Säkra hjulskiften är en av branschens viktigaste frågor. Däckspecialisternas Riksförbund (DRF) rekommenderar däckmontörer att rengöra anläggningsytorna med stålborste efter att fälgen har lyfts av, samt att använda momentnyckel för att dra åt hjulbultarna lagom hårt och att alltid rekommendera kunden att efterdra hjulbultarna 5-10 mil efter skiftet.
– Den som besöker en däckverkstad ska kunna lita på däckmontörernas expertis. Vi utbildar därför våra medlemmar i säkra hjulskiften. De som har gått den Däckskola vi erbjuder tillsammans med Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (TYA) kan sedan titulera sig däckspecialister, säger Anna Ljungdell, ordförande i DRF.
Med rätt kompetens, verktyg och tekniker minimeras risken att ett hjul lossnar. Dennis Alexis, verksamhetschef på the Scandinavian Tire and Rim Organisation (STRO), förklarar hur ett säkert hjulskifte ska gå till.
– Det allra viktigaste är att anläggningsytorna på hjulet och fordonets nav är rena innan hjulet monteras på. Dåligt rengjorda anläggningsytor, där smuts, olja och gruskorn mellan fälgen och navet blir kvar, kan skapa ett glapp som gör att bultarna blir lösa och så småningom lossnar, säger han och fortsätter:
– Det är också viktigt att använda hjulbultar avsedda för den fälg som monteras, samt att dra åt bultarna korsvis. För att säkra upp skiftet ytterligare ska man alltid efterdra bultarna, dels för att temperaturskillnader kan göra att bultarna rör sig efter skiftet.
Utöver dessa metoder understryker Dennis vikten av att dra åt hjulbultarna enligt det moment som fordonstillverkaren rekommenderar. Något som enkelt kan göras med en momentnyckel, som klickar till när bultarna sitter rätt. De flesta tillverkarna rekommenderar ett moment på 110-120 Nm.
– Bultarna och de gängor de fästs i har spår som de hakar fast i. Drar man åt för löst fäster inte bulten i gängan, vilket kan göra att bulten och hjulet lossnar. Drar man i stället åt bultarna för hårt kan gängorna förstöras, vilket kan få samma konsekvens, plus att det skadar fälgen, säger han.
En farhåga Dennis har är att vissa däckskiftare, både professionella och privatpersoner, försakar detta moment och drar åt bultarna för hårt – dels för att spara tid, dels för att vara på den säkra sidan för att kunderna generellt sett är väldigt dåliga på att komma tillbaka och efterdra.
– Det är nog lätt att man tar genvägar och slarvar lite med momentnyckeln när det blir stressigt. Jag hoppas inte att det är så, men förstår att folk vill spara tid för att hinna med mer. Genom att stryka ett moment kan man kanske hinna med två-tre bilar till på en dag. Det är klart att det kan locka, säger han.
Om däckmontörerna vill spara tid hoppas han i så fall att de investerar i mutterdragare med inbyggd momentavkänning.
– Fler genvägar än så tycker jag inte att man ska ta. Det handlar trots allt om att fästa de fyra hjul som ska se till att fordonet håller sig säkert på vägen, säger Dennis Alexis.
Stressen är ett faktum
För att se hur det arbetas med riskminimering vid hjulskiften på däckverkstäder runtom i Sverige genomförde Däcksnack en stickprovsundersökning, där de ringde runt till ett antal verkstäder från de största medlemskedjorna. Det första som kunde konstateras av rundringningen var att stressen var ett faktum. Mer än hälften av verkstäderna var tvungna att tacka nej till en fem minuters intervju på grund av skiftesperiodens höga arbetsbelastning.
Av de däckverkstäder som kunde svara uppgav alla att det väldigt sällan eller aldrig kommer in bilar som har tappat ett hjul. Mycket vanligare menade de att de var med kunder som kommer in med för hårt monterade hjulbultar. En platschef uppgav att det händer ”rätt ofta, kanske på var tjugonde bil”. En annan berättade att för hårt monterade bultar var fallet på så mycket som en fjärdedel av alla bilar som kom in. Den vanligaste anledningen till fenomenet menade de flesta var att privatpersoner hade skiftat hjul på egen hand och dragit åt bultarna extra hårt för att de trott att det var rätt sak att göra, eller för att försäkra sig om att bultarna inte skulle lossna.
På frågan om huruvida däckverkstäderna brukade använda momentnyckel svarade de flesta att de brukade momentdra med momentstav eller att de hade någon typ av momentavkänning i mutterdragaren. Ett fåtal brukade dock använda vanliga mutterdragare och strunta i momentnyckeln. En av de senare argumenterade för att det räckte att gå på erfarenhet för att veta hur hårt man skulle dra åt bultarna. Ett argument han följde upp med att eventuella lösa bultar skulle regleras i efterhand när kunderna kom in för att efterdra bultarna, något han därefter uppgav att cirka 5 procent av alla kunder brukade göra. ”På vissa sportigare bilar måste man momentdra, men på vanliga personbilar är det inte nödvändigt enligt oss, så länge man vet att bultarna sitter”, resonerade denna intervjuperson.
De flesta av verkstäderna upplevde också att det generellt sett slarvas mycket med momentnyckeln i branschen. Möjliga anledningar till detta uppgavs vara att spara tid, otillräcklig kunskap eller att investeringen i momentnycklar av någon anledning inte hade prioriterats.
Siffran för hur ofta kunderna brukade komma tillbaka för att efterdra bultarna varierade mycket mellan de olika verkstäderna, från 5 till 90 procent av gångerna. En verkstad berättade att de i stället för att efterdra efter 10 mil brukade efterdra direkt, genom att först dra hjulbultarna i moment för att sedan rucka lite på hjulen med händerna och dra åt med momentstav igen. En metod de refererade till som ”väldigt säker”.
Som sista fråga i skickprovsundersökningen frågade Däcksnack om verkstäderna ansåg att stressen under skiftestiden påverkade noggrannheten något. En fråga på vilken de flesta svarade att så inte var fallet hos just dem, men att det verkade vara så hos andra verkstäder på orten, enligt vad de hört från kollegor som tidigare jobbat där. En av de tillfrågade verkstäderna påtalade att deras hjulskiften under skiftesperioderna snarare var säkrare än under lågsäsong, eftersom de planerade ännu mer noga då.
När Däcksnack informerar DRF:s ordförande Anna Ljungdell om resultaten av rundringningen svarar hon:
– Det är bra att ni sprider den här informationen. Rätt däck och att de monteras rätt är en lika stor säkerhetsfaktor som bromsarna, men får långt ifrån den respekt de förtjänar, säger hon och fortsätter:
– Det faktum att några av verkstäderna i undersökningen ger uttryck för att den korta skiftesperioden kan öka risken för att det kan tas genvägar som påverkar trafiksäkerheten tycker jag är en sak lagstiftarna ska tänka på. Stress ökar risken för att man vill kapa tid i olika moment och det ökar också risken för att man slarvar med sin egen arbetsmiljö. Det är därför vi driver den frågan så hårt. Det handlar om säkerhet.