Bland de inbjudna fanns representanter från Däckspecialisternas Riksförbund (DRF), Scandinavian Tire and Rim Organization (STRO), Motorbranschens Riksförbund (MRF) och Svenska Fordonsbranschen.
Branschorganisationer i möte om förlängda skiftestider
Branschnytt
14 februari 2024
Text: Jonna Jansson Foto: Svenska Fordonsbranschen
Den 13 februari bjöd Transportstyrelsen in representanter för däck- och fordonsbranschen till samtal om behovet av att förlänga skiftestiden på våren.
Bakgrunden till mötet är att regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda och lägga fram förslag på ändringar för när dubbdäcksförbudet ska infalla på våren. Utgångspunkten för utredningen är att tiden då det är tillåtet att använda dubbdäck på våren ska förlängas med två veckor.
På plats under mötet fanns representanter från bland annat Däckspecialisternas Riksförbund (DRF), Scandinavian Tire and Rim Organization (STRO), Motorbranschens Riksförbund (MRF) och Svenska Fordonsbranschen. Samtliga organisationer har samsyn i skiftesfrågan.
Utöver en muntlig dialog om saken så höll DRF en presentation med tydliga argument för varför skiftestiden bör förlängas. Lars Bergmark, vd på Svenska Fordonsbranschen, berättar att känslan efter mötet var att Transportstyrelsen var tacksamma för alla synpunkter.
– De ansvariga från Transportstyrelsen var lyhörda för vad vi i branschen hade att säga och verkade förstå angelägenheten i frågan, säger han och fortsätter:
– Två veckor till skulle göra stor skillnad för arbetsmiljön hos landets verkstäder, men det är långt ifrån den enda anledningen till att perioden behöver förlängas.
Vidare berättar Bergmark att en senareläggning av dubbdäcksförbudet skulle öka säkerheten på vägarna, eftersom folk inte skulle skifta för tidigt bara för att följa lagen. Han berättar också att den korta skiftesperioden skapar en marknad för oseriösa aktörer och att den ställer höga krav på varje polis som ska bedöma om böter bör utfärdas efter den 15 april.
– Anledningen till att dubbförbudet infaller tidigt i dagsläget är att man vill begränsa vägslitaget från dubbdäcken. Under mötet med Transportstyrelsen framförde vi att det slitaget kommer att minska framöver oavsett vad, eftersom det kommer att bli skärpta krav på runover-test för alla dubbdäck som produceras efter den 1 januari 2027. Det kommer på sikt att minska vägslitaget från dubbdäck med minst 15 procent.
Transportstyrelsen ska presentera regeringsuppdraget senast den 16 augusti.