tyres, Michelin och Bridgestone stötte alla på oväntade utmaningar under 2022. Råvarubristen blev tidigt ett faktum och all handelsaktivitet med Ryssland tvingades avbrytas efter att sanktionerna införts. Nu har tillverkningsstrategier omformats och nya fabriker börjat att byggas på andra håll i världen, för att säkra framtida produktion. Samtidigt har vi gått in i en lågkonjunktur, vilket påverkar såväl kundernas köpvilja som prissättningen på däck och däckrelaterade tjänster.
HUI Research spår att försäljningen i sällanköpsvaruhandeln kommer att minska med omkring 3 procent under 2023, för att sedan stanna på den nivån under 2024. För företagen ser de att ökade kostnader kommer att påverka resultatet negativt, samtidigt som kunderna förväntas spendera mindre.
Hur upplever ni som däcktillverkare att det ekonomiska läget påverkar branschen?
Jesper Pettersson, PR & marknadschef på Bridgestone: En effekt vi ser är att medium- och budgetsegmentet tar marknadsandelar då hushållen har mindre pengar, vilket är naturligt då man ser över sina kostnader
Guillaume Destoup, försäljningschef för B2C-produkter på Michelin: Det ekonomiska läget gör att företag och privatpersoner gärna avvaktar med att ta beslut och göra inköp. Det påverkar givetvis oss i däckbranschen där man kanske kör ett tag till innan man köper nytt. Den varma hösten har ju också påverkat. I början av november körde säkert en tredjedel av bilisterna fortfarande på sommardäck, vilket var en stor del av kaoset som blev första dagen när snön kom.
Emil Sundholm, produktchef på Nokian Tyres: Både valutor, råvarukostnader och transportkostnader har gått upp till följd av inflationen. Eftersom allt har blivit dyrare har vi behövt göra vissa prisjusteringar. Risken som kan uppstå är att fler väljer att köra på slitna däck längre. Där blir trafiksäkerheten lidande. Vi försöker få konsumenten att titta på totalkostnaden och inte bara inköpspriset. På sikt blir det många gånger dyrare att välja ett billigt däck, bland annat med tanke på rullmotstånd och hur ofta man måste byta däck
Att låg- och mellanprissegmentet tar marknadsandelar till följd av den ekonomiska situationen ser de tre företagen som något som skulle kunna påverka trafiksäkerheten, eftersom de produkterna har sämre prestanda. De är dock alla överens om att konsumenterna generellt sett premierar säkerhet över kostnad vid val av däck på vintern.
– Många lågprisdäck har sämre egenskaper än premiumdäck i de flesta väderförhållanden, till exempel klart längre bromssträcka, sämre våt-grepp och grepp på vinterväg. Vi har ganska unika vinterförhållanden i Sverige och Norden vilket kräver andra typer av vinterdäck, framtagna för just våra förhållanden. Flera av lågprisdäcken lever inte upp till de kraven, säger Jesper på Bridgestone.
– När det gäller vinterdäck premierar kunderna säkerhet. För sommardäck brukar billigare alternativ komma mer till övervägande. Det är något drastiskt att utifrån däckens prestanda göra långtgående slutsatser om trafiksäkerheten, men vi kan i varje fall konstatera att säkerheten inte blir högre. Vi vet också att dessa däck generellt att har kortare hållbarhet och därmed skapar fler däckpartiklar som sprids i trafikmiljön, säger Guillaume på Michelin.
– Säkerheten blir lidande när man väljer billiga däck. Det är viktigt att vi fortfarande tänker säkerhet. Sedan blir det nog ingen större prisskillnad på däck i Sverige, säger Emil på Nokian Tyres.
Tror ni att den europeiska tillverkningen av däck kommer att öka eller minska framöver?
Jesper på Bridgestone: Vi ser en europeisk produktionsökning som ett naturligt sätt att säkra logistik och tillverkning framåt. Vi flyttar själva tillverkningen av vårt nya Spike3 från vår nedlagda ryska fabrik till vår fabrik i Ungern. Så kommer troligen flera av våra branschkollegor att göra, om de inte redan börjat med det.
Guillaume på Michelin: Den generella ambitionen för oss på Michelin är att producera däcken nära marknaden. Jag tror att alla förstår att det inte är hållbart att producera stora volymer i Europa för export till Asien.
Emil på Nokian Tyres: Den kommer nog att ligga ganska stabilt. Möjligtvis att det kan bli en viss sänkning av produktionskapacitet, men inte så pass mycket att det påverkar den svenska marknaden. Sommardäck tror jag inte kommer att ha någon nämnvärd påverkan.
Hur ser ni på däcksituationen inför vår- och sommarsäsongen? Om det blir produktionsbrist, kommer ni att prioritera Norden?
Jesper på Bridgestone: Just nu ser vi inga brister i vår tillgänglighet. Om det mot förmodan skulle bli brist får vi återkomma i fråga om hur vi kommer att prioritera. Det kan hända att viljan att frakta sommardäck till Sverige påverkas, men det kan också utgöra en möjlighet då fler kommer att köpa däck i låg- och mellansegmentet, så det kan motivera ökade kostnader för import. Mindre köpkraft ökar snarare möjlighet för billigare produkter att öka sina marknadsandelar.
Guillaume på Michelin: Vårt globala och europeiska fotavtryck är en verklig tillgång när det kommer till produktionskapacitet och därför förväntar vi oss inga större störningar i leveranskedjan under de kommande månaderna för Europa eller för de nordiska marknaderna.
Emil på Nokian Tyres: Nokian Tyres kommer att ha god tillgång på sommardäck och att inget tyder på någon brist från vårt håll i dagsläget. Vi har Norden som prioriterad marknad, även när det gäller sommardäck.