”När marginalerna krymper så måste allting slimmas”
Branschnytt
24 februari 2019
Text:
Slimma, optimera och satsa på teknik. I en intervju med tidningen MotorMagasinet säger Ulrik Jönsson, ordförande för Däckspecialisternas Riksförbund, att han tror detta är viktigt för däckverkstäderna ska kunna behålla lönsamheten.
– Vad som präglar däcken i dag, och speciellt dubbdäck, är att de håller betydligt längre än de gjorde för bara ett decennium sedan. Det säljs betydligt färre vinterdäck, just för att de håller så länge. De första tre åren efter att en bil sålts som ny byts det i princip inga vinterdäck i dag. Det gjorde man för tio år sedan. Så jag skulle vilja påstå att däcken blivit åtminstone femtio procent bättre sedan dess, säger Ulrik Jönsson till MotorMagasinet.
– Och i och med att det oftast följer med en omgång både vinter- och sommardäck till en ny bil i dag så säljs det betydligt mindre däck på eftermarknaden än tidigare.
Ulrik Jönsson säger till tidningen att han tror att lösningen är att värna om kärnverksamheten först, och försöka jobba mer som ett tjänsteföretag.
– Jag tror man så långt som det är möjligt ska försöka optimera sin verksamhet och få ett så jämnt flöde som möjligt in till verkstaden sett över hela året.
Som exempel på lösningar säger Ulrik Jönsson att se till att ha alla hjul på däckhotellet redo inför däcksäsongen, inte ha för hög bemanning i verkstaden, att försöka få kunderna att komma på sina bokade tider och kanske ta betalt av de kunder som inte kommer på en tid de bokat.
– När marginalerna krymper så måste allting slimmas och bli mera exakt anpassat till verksamheten, man måste investera i bättre teknik och kanske också rengöra navet åt kunden för att minimera risken att hjulet lossnar.