Vitboken presenteras på Däckbranschdagen i Stockholm den 16 december, men redan nu går det att läsa en sammanfattning av innehållet i senaste numret av DäckDebatt.
— Vårt arbete med boken har rönt ett stort intresse från ETRMA, däcktillverkarnas europeiska branschorganisation, och från flera andra länders däckåtervinningsorganisationer, till exempel Nederländerna och Norge. I arbetet har vi också engagerat däcktillverkarna centralt, berättar Fredrik Ardefors.
Han understryker att vitboken inte är en ”Motbok” utan en ”Förbok”, det vill säga den är inte till för att förbjuda och kvotera utan för att visa på både det goda arbete som sker i branschens alla led men även på den potential branschen har att bidra till hållbarhet i samhället.
— Den är ”för” att använda hjulet, däck, fälgar och duktiga människor för att möjliggöra landtransporter. På så sätt är vitboken ganska unik. Inte många branschen i världen har samlat sig till att fundera över hur man själv påverkar helheten i miljöfrågor, säger Fredrik Ardefors.
Däckbranschen är samhällsbärande och ska jobba stenhårt för att bli så bra som möjligt på hållbarhet, utlovar Fredrik Ardefors.
— Det är viktigt att andra får inblick i vad vi gör och hur vi vill gå före i hållbarhetsfrågor. Inte minst vad gäller kommunikationen så är vitboken därför viktig. Med den har vi alltid något att falla tillbaka på när någon undrar eller är kritisk.
— I olika sammanhang kommer därför delar av vitboken att dyka upp. Då kan vi alla känna en viss stolthet att på olika sätt ha bidragit och att vara del av en hållbar framtidsbransch.
HÄR KAN NI LÄSA DÄCKDEBATTS SAMMANFATTNING AV INNEHÅLLET I VITBOKEN
Vad däckbranschen gör idag:
Däckbranschens bidrag till resan sker på många sätt. Vitboken listar nio exempel på vad branschen verkar för redan idag:
1. Minska avtrycket vid produktion av däck, genom ansvarsfull naturgummiproduktion, minskad vattenanvändning, minskad energiåtgång och annat.
2. Ta fram av alternativa råvaror som har mindre miljöpåverkan.
3. Skapa produkter med längre livslängd och minskat rullmotstånd.
4. Anmoda tillverkare att deklarera däckens innehåll och återvinningsbarhet.
5. Stödja och sprida goda exempel inom hantering och miljöfrågor i distributionsledet.
6. Anpassa rekommenderad produkt utifrån de behov kunden uttryckt, sammanvägt med miljöpåverkan.
7. Verka för en ökad grad av regummering.
8. Samla in uttjänta däck och materialåtervinna dem i så hög grad som möjligt.
9. Understödja öppen forskning kring de här områdena.
Med de här aktiviteterna bidrar branschen till att minska behovet av nya naturresurser redan nu, utan att vänta på nya internationella lagar inom området. Samtidigt ökas miljö- och samhällsnyttan med de material som branschen hanterar, istället för att förstöra det och köpa nytt.
– Det är ett sätt för oss att visa vägen bort från slit- och slängekonomin som vi hoppas också andra sektorer ska vara intresserade av, poängterar Fredrik Ardefors.