Drygt 5 000 personer har deltagit i en undersökning om erfarenheter av att tappa ett hjul på bilen man färdas i. Förutsatt att undersökningen är representativ för hela landet orsakar tappade hjul cirka 900 trafikolyckor varje år. Det totala antalet tappade hjul i Sverige årligen ska vara upp emot 30 000. Undersökningen genomfördes våren 2023. Nu har resultaten publicerats i en rapport från Svenska däcksäkerhetsrådet.
– De här olyckorna sker helt i onödan och skulle kunna förhindras med bättre kunskap och arbetsmetoder. Det handlar om att göra rätt vid däckskiftet, till exempel hålla rent, dra åt lagom hårt och att kontrollera att bultar eller muttrar sitter korrekt efter 5 till 10 mils körning, säger Cecilia Blom Hesselgren på Bilprovningen.
– Det viktigaste rådet är att kontrollera att hjulet sitter som det ska några mil efter däckbytet. Då kan man även kompensera för eventuella fel som kan ha skett vid montaget. Många kallar det för att efterdra, men det handlar inte om att dra åt så hårt som möjligt utan om att kontrollera att bultar eller muttrar är rätt åtdragna, säger Peter Norlin på Däck-, Fälg- och Tillbehörleverantörernas Förening (DFTF).
Stress en riskfaktor
Undersökningen visar att andelen som hade tappat ett hjul var något lägre bland de respondenter som valde att ta hjälp av en verkstad, men skillnaden var inte så stor som man skulle kunna förvänta sig när det är proffs som anlitas.
– Den korta skiftestiden med bara två veckor på våren drabbar inte bara de som arbetar i däckverkstäderna, som får en väldigt besvärlig arbetssituation, det ställer också till det för kunderna. Dels kan det bli svårt att få hjulen bytta i tid, dels ökar stressen i verkstäderna risken för misstag, säger Lasse Dahlqvist på Däckspecialisternas Riksförbund (DRF).
Risk för skador
Utöver trafiksäkerhetsrisken som tappade hjul innebär går ofta bilen sönder. Undersökningen visar att sex av tio fordon fick skador, fyra av tio mindre skador och två av tio allvarliga skador med behov av bärgning.
– Tappade hjul kan innebära stora kostnader för bilister och försäkringsbolag. Även om undersökningen visar förhållandevis få fall med svåra personskador finns en förhöjd risk för att människor skadas. Dels kan bilisten tappa kontrollen, dels kan det lösa hjulet fara i väg och träffa någon annan, säger Anders Ydenius på Folksam.
Råd inför däckskiftet
Som en konsekvens av resultaten av undersökningen har däckbranschen sett över råden för däckskifte på personbilar. De uppdaterade råden kommer att spridas både inom branschen och till bilister.
Läs hela rapporten HÄR.