”Gamla däck är en enorm resurs”
Branschnytt
16 januari 2020
Text: Henrik Nygård Foto: Henrik Nygård
Kan däck rädda världen? Det var rubriken när Fredrik Ardefors på Svensk Däckåtervinning på Automässan berättade om den revolution vi står inför när det gäller däckåtervinning.
Varje år återvinns 95 000 ton däck i Sverige, inom ramen för producentansvaret. Globalt handlar det om nästan ofattbara 14 miljoner ton däck som årligen ska tas om hand.
— Gamla och uttjänta däck är en enorm resurs, om vi bara kan hantera återvinningen av dem rätt. Vi kan förlänga livslängden på materialet i däcken genom att skapa nya användningsområden. Då minskar vi också belastningen på miljön, säger Fredrik Ardefors.
Däck består av ett fantastiskt material, påpekar han. Det är högteknologiskt, slitstarkt, UV-tåligt, temperaturokänsligt, elastiskt och isolerande. Säkert och kemiskt stabilt och idealt för cirkulär ekonomi. Däck kan visa vägen till hållbarhet.
För att visa på de många möjligheterna presenterade Fredrik Ardefors i sitt seminarium ett antal ögonöppnande påstående som gav aha-upplevelser hos publiken:
- Däck minskar hjärt- och kärlsjukdomar. Detta genom att konstgräs tillför 3 - 10 gånger fler individspeltimmar än naturgräs. Att vi motionerar för lite är ett av de stora folkhälsoproblemen.
- Däck minskar CO2 och regnskogsskövling. En konstgräsplan med gummigranulat sparar 130 planer med korkeksodling som då kan användas. Eller mellan 90 - 170 ton koldioxid.
- Däck gör material mer tåliga. Material med inblandning av gummi från uttjänta däck har ofta mycket bättre egenskaper än motsvarande originalprodukter. Då får de längre livslängd och sparar resurser.
- Däck är inte giftiga. Faktum är att en miljon människoårs studie av arbetare hos däcktillverkare påvisar en ovanlig hälsoeffekt.
- Däck räddar oss från svält. Fosfor är en förutsättning för ett effektivt jordbruk – men också en bristvara och en källa till övergödning i havet. Faktum är att klipp från uttjänta däck utgör grundstommen i en ny revolutionerande produkt för vattenrening med samtidig fosforskördning. Potentialen är enorm.
- Däck minskar benbrott. Genom inblandning av däckgummi i cykelbanor så blir underlaget mer förlåtande –men inte tyngre att cykla på. Det medför upp till 70 procent färre frakturer.
- Däck får fåglarna att sjunga. Genom inblandning av däckgummi i asfalt kan bullernivån minskas. Det gillar fåglarna som annars sjunger förgäves så sången drunknar i brus.
- Däck blir grön cement. Däckklipp används i cementtillverkning och utgör då både energikälla och råmaterial. Stålkorden i däcken (ca 20 procent) ersätter järn som annars skulle behöva tillsättas i tillverkningsprocessen
Fredrik Ardefors berättade därefter att däckbranschen skapat en certifiering kallad Cerub för att uttjänta däck ska bli en naturlig del av den cirkulära ekonomin. Certifieringen säkerställer att material från uttjänta däck produceras och levereras på ett ansvarsfullt sätt.
— Däck är helt fantastiska, häng med oss in i den hållbara framtiden, slutade Fredrik Ardefors sitt seminarium.