Utökad EU-märkning av däck införs
Branschnytt
18 december 2019
Text: Henrik Nygård Foto: Henrik Nygård
2012 infördes EU-kravet på märkning av däck avseende bränsleeffektivitet, våtgrepp och däckljud. Nästa år väntas beslut om att märkningen ska utökas med uppgifter om snö- och isgrepp.
Om beslutet enligt planerna tas av Europaparlamentet i början av nästa år kan de nya reglerna börja gälla våren 2021. Det innebär i så fall att den så kallade däcketiketten får ett ändrat utseende med ikoner för 3PMSF (snögrepp) och isgrepp (nordiska vinterdäck).
— Etiketten skall också bli mer synlig för konsumenterna tack vare nya bestämmelser om hur denna skall visas, speciellt vid köp på internet eller vid annonsering, säger Bernt Wahlberg på STRO.
När det gäller isgrepp så kan, när testmetoden (ISO 19447) formellt antas,
nordiska dubbfria vinterdäck kunna särskiljas mot andra däck genom att på etikettens
nedre del, bredvid 3PMSF symbolen, även ha en symbol för isgrepp.
De däck som klarar det uppsatta tröskelvärdet för isgrepp i denna testmetod
kan då märkas med den nya symbolen för isgrepp.
Andra nyheter på däcketiketten är att de lägsta graderingarna för bränsleekonomi tas bort och att skalan kommer att vara tydligare och enklare att förstå
Däck för tyngre fordon (C3) kommer också att ha däcketiketten i framtiden, och även regummerade däck, så fort det har utvecklats en tillförlitlig testmetod för detta.
— I samband med förändringarna införs även krav på att däck ska registreras i en produktdatabas. Där finns också möjligheter att lägga till uppgifter om körsträcka och slitage, så snart en tillförlitlig testmetod utvecklas för det, säger Bernt Wahlberg.