Goodyear gör ny satsning på racing
Branschnytt
20 augusti 2019
Text: Henrik Nygård Foto: Goodyear
Goodyear återvänder till europeisk och internationell sportvagnsracing genom att utveckla ett nytt sortiment av däck för FIA World Endurance Championship (WEC), inklusive Le Mans 24-timmars.
FIA World Endurance Championship består av långdistanslopp på fyra kontinenter med säsongsavslutningen Le Mans – ett lopp som Goodyear-utrustade bilar har vunnit 14 gånger.
Goodyear skriver i ett pressmeddelande att de valt sportvagnsracing som det första steget mot att komma tillbaka till världsmästerskapen inom racing eftersom det ger en stark plattform för att demonstrera däckteknik på en lång rad olika prototyper och GT-bilar.
- Loppens karaktär (de pågår från 4 till 24 timmar) innebär att däckval och däckstrategi är av kritisk betydelse och ger en motiverande utmaning för de tekniska teamen i våra europeiska innovationscenter, säger Ben Crawley, ansvarig för motorsport på Goodyear.
Goodyear har utvecklat ett nytt sortiment av däck för Le Mans Prototype – ett arbete som pågått i över ett år vid innovationscentren i Hanau (Tyskland) och Colmar-Berg (Luxemburg). Däcken kommer att utvecklas och tillverkas vid sidan av Goodyears senaste serie av Eagle F1 SuperSport-däck för prestandabilar och bilar för bankörning. Det ska säkerställa att överföringen av teknik och kunskap mellan de olika sortimenten för vägkörning respektive bankörning optimeras till ömsesidig nytta. Däcken lanseras i början av 2019/2020 års WEC-säsong i augusti i Silverstone.