Tidningen Transportarbetaren har gått igenom samtliga beslut om kontrollavgift för däckverkstäder fram till den 29 oktober i år och har i flera artiklar granskat däckbranschen.
Här är samtliga brister där Skatteverket utfärdat kontrollavgift:
- Det finns ingen personalliggare eller den är inte korrekt förd: 12 500 kronor (21 fall).
- Person som arbetar men inte har skrivit in sig i liggare: 2 500 kronor (83 fall.)
- Ej godkänt kassaregister: 12 500 kronor (11 fall).
- Upprepade brister i kassaregister/personalliggare, inom ett år efter föregående beslut av Skatteverket: 25 000 kronor (2 fall).
- Nedsatt kontrollavgift då Skatteverket bedömt förseelsen som mindre allvarlig: Nedsatt till 25, 50 eller 75 procent av det fastställda beloppet (9 fall).
Skatteverket har sammanlagt fattat 60 beslut om kontrollavgift för däckverkstäder under perioden. Att antalet fall är betydligt högre beror på att ett beslut kan gälla flera brister, och gäller den sammanlagda avgiften för ett företag.
Kravet på personalliggare kom till just för att komma åt osund konkurrens, bekämpa svartarbete och social dumpning.
– Min övertygelse är att kravet på personalliggare bidrar till mer ordning och reda även i denna bransch, säger Transports ombudsman Magnus Thelander till Transportarbetaren. Han har ansvar för gummiverkstadsavtalet centralt.
– Det är också viktigt att framhålla att de allra flesta företag är skötsamma. Kontrollerna är ett sätt att hjälpa dem. Personalliggaren är en del i arbetet med att skydda företag från osund konkurrens, fortsätter han.
Skatteverkets kontrollanter kommer oanmälda. Skatteverket har fokus på företag där det finns tecken som tyder på fusk, men gör även helt slumpmässiga kontrollbesök. Oftare när det är säsong för en bransch, och extra arbetskraft tas in, som i däckbytestid vår och höst.
Peter Buhre, sakkunnig på DRF, säger till tidningen att man är positiv till Skatteverkets kontroller.
– Vår hållning var positiv till att Skatteverket jagar dem som inte följer spelreglerna. Det vore som hjälp med städning, säger han till Transportarbetaren.
Från medlemmarna har Peter Buhre hört både bra och dåligt. På plussidan nämns att kraven påskyndat digitalisering och även gett positiva bieffekter, som att det blivit lättare att mäta effektiviteten. En del tycker dock att det är en onödig granskning av petitesser.
– Redan från början påtalade vi också problemet med servicebilskillar, som besöker flera verkstäder under en dag. Ska de skriva in sig och ut sig på alla? Det känns petigt, säger han.
– En del upplever nog att man är tillbaka på ruta ett, fast med mer administration.
Läs hela artikeln på Transportarbetarens hemsida.