Allt fler kör med tillfälligt lagade däck
Branschnytt
10 juni 2019
Text: Henrik Nygård Foto: iStock
Det är ett ökande problem att bilister som fått punkterade däck lagade av bilbärgare tror att lagningen är permanent, rapporterar flera däckverkstäder som DäckDebatt talat med.
När bilbärgare lagar ett punkterat däck skjuter de in en plugg utifrån som tätar hålet. Men en sådan lagning är bara att betrakta som tillfällig och däcket bör så snart som möjligt lagas permanent och besiktigas på en däckverkstad. Kanske är det också så att däckets stomme har skadats vid punkteringen så att det måste bytas ut. En sådan bedömning kan inte göras på plats av bilbärgaren, om inte de synliga skadorna är uppenbara förstås.
Nu säger flera däckverkstäder som DäckDebatt talat med att allt fler bilister nöjer sig med dessa tillfälliga lagningar. Vissa föredrar till och med dem eftersom de tror att de är billigare än att åka till däckverkstaden.
Lasse Klefborg på Pelles Däck AB, som ingår i Däckpartner, är en av de verkstäder som märkt av det ökande problemet.
- Folk tänker nog, jag kör så länge det håller. Och för bilbärgaren löser det problemet snabbt. De slipper ta bilen på flaket och köra den till verkstaden, säger Lasse Klefborg.
- Men jag vill inte kasta någon skuld mot bilbärgarna som såklart är schyssta och snabbt hjälper bilisterna i ett trängda lägen, och jag tror att de flesta absolut informerar bilisten om att det är en tillfällig lagning.
På Assistanskåren, Sveriges största bilbärgare, säger man att avtalen med försäkringsbolagen innebär att den stillastående bilen så snabbt som möjligt ska rulla från platsen, men att man tar för givet att deras medlemmar, bilbärgarna, tydliggör för kunden att de måste laga däcket på däckverkstad.
Informerar då bilbärgarna om detta? Det är förstås ingen som kan säga säkert då det sker tusentals assistanser av bilbärgare varje år. Men det ingår i alla fall i Assistanskårens utbildningsmaterial för nya bilbärgare att bilisten ska informeras om det, säger Leif Pettersson på Assistanskåren i Vaggeryd. Han är en av dom som utbildar Assistanskårens bilbärgare.
- Jag har hållit på med det i 40 år och jag vet att bilisterna ofta glömmer att ta bilen till däckverkstaden. Men det är också allt fler däck som vi inte får laga. Där måste vi köra till en däckverkstad. Det gäller till exempel nya Volvo som omfattas av Volvo Assistans, säger Leif Pettersson och fortsätter:
- Samtidigt så vill vi förstås att informationen till de drabbade bilisterna ska vara så tydlig som möjlig och här har vi gärna ett närmare samarbete med däckbranschen.
Det välkomnas av Lasse Klefborg på Pelles Däck.
- Vi måste belysa det här problemet så att alla bilbärgare vet att de måste informera bilisterna om riskerna med en tillfällig lagning. Däcket ska så klart lagas av en fackman och besiktigas.