För sjunde året i rad har Michelin säkrat sin position som världens starkaste däckmärke, med ett varumärkesvärde på 7,9 miljarder USD. Det franska varumärkets värde har förblivit stabilt år efter år, trots olika påverkansfaktorer så som minskad försäljning inom vägtransportsegmentet och minskad försäljning av ersättningsdäck. I år uppnår Michelin ett Brand Strength Index-poäng på 85,6 av 100. Trots en nedgång på 2,5 poäng i BSI-poängen, främst på grund av en minskning av intäktsprognoser, visar Brand Finance-forskning att Michelin utmärker sig inom igenkänning och rekommendation. På sin hemmamarknad har Michelin också högst pristolerans.
Bridgestone och Continental Tires har säkrat andra respektive tredje plats i rankingen, efter en ökning av varumärkesvärdet med 8 respektive 13 procent. Bridgestones varumärkesvärde har stigit till 7,6 miljarder USD, vilket minskar gapet till endast 254 miljoner USD bakom långvariga ledaren Michelin.
Precis som alla stora däcktillverkare har Bridgestone ställts inför utmaningar på grund av den oöverträffade ökningen av råvarupriser och hög inflation. Företaget har vidtagit robusta åtgärder för att hantera dessa problem genom flexibel leveranshantering, vilket har bidragit till en ökning av intäkterna med 5 procent jämfört med föregående år.
Continental Tires, med ett varumärkesvärde på 4,7 miljarder USD, har fått bättre poäng inom igenkänning, övervägande och rykte, vilket har lett till en ökning av BSI-poängen med 3,2 poäng sedan förra året. Företaget ligger idag på 79,1 av 100.
Kinesiska däckmärken på frammarsch
Med en ökning på 19 procent har Gitis varumärkesvärde hoppat till 924 miljoner USD, vilket gör det till det snabbast växande däckmärket i världen i år. De rankas som nummer 9 totalt sett. Stabila prognoser för intäkter, särskilt på den kinesiska marknaden, stöder denna betydande tillväxt. Varumärket har också ökat sitt BSI-poäng med 6,3 poäng. Giti har visat en särskilt stark prestation i Kina, sin största marknad sett till intäkter. Brand Finances forskning visar att Giti fick ett mycket högt rekommendationsbetyg i Kina, vilket återspeglar kundernas nöjdhet med varumärket. Företaget får också höga poäng inom igenkänning och övervägande, vilket visar att Giti har uppnått betydande marknadsigenkänning och acceptans i regionen.
Några som också har bevittnat en anmärkningsvärd tillväxt av varumärkesvärde, drivet av betydande efterfrågan från utlandet är Sailun (varumärkesvärde upp 10 procent till 801 miljoner USD), Linglong Tire (varumärkesvärde upp 11 procent till 799 miljoner USD) och Sentury Tire (varumärkesvärde upp 17 procent till 377 miljoner USD). Den kinesiska däckindustrin hade ett framgångsrikt år 2023, präglat av expansion av utlandsverksamhet, hög efterfrågan och gynnsamma inhemska förhållanden för branschutveckling. Särskilt ökade exporten till Sydamerika med 33 procent.
– I en värld där globala däckjättar står inför utmaningar lyser de kinesiska varumärkenas framgång starkt. Deras anmärkningsvärda tillväxt mitt i motgångar understryker den kinesiska däckindustrins motståndskraft och dynamik. Med innovativa tillvägagångssätt och fokus på hållbarhet framträder Giti som det snabbast växande varumärket, stärkt av en stark prestation i Kina. Samtidigt stärker Linglong Tire, Sentury Tire och Sailun sin globala närvaro genom kostnadseffektivitet, för att säkra betydande marknadsandelar. När inflationen påverkar traditionella marknader markerar dessa kinesiska varumärkens uppgång en ny era av konkurrens och möjligheter på den globala däckmarknaden, säger Alex Haigh, Managing Director på Brand Finance Asia.