Marika Hoflund, vd för Michelin Nordic:
I vilken utsträckning kommer ni att kunna leverera vinterdäck till denna säsong?
Vi kommer att i hög utsträckning kunna leverera vinterdäck till denna säsong.
Hur ser det ut med dubbdäck för er del? Kommer det att vara brist på dem? Hur löser ni i så fall det?
Vi har god tillgång och kommer att kunna leverera dubbdäck.
Hur stora leveransförseningar och prisökningar kommer vi att se i ert sortiment?
Vår produktion är planerad så att vi ska kunna leverera till marknaden i tid. Rörande prishöjningar påverkas däckbranschen, likt andra branscher, av inflation och ökade råvarupriser. Detta är något vi noggrant följer och behöver anpassa oss efter. I dagsläget finns inga beslut om kommande prishöjningar.
Vad blir effekterna av leveransförseningarna och prisökningarna för däckåterförsäljare och gummiverkstäder?
Leveransförseningar och prisökningar skapar utmaningar för alla verksamheter och ger ett ökat behov av snabba beslut samt att anpassa verksamheten till en ny marknadssituation.
Vad har ni för råd till de konsumenter som behöver köpa nya vinterdäck i år?
Vi rekommenderar som alltid att konsumenterna ska välja däck efter sina körförhållanden. Som konsument hittar man på vår websida en lista på återförsäljare av Michelin-däck som kan bistå med råd.
Skulle det kunna påverka trafiksäkerheten om fler tvingas köra runt med slitna däck längre?
Enligt europeiska studier byter många bilister ut sina däck i ett tidigt skede, vilket är dåligt både för miljön och för den enskildes ekonomi. Michelin-däck är utformade att med säkerhet i fokus prestera hela vägen ner till vinterdäckens lagliga gränsen om 3 millimeter. Håller man sig till det bibehåller man trafiksäkerheten med våra däck.
Emil Sundholm, produktchef på Nokian Tyres:
I vilken utsträckning kommer ni att kunna leverera vinterdäck till denna säsong?
Vi kommer att ha bra tillgång till vinterdäck kommande säsong.
Hur ser det ut med dubbdäck för er del? Kommer det att vara brist på dem? Hur löser ni i så fall det?
Vi kommer att kunna leverera dubbdäck. Hur stor bristsituationen blir är svårt att svara på då vi inte vet hur tillgången ser ut för alla andra.
Hur stora leveransförseningar och prisökningar kommer vi att se i ert sortiment?
Det kan bli förseningar på vissa produktgrupper och dimensioner men allt avgörs av hur den totala marknaden kommer att se ut, vilket ännu är för tidigt att svara på. Prisökning jämfört med 2021 blir cirka 20 procent.
Vad blir effekterna av leveransförseningarna och prisökningarna för däckåterförsäljare och gummiverkstäder?
Om det blir förseningar/brist i marknaden blir det mindre däck tillgängliga för återförsäljarna totalt och svårt att få tag på det man har behov för/önskar. När det kommer till frågan om pris är det viktigt att återförsäljarna tar ut prisökningarna i marknaden så att de upprätthåller sina egna marginaler.
Vad har ni för råd till de konsumenter som behöver köpa nya vinterdäck i år?
Ta kontakt med din återförsäljare tidigt och se över situationen gällande tillgänglighet. Det kommer löna sig att vara ute i god tid inför kommande säsong.
Skulle det kunna påverka trafiksäkerheten om fler tvingas köra runt med slitna däck längre?
Ja, det gör det definitivt. Nya däck är självklart säkrare än slitna.
Jesper Pettersson, marknadschef på Bridgestone:
I vilken utsträckning kommer ni att kunna leverera vinterdäck till denna säsong?
Vi kommer att ha en god tillgång till vinterdäck då vi har skruvat upp prognosen på friktionsdäck ordentligt, samt har lyckats få vårt Japan-producerade dubbdäck Spike02 godkänt gällande runover-tester och så vidare. Vi kommer alltså att kunna leverera både friktion och dubb, dock kommer dubbdäcket sent i säsongen.
Hur ser det ut med dubbdäck för er del? Kommer det att vara brist på dem? Hur löser ni i så fall det?
Vi har precis fått vårt Japan-producerade dubbdäck godkänt, så vi kommer att ha det tillgängligt under oktober/november och framåt. Vissa dimensioner kommer det att vara brist på, men de viktiga dimensionerna för marknaden kommer att finnas.
Hur stora leveransförseningar och prisökningar kommer vi att se i ert sortiment? (jämför med fjolårets priser)
Inga förseningar på friktion men vi kommer att ha en försening på dubbdäck jämfört med tidigare. Vi ser inga prisökningar framåt om inte situationen ändras, utan har redan justerat våra priser under våren.
Vad blir effekterna av leveransförseningarna och prisökningarna för däckåterförsäljare och gummiverkstäder?
Som alltid kommer det att drabba slutkunderna mest, speciellt gällande prishöjningarna. Förseningarna från vår sida gäller främst våra dubbdäck, men så länge man inte bor längst upp i norr är det fortfarande gott om tid att hinna byta innan vintern har kommit till fullo.
Vad har ni för råd till de konsumenter som behöver köpa nya vinterdäck i år?
Beställ i tid så ni har möjlighet att vänta för det kommer att vara brist på marknaden. Har ni funderat på att testa friktionsdäck så är det en bra tid att prova nu när ni köper nya vinterdäck. Där kommer bristerna att vara mycket mindre, samtidigt som det är bättre för miljön.
Skulle det kunna påverka trafiksäkerheten om fler tvingas köra runt med slitna däck längre?
Självklart. Det är alltid viktigt att man har bra däck, både sommar som vinter, och att man kör med rätt däck för rådande säsong. Annars ökar olycksrisken.
David Boman, vd för Pirelli Tyre Nordic:
I vilken utsträckning kommer ni att kunna leverera vinterdäck till denna säsong?
Vi kommer kunna leverera majoriteten av våra nordiska vintermaterial tack vare en god framförhållning och hög transparens med våra samarbetspartners.
Hur ser det ut med dubbdäck för er del? Kommer det att vara brist på dem? Hur löser ni i så fall det?
Det kommer att bli brist på dubbdäck under hösten för de som inte har förbeställt. Men i början på nästa år kommer vi att ha dubbdäcksproduktion igen, i en annan fabrik än tidigare.
Hur stora leveransförseningar och prisökningar kommer vi att se i ert sortiment?
Vi kommer att ha levererat ut alla förbeställda däck till mitten av september, vilket är tidigare än under ett normalt år. Vad gäller priser följer vi marknadens prisökningar på 10-15 procent, med variationer på storlekar och sortiment.
Vad blir effekterna av leveransförseningarna och prisökningarna för däckåterförsäljare och gummiverkstäder?
Det kommer att finnas brister, vilket också innebär att konsumenten kommer att behöva ha en högre flexibilitet och vara villig att ersätta det de har tänkt sig med en produkt av motsvarande kvalitet.
Vad har ni för råd till de konsumenter som behöver köpa nya vinterdäck i år?
Planera ditt köp i god tid, precis som du bör göra i vilket annat fall som helst. Våga ta hjälp av din däck- eller serviceleverantör för en professionell bedömning.
Skulle det kunna påverka trafiksäkerheten om fler tvingas köra runt med slitna däck längre?
Självklart påverkar det säkerheten att köra på slitna däck under en längre tid. Den största faran vi har i Sverige är våta väglag och med ett slitet däck kan däcket inte evakuera tillräckligt med vatten, vilket i värsta fall kan göra att man tappar kontrollen över fordonet. Att köra länge på slitna däck är inget vi råder någon till. När det under hösten råder brist på däck vill vi att man ska komma ihåg att situationen är tillfällig. Produktfloran är också så stor idag att vi nästan vågar hävda att det i värsta fall kommer att finnas ett fullgott alternativ, om däcket man absolut vill ha trots allt inte finns tillgängligt för stunden.
Mattias Albrektsson, vd för Continental Sverige:
I vilken utsträckning kommer ni att kunna leverera vinterdäck till denna säsong?
Förhållandevis bra som det ser ut just nu, men det generella läget i branschen spelar stor roll under säsong. Även om vi har kunnat säkra upp bra för egen del finns det en risk att bristen på marknaden påverkar hur det kommer att se ut på våra hyllor. Läget för vår del har stadigt förbättrats sedan i mars då smällen kom. Vi har bland annat breddat produktionen till fler fabriker och investerat i nya formar för att kunna tillverka dubbdäck. Dessutom tillverkar vi alltid vinterdäck året om, vilket är en fördel jämfört med många konkurrenter.
Hur ser det ut med dubbdäck för er del? Kommer det att vara brist på dem? Hur löser ni i så fall det?
Vi har investerat i nya formar för att kunna tillverka dubbdäck. Som det ser ut kommer vi därför kunna fortsätta att leverera dubbdäck på förorder, men även att ha bra tillgång under säsong. Vissa dimensioner kommer senare under hösten. Att flera andra leverantörer kommer att ha brist på dubbdäck lär dock att påverka alla.
Hur stora leveransförseningar och prisökningar kommer vi att se i ert sortiment?
Väldigt många av våra kunder har velat ha däcken tidigt, sedan kommer som sagt fler dimensioner av dubb lite senare. Prisbilden har rört sig uppåt med cirka 20 procent på ett år. Vad jag förstår är det en generell marknadsbild.
Vad blir effekterna av leveransförseningarna och prisökningarna för däckåterförsäljare och gummiverkstäder?
Vi kommunicerar tydligt om det blir förseningar och på vilka produkter. Vad gäller prishöjningar ser vi det generellt på hela marknaden. Inte minst på elmarknaden, vilket förstås även drabbar däckverkstäder. Vi kan inte säga vilka priser däckåterförsäljarna ska sätta, men alla måste försvara sig mot prisökningarna på sitt sätt.
Vad har ni för råd till de konsumenter som behöver köpa nya vinterdäck i år?
Kom ihåg att svensk vinter kräver nordiska vinterdäck och se till att ha bra grejer, för det handlar om liv. En del konsumenter kommer nog bli tvungna att tänka om och behöva välja friktionsdäck istället för dubbdäck. Det är en ganska bra lösning även i norra Sverige. Tar man steget från dubb till nordisk friktion är det extra viktigt att köpa däck av hög kvalitet i ett bra fabrikat. Våra duktiga däckfack kan ge bra råd kring det.
Skulle det kunna påverka trafiksäkerheten om fler tvingas köra runt med slitna däck längre?
Jag tror inte att marknaden på något sätt behöver komma dit eftersom bristerna nog inte blir så stora som många förutsatt. Men såklart påverkar det trafiksäkerheten att köra med slitna däck. Lagkravet på minst 3 millimeter mönsterdjup ska man aldrig tumma på.
Claes Hedström, General Manager Sales Consumer Nordic på Goodyear:
I vilken utsträckning kommer ni att kunna leverera vinterdäck till denna säsong?
Goodyears produktion har varit i drift på normal nivå under hela 2022. Situationen i Europa fortsätter att vara mycket dynamisk och vi har vidtagit flera åtgärder för att övervaka och hantera lagernivåer och säkerställa kontinuitet av råvaruförsörjningen, däribland genom att säkra alternativ råvaruförsörjning.
Hur ser det ut med dubbdäck för er del? Kommer det att vara brist på dem? Hur löser ni i så fall det?
Goodyears produktion har varit i drift på en normal nivå under hela 2022. Vi har en plan för affärskontinuitet och planeringsprocesser för distributionskedjan på plats som har hjälpt oss att fortsatt framgångsrikt mildra omfattningen av dessa pågående utmaningar och ingen av våra fabriker har haft något leveransavbrott.
Hur stora leveransförseningar och prisökningar kommer vi att se i ert sortiment? (jämför med fjolårets priser)
Som en del av vår policy kommenterar vi inte prissättning mer än att vi rutinmässigt justerar priserna för att reflektera kostnaden för produktion och värdet av Goodyear-varumärket.
Vad blir effekterna av leveransförseningarna och prisökningarna för däckåterförsäljare och gummiverkstäder?
Situationen fortsätter att vara mycket dynamisk och det är i nuläget svårt att säga hur den kommer att se ut men vi fortsätter att ständigt utvärdera situationen genom vår affärskontinuitetsplan och våra planeringsprocesser för distributionskedjan.
Vad har ni för råd till de konsumenter som behöver köpa nya vinterdäck i år?
Vi rekommenderar att vara förberedd varje säsong och se till att byta till vinterdäck innan vintern börjar och vinterväglag råder för att säkerställa att din bil är utrustad för säsongen.
Skulle det kunna påverka trafiksäkerheten om fler tvingas köra runt med slitna däck längre?
Vi förespråkar alltid att du ska byta till vinterdäck i tid för att vara rustad efter väder och årstid. Vi uppmanar även bilister att regelbundet kontrollera mönsterdjupet och däcktrycket samt däckens allmänna skick.