”Tysta däck kan spara miljarder”
Branschnytt
11 november 2019
Text: Henrik Nygård Foto: Göteborgs stad
Trafikbuller orsakar mångmiljardkostnader för samhället. Enbart i Göteborg uppskattas kostnaden till 1,5 miljarder kronor. Tystare däck kan vara en del av lösningen, enligt stadens utredning.
Göteborgs stad mäter regelbundet trafikbullret och mätningarna visar att bullret från trafiken ökar. För fem år sedan utsattes cirka 110 000 göteborgare för trafikbuller som överstiger 55 dBA i ekvivalent ljudnivå vid sin bostad. I dag är den siffran cirka 135 000. Dessutom har samhällskostnaden som trafikbullret kostar Göteborgssamhället stigit från 1,2 till 1,5 miljarder kronor. Det visar miljöförvaltningens nya bullerkartläggning med data från 2018. Den senaste bullerkartläggningen gjordes 2015 med data från 2013.
Vägtrafiken står för den dominerande delen av bullret, följt av järnvägstrafik, flygtrafik och industri.
Buller kan påverka människan negativt med svårare att koncentrera sig, försämrad sömn och ökad stress. Detta kan leda till högt blodtryck, åderförfettning och i förlängningen många allvarliga sjukdomar, vilket kan leda till för tidig död.
– Kostnaderna för samhället handlar bland annat om sjukhusvistelse och arbetsfrånvaro på grund av negativa hälsoeffekter som i sin tur beror på trafikbullret. Den ökade kostnaden vi nu har sett visar hur viktigt det är att vi fortsätter jobba aktivt för att få ner stadens ljudnivåer, säger Belma Krslak, miljöutredare på miljöförvaltningen.
Göteborgs Stad har sedan 2019 ett nytt åtgärdsprogram mot buller. Staden jobbar tillsammans med att förebygga omgivningsbuller vid bostäder, skolor, förskolor och parker-, natur- och rekreationsområden.
Arbets- och miljömedicin på Sahlgrenska Universitetssjukhuset har utrett hur stor nytta olika bullerdämpande åtgärder kan göra för ljudmiljön. Bland annat har man undersökt hur stor påverkan så kallade tysta däck, som redan finns på marknaden, beräknas ha på ljudmiljön – och effekten skulle vara stor.
– Vi skulle kunna bespara Göteborgssamhället en miljard kronor årligen om kommun, näringsliv och alla som trafikerar gatorna byter till tysta däck enligt nya beräkningar, säger Mikael Ögren på arbets- och miljömedicin vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset.