– Resultatet från årets däckrazzior stärker bilden av att det finns en koppling mellan hur stor andel som kör på dubbfria vinterdäck på vintern och hur många som kör på vinterdäck även på sommaren, säger Fredrik Ardefors, Däckbranschen Sverige.
Tester som VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) har gjort visar att dubbfria vinterdäck av nordisk typ har 15 till 20 procent längre bromssträcka på sommaren jämfört med sommardäck av motsvarande kvalitet, både på torr och våt väg.
I Göteborg har användningen av vinterdäck på sommaren ökat från 10 till 15 procent under en femårsperiod. Samtidigt har andelen bilar som kör på dubbfria vinterdäck under vintern ökat från cirka 50 till 55 procent enligt Trafikverkets årliga mätningar.
Västerbotten bäst
Tittar man på Västerbotten där de flesta kör med dubbade vinterdäck på vintern var andelen dubbfria vinterdäck på sommaren endast någon procent.
I skarven mellan sommar och höst genomförs varje år däckrazzior för att påminna bilister om att hålla koll på sina däck. Förra veckan var det dags igen när däckrazzior genomfördes i Västerbotten, Västra Götaland, Skåne och på Gotland. Däckrazzior genomförs i samarbete med polisens ordinarie trafikkontroller där föraren erbjuds att få bilens däck kontrollerade helt frivillig. Sammanlagt var det 600 bilar som fick sina däck synade.
På riksväg 21 utanför Hässleholm genomfördes en av de sista däckrazziorna och Däckdebatt var på plats.
Dag Barstorp från NTF förde befälet och hade till sin hjälp ett engagerat team som representerade NTF, däckkedjor, återförsäljare och däckverkstäder.
Jennifer Svensson och Kristian Hesselmark från NTF ställde ett antal frågor till bilisterna där svaren ligger till grund för däckrazzians utvärdering av bilisternas kunskap om däck
Under tiden kontrollerades mönsterdjup och däcktrycket. Efteråt fick föraren en mönsterdjupsmätare, lapp med däckinformation och en lapp med resultaten av kontrollen, samt goda råd från däckrazzians personal.
För lågt lufttryck
En av dessa var Dan Nordenberg, till vardags säljchef hos Vianor i södra Sverige. Det han noterade var att många bilister körde med lägre lufttryck än de borde.
– Det är inte så konstigt eftersom biltillverkarna rekommenderar det lufttryck som ger bilen bäst körkomfort. Men det innebär också att man sliter mer däck och att bränsleförbrukningen blir högre. Dessa fakta verkar det inte var så många som känner till, vilket inte är så konstigt.
Även om mönsterdjupet klarade 1,6 millimeter som lagen kräver innebär det inte att man kör säkert poängterade han för flera förare.
– Under tre millimeter försämras förmågan att tränga undan vatten vid vattenplaning, det är viktigt att känna till.