Corona-pandemin: ”Tillåt dubbdäck efter 15 april i år”
Branschnytt
18 mars 2020
Text: Henrik Nygård Foto: MRF och DRF
Corona-pandemin har redan lett till att kunder bokat av sina besök på bil- och däckverkstäder för att skifta till sommardäck. Det behövs därför en dispens för att använda dubbdäck efter 15 april, skriver Däckbranschen Sverige och MRF till Transportstyrelsen och riksdagens trafikutskott.
Enligt nuvarande regler är det förbjudet med dubbdäck efter 15 april. Redan idag är det en extremt kort period mellan 31 mars, då man måste ha vinterdäck vid vinterväglag, och till 15 april då man inte får ha dubbdäck.
Nu uppmanar Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen Sverige, och Tommy Letzén, vd för Motorbranschens Riksförbund, till en flexibilitet kring reglerna i år.
Så här skriver de till Transportstyrelsen och trafikutskottet:
”På grund av rådande pandemisituation, med kunder som inte vill eller kan byta däck pga av sämre bemanningsläge på verkstäderna, - så ser vi ett behov av att förlänga tiden då man får köra med dubbdäck i minst två veckor. Det finns en överhängande risk att branschen inte kommer att kunna skifta på alla bilar och att de därmed blir olagliga att framföra efter 15 april.”
Sett till hela landet så står dubbdäcken för cirka 60 procent av marknaden. Med cirka 4,8 miljoner bilar i trafik ska i värsta fall över 2 miljoner fordon hinna skiftas på två veckor. Ett antal av de 2,7 miljonerna med dubbdäck skiftar förvisso i förtid men det är också väldigt väderberoende, påtalar DRF och MRF i skrivelsen.
DRF och MRF hemställer att Transportstyrelsen skyndsamt gör en lämplig ändring i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av däck m.m. avsedda för bilar och släpvagnar som dras av bilar; TSFS 2009:19. Stöd för detta finns i 4 kap 18a § 3.