Det gäller under det uppdaterade producentansvaret
Branschnytt
14 februari 2024
Text: Jonna Jansson
Sedan den 1 januari 2024 gäller en ny producentansvarsförordning för alla som för in däck och säljer på den svenska marknaden. Förordningen omfattar som tidigare både lösa däck och däck originalmonterade på fordon och maskiner (utom personbilar upp till 3,5 ton). Här listar vi de största förändringarna som du som däckimportör bör känna till.
- Sedan årsskiftet behöver den som för in och sätter däck på den svenska marknaden vara ansluten till en godkänd producentansvarsorganisation (PRO). I dagsläget är Svensk Däckåtervinning den enda godkända producentansvarsorganisationen i Sverige. Tidigare har det varit odefinierat hur tillverkare och importörer av däck ska ta sitt producentansvar.
- Sedan årsskiftet är Naturvårdsverket central tillsynsmyndighet för producentansvaret för däck.
- Den som för in däck på den svenska marknaden behöver därför även vara anmäld som producent hos Naturvårdsverket.
- En utländsk aktör som säljer däck till svenska kunder som inte själv har producentansvar (privatpersoner) blir ansvarig producent och ska vara ansluten till Svensk Däckåtervinning samt anmäld till Naturvårdsverket.
- En däckåterförsäljare som endast säljer däck inköpta i Sverige har ett mer begränsat ansvar, som innebär att ta emot motsvarande mängd uttjänta däck, samt att däcken hämtas för återvinning. Det görs genom att ha ett hämtningsavtal med Svensk Däckåtervinning.
Observera att om man som däckåterförsäljare själv för in däck till Sverige, så är man ansvarig producent för de däcken och behöver förutom hämtningsavtal även ha ett producentansvarsavtal med Svensk Däckåtervinning och vara anmäld till Naturvårdsverket.