"Märkligt besked från Transportstyrelsen"
Branschnytt
17 mars 2021
Text: Henrik Nygård Foto: Daniel Roos
Trots uppvaktning från både däck- och motorbranscherna genom Däckspecialisternas Riksförbund, DRF, och Motorbranschens Riksförbund, MRF, gick alltså inte Transportstyrelsen med på att förlänga årets skiftessäsong och underlätta för däckverkstäderna. Det är både märkligt och svårförstått, skriver Däckdebatts chefredaktör i en krönika.
DET HÄR ÄR EN KRÖNIKA
Förra året lämnades en dispens på två veckor och det fanns därför skäl att förvänta sig samma sak i år. Pandemiläget har ju inte förbättrats. Det är snarare så att vi i samhället har fler och hårdare restriktioner nu än samma tid förra året. Och den ursprungliga tidplanen för vaccinationerna verkar ha kört i diket samtidigt som en tredje våg är en realitet.
Däckbranschen har inte som vissa andra branscher stått med mössan i hand och yrkat på bidrag under pandemin. Istället har däckverkstäderna med egna medel gjort allt de kunnat för att underlätta för sina kunder och utföra sitt trafiksäkra uppdrag. Men under skiftessäsongen på våren är marginalerna även under vanliga år små och på gränsen till obefintliga. Att skifta däck på två miljoner fordon på två veckor är ett extremt tufft uppdrag. Och nu, när personal tvingas vara hemma i karantän och familjeisolering och när kunder inte får trängas i verkstäderna, är det på gränsen till omöjligt.
I sitt beslut hänvisar Transportstyrelsen bland annat till att det tidigare uppmätts höga partikelflöden och då särskilt på våren. Man tycker också att erfarenheter och kunskaper vad gäller smittspridning i samhället är på en helt annan nivå än förra våren. Och slutligen hänvisar myndigheten till att tillgången på skyddsutrustning är bättre och att vaccinering pågår.
Nuvarande regler för däckskiften på våren är sedan länge däckbranschens största bekymmer. Det är inte minst ett stort arbetsmiljöproblem och det är inte ovanligt att höra talas om däckmontörer som blir sjuka som en direkt följd av dessa stressiga veckor. Det är också en stor utmaning för de etablerade verkstäderna att varje år hitta kompetenta och pålitliga däckmontörer som under några veckor är beredda att hoppa in och jobba under sådana förhållanden, där stressen är det som främst präglar det dagliga arbetet. Coronapandemin sätter problemen med skiftestiderna i blixtbelysning. Det är dags att denna föreskrift om dubbdäcken ändras en gång för alla.
Henrik Nygård, chefredaktör