Den nya däckåtervinningsorganisationen är världsledande och kommer att öka möjligheterna för materialåtervinning, skapa utrymme för nya användningsområden och i förlängningen även att höja värdet på återvunnen däckråvara.
Nu moderniseras Sveriges däckåtervinningssystem
Branschnytt
14 februari 2023
Text: Jonna Jansson Foto: Svensk Däckåtervinning
Den 1 januari rullade projektet SDAB 2.0 igång, efter år av förberedelser. Den nya däckåtervinningsorganisationen är världsledande och kommer att öka möjligheterna för materialåtervinning, skapa utrymme för nya användningsområden och i förlängningen även att höja värdet på återvunnen däckråvara.
När Svensk Däckåtervinning år 2020 genomförde en omvärldsanalys av framtidens återvinningsalternativ upptäckte de att flera parametrar hade börjat peka åt fel håll. Materialåtervinningen minskade när den egentligen borde ha ökat. Insikterna födde en tanke om en helt ny typ av system, med dynamiska samarbeten och egen rådighet över materialet. 2023 har tanken blivit verklighet. Under året kommer anläggningar, transportörer och diverse nyheter kring projektet att presenteras här i Däcksnack. Häng med i vad som händer inom det världsunika projektet, som är det ojämförligt största som har hänt Svensk Däckåtervinning sedan starten 1994.