Däckia presenterar butikskoncept
Linda Bång är Trade & Consumer Marketing Manager på Pirelli/Däckia.
Varför väljer ni att ställa ut på Automässan?
– Automässan är en viktig mötesplats för oss där vi nu får tillfälle att nå ut bredare med vårt nya fina koncept och inte minst får möjlighet att under flera dagar få träffa befintliga samarbetspartners/leverantörer och knyta kontakt med nya potentiella partners och leverantörer.
Vilka förväntningar har ni på mässan?
– Vi vet statusen och omfattningen på Automässan och är beslutsamma att nyttja detta tillfälle på bästa tänkbara sätt. Det är skönt att restriktionerna lättat och att vi äntligen får återuppleva nätverkandet när det är som bäst!
Kommer ni att presentera några nyheter?
– Vi kommer presentera vårt fina butikskoncept för Däckia samt produkten Ice Zero™ Asimmetrico. Det är vår nya medlem av Pirellis Ice Zero™-familj, speciellt utvecklad för extrema vinterbehov och dedikerad till ett brett utbud av fordon från kompakta bilar till minivan och stadsjeepar.
NDI lyfter nyheter från Toyo
Peter Liljedahl är Country/Sales Manager på däck- och fälggrossisten NDI Sverige.
Har ni några nyheter på gång som ni kommer att presentera på mässan?
– 2022 presenterade vi vårt nya komfortdäck Toyo Proxes Comfort i Europa i en del dimensioner som 2023 utökas ytterligare. Vi har haft mycket positiv feedback på detta från våra kunder. Löpande under 2023 och egentligen mest mot 2024 kommer vi med en nyhet i sport. Toyo Proxes Sport 2 är en utveckling av en mycket lyckad föregångare.
Vilka förväntningar har ni på mässan?
– Vi har de senaste åren haft en mycket positiv utveckling i vår försäljning av Toyo. Vi hoppas få möta många gamla och nya kunder.
Lägger ni mycket krut på mässan?
– Absolut, vi kommer med en kompetent styrka som har fokus på PV i allmänhet och Toyo i synnerhet. NDI erbjuder även vårt eget Nordexx i lite lägre pris och flera fabrikat i premium.
Brukar ni ställa ut på mässan?
– Ja, vi har varit med sedan tiden i Jönköping. Vet inte exakt vilket år vi började men skulle uppskatta någon gång under 1990-talet.
Tycker ni att det är extra viktigt att synas med tanke på läget i ekonomin och omvärlden?
– Vi är inne i en period där vi vill nå ut med mer, ny och modern marknadsföring. Så vi satsar trots en eventuell lågkonjunktur. Även om det kan bli ett tufft år för många tror vi att marknadsföringen ger oss en bra uppstuds när det vänder igen.
Däckpartner ser fram emot det personliga mötet
Oskar Buhre är vd på Däckpartner.
Har ni några nyheter på gång till mässan?
– För Däckpartner handlar det mycket om att träffa våra medlemmar, sen brukar det även vara andra däckverkstäder som är intresserade av att veta mer om vårt koncept och hur vi jobbar för lokalt företagande. Utöver det är det alltid bra att få träffa våra leverantörer i en avslappnad miljö och få ta del av deras produktnyheter.
Vad är speciellt med att ställa ut på en mässa?
– För mig personligen handlar det mycket om det personliga mötet, då mycket i det vardagliga arbetet sköts via telefon och mejl är det viktigt att kunna träffas och få ett ansikte på varandra.
Vilka förväntningar har ni inför årets mässa?
– Lite som jag var inne på tidigare så vill vi träffa våra medlemmar och leverantörer och mycket handlar om att få input från dom om vad som händer lokalt och vad vi kan göra för att stötta dem i deras affär. Utöver det ser vi det som en bra plats att informera om Däckpartner, vad vi står för och hur vi ser på framtiden.
Tror ni att omvärldsläget påverkar mässan?
– Omvärldsläget påverkar nog allt och alla i någon form. Dels har vi en ekonomisk faktor, där på både hushåll och industrier påverkas kraftigt, och sedan har vi en mänsklig faktor där otroligt många människor far illa just nu.
Hankook lanserar nytt däckmönster
Hans Strandberg är Säljchef Norden för Hankook.
Har ni några nyheter på gång till mässan?
– Vi har tagit fram ett helt nytt mönster, iON, som är designat för elbilar. Elbilar med dess tyngd och snabba acceleration ställer mycket speciella krav på däcken, de ska vara tysta för komforten och lättrullade för att ge maximal räckvidd av varje laddning.
Vilka förväntningar har ni inför årets mässa?
– Det är en bra möjlighet för oss att kommunicera ut just vad som är unikt med elbilsdäck, och iON i synnerhet! Och naturligtvis ser vi fram emot en bra uppslutning av utställare och besökare med tanke på att man nu får träffas under mer avslappnade former.
Vad är speciellt med just Automässan?
– Branschen ser fram emot Automässan då den sker vart tredje år. Ett mycket bra tillfälle att träffa människorna i branschen under ett par intensiva dagar.
Flera nyheter hos Amring
Ulf Wahlström är vd på däckgrossisten Amring.
Har ni några nyheter på gång inför mässan?
– Vi har ett nytt affärsområde, lastbilsdäck, som kommer att få fokus på mässan. Vi har också ett nytt fälgprogram och ett nytt varumärke, nederländska Vredestein, som vi kommer lyfta fram. Vi satsar också på 4x4 Off Road-programmet med General Tire och Cooper Tire. Två av de absolut starkaste varumärkena i detta segment som finns från och med 2022 i Amrings produktportfölj.
Varför väljer ni att ställa ut på mässan?
– Vi brukar vara med, är ett Göteborgsföretag i grunden och är lokalt starka så det är naturligt för oss att lägga krut på Automässan.
Tror ni mässan och branschen påverkas av det ekonomiska läget?
– Vi jobbar mot eftermarknaden och levererar mycket till redan befintliga bilar. Jag vet inte hur det blir den här gången, men historiskt sett har vi inte drabbats så hårt av lågkonjunkturer, utan folk behåller bilarna längre och däck måste de ju ha. Vi hoppas på mycket besökare under mässan och att vi träffar många från branschen.
Lidköpings Carpart satsar på scanning
Claus Colbin är försäljningschef på Lidköpings Carpart.
Har ni några nyheter på gång inför årets Automässa?
– Vi kommer att ha stort fokus på däck- och hjulinställningsaffären. Systemet FastLign scannar och ger en analys av hjuldynamiken direkt när man passerar dess scannertorn och upptäcker felaktiga hjulinställningar och andra problem på ett par sekunder, redan innan man kan se snedslitage på däcken. FastLign visar vi i kombination med EasyTread mönsterdjupsmätare för enkel dokumentering av däckslitage för merförsäljning och tidsbesparing. Vi kommer också att visa upp systemet Bodyguard, som scannar och dokumenterar eventuella skador på fordonet vid genomfart för att undvika missförstånd om när en skada kan ha uppkommit till exempel på en verkstad eller i ett parkeringshus.