Däckdebatt har träffat hela ledningen för Däckpartner för ett spännande och öppet samtal om vart företaget är på väg och hur man ser på däckbranschens utmaningar och hot de närmaste åren. I diskussionen deltog vd Mats Andersson, marknadschefen Jon Persson och försäljningschefen Oskar Buhre. Utöver dem deltog även styrelseordförande Kent Karlsson, som tidigare var vd och som varit med Däckpartner på resan ända sedan den norska kedjan startade upp i Sverige för sjutton år sedan (se faktaruta).
Däckpartner ägs och styrs av medlemmarna. Varje medlem har en aktie och en röst. Därmed blir en liten verkstad lika viktig som en stor.
- Det här demokratiska styrelsesättet är Däckpartners kärna och själ och något som medlemmarna verkligen uppskattar, säger Mats Andersson.
- Vi har en stark gemenskap och sammanhållning bland medlemmarna. Det märks tydligt varje år när vi har våra regionmöten eller som nu senast på vår Däckpartnerdag då vi samlade verkstäderna från hela Sverige. Man utbyter idéer och erfarenheter och agerar som kollegor, säger Jon Persson.
En annan sak som medlemmar skattar högt är det bonussystem som finns och som resulterar i en årlig återbäring. På intranätet kan varje verkstad följa sina inköpsvolymer hos leverantörerna och vilken bonus som det kommer att generera vid årets slut.
- Det här bonussystemet är unikt. 89 procent av bonusen går tillbaka till medlemmarna. I slutet av januari i år betalade vi ut 40 miljoner kronor till medlemmarna, säger Mats Andersson.
Dragkamp med Däckteam
I nuläget är det lite av en dragkamp mellan Däckpartner och Däckteam om vem som är den största fristående däckkedjan i Sverige. Just nu har Däckteam några fler verkstäder, men Däckpartner har de senaste åren haft en högre organisk tillväxt.
- Vår planerade tillväxttakt under 2019 av nya medlemmar kan innebära att vi passerar dem, men vi fokuserar inte på antalet utan att vi växer i en takt som gynnar hela vår kedja, säger styrelseordföranden Kent Karlsson.
Däckteam lämnade tidigare Däckspecialisternas Riksförbund, DRF, men några sådana funderingar har aldrig funnits hos Däckpartner.
- Vi tycker att vi har ett ansvar gentemot branschen. För den som vill påverka utvecklingen är det alltid bättre att göra det inifrån än utifrån, säger Kent Carlsson, som även sitter i styrelsen i DRF.
Lönsamhet är viktigast
Det är egentligen inte en uttalad målsättning för Däckpartner att bli störst i år. Kedjan följer en strategisk plan fram mot år 2025, där de viktigaste målen bland annat handlar om bra geografisk täckning i Sverige, fortsatt fokus på lönsamhet och pressade inköpspriser samt att bli den mest moderna och kundvänligaste däckkedjan.
- Områden som är viktiga är ett starkt kundfokus och att vi arbetar med kvalitet på verkstäderna, inklusive en bra arbetsmiljö, säger Oskar Buhre.
Men lönsamhet för medlemmarna är alltså överordnat allt annat.
- Egentligen kan man säga att Däckpartner bara finns till för en sak: Att göra lokala verkstäder lönsamma. Och vi kan också slå fast att vi i genomsnitt har en högre lönsamhet än de flesta andra kedjor. Bland landets mest lönsamma verkstäder tillhör en stor del Däckpartner, säger Kent Karlsson.
Växer på krympande marknad
Även om Däckpartner växer så gör dom det på en totalt krympande marknad. Hoten mot däckbranschen är många, inte minst då från bilhandeln som tar marknadsandelar varje år. Andra mörka moln på himlen är ständigt krympande marginaler som gör det svårare för verkstäderna att få lönsamhet. Därtill kommer belastningen under skiftessäsongerna, särskilt då på våren, där de traditionella däckverkstäderna inte kan ta hand om alla kunder, vilket öppnat upp en marknad för företag som Däckskiftarna på stormarknadernas parkeringsplatser.
- Alla dessa hot har vi tagit hänsyn till i vår strategiska plan. Vi vill vara en drivande aktör i förändringarna och inte försöka motarbeta eller vara rädda för dom, säger Mats Andersson och fortsätter:
- Det hade varit värre om vi verkat på en krympande marknad. Men alla kurvor pekar på att bilåkandet ökar och att försäljningen av bensin och diesel följer denna kurva.
"Branschen har delvis misslyckats"
Trots att de ser positivt på marknadsutvecklingen så är Däckpartners ledning överens om att däckbranschen varit dålig på att slå vakt om sin expertkunskap. Ur ett kundperspektiv finns det inget som intygar att det är bättre gå till en medlem i Däckpartner än till exempelvis Däckskiftarna.
- Vi har delvis misslyckats i att framhäva vår fackkunskap och även med att lyfta fram fördelarna med att vara medlem i branschföreningen, DRF. Och det är vi själva som bäddat för företag som till exempel agerar utan fasta verkstäder eftersom vi inte klarar av att ta hand om alla kunder under skiftessäsongen, säger Kent Carlsson.
Mot bakgrund av marknadsförändringarna anser Däckpartners ledning att däckbranschen behöver bredda sig och till exempel öppna upp för aktörer med nya affärskoncept och även för bilverkstäder med däckverksamhet att bli medlemmar i däckbranschen. Förutsättningen måste dock vara att man klarar de krav som vi ställer för att kunna garantera kvalitet i servicen till kunderna och att säkerställa krav på säkerhet och miljö.
- Vi måste bjuda in nya typer av medlemmar så att vi kan konkurrera på lika villkor, säger Mats Andersson.
Nytt hot mot branschen
Ett nytt hot mot Däckbranschen kommer från Sveriges Fordonsverkstäders förening, SFVF, som öppet uttalat att de vill åt både däckbranschens marknad och medlemmar.
- Jag skulle vilja hävda att både bilverkstäder och bilhandlare med däckverkstäder ju hellre kan bli medlemmar i Däckbranschen istället, säger Kent Carlsson. Det är ju här vi har den tunga kompetensen på däcksidan. Vill man vara däckspecialist så är man med i DRF."
Att erbjuda mer flexibla öppettider för kunderna, ha öppet på kvällar och helger och då särskilt under skiftessäsong, är något som kan öka däckbranschens konkurrenskraft och som Däckpartners medlemmar i olika omfattning tillämpar, men det är ingen fråga som ledningen för kedjan aktivt driver.
Branschen är just nu mitt inne i den hektiska skiftessäsongen där flera miljoner dubbdäck ska hinna bytas under två veckor. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) tycker att det finns utrymme för ökad flexibilitet inom ramen för dagens regler, men ledningen för Däckpartner håller inte med.
- Visserligen har vi sett bland våra egna medlemmar att man kan göra stor skillnad genom att vara proaktiv och kalla in kunderna på förbokade tider, särskilt då dubbdäckskunderna först. Men utöver det behövs det också en lagändring. Det skulle även behövas en sommardäckslag. Folk ska inte få åka runt med nordiska vinterdäck på sommaren, säger Mats Andersson.
Fakta Däckpartner
1994 startades DekkPartner i Norge av en liten grupp däckverkstäder med målet att tillsammans kunna få lägre inköpspriser av leverantörerna. Satsningen blev framgångsrik, man växte kontinuerligt och blev snart den största fristående däckkedjan i Norge.
2002 togs klivet över till den svenska marknaden, som är ungefär dubbelt så stort som den norska, och tre år efter startade verksamheten i Finland.
2010 övergick kedjan i Sverige till den svenska stavningen Däckpartner och 2014 skapades Däckpartner Sverige AB, som är ett helt fristående svenskt bolag och som ägs och styrs av medlemmarna.
För närvarande är 146 verkstäder från Kalix till Ystad anslutna till kedjan och tillväxten fortsätter. Kedjan omsätter omkring 1,2 miljarder kronor och har sammanlagt runt 800 anställda.
Däckpartner när den största fristående däckkedjan i Norden och är förhållandevis stor även med europeiska mått mätt.
Däckpartners största leverantörer, räknat på omsättning, är Goodyear, Nokian, Continental och Yokohama.
Centralt är sex personer anställda.
Fakta: Eget kvalitetssystem
Däckpartner har infört ett eget kvalitetssystem där varje medlem måste uppfylla vissa kriterier som handlar om allt ifrån uppmärkta p-platser för kunder, ändamålsenliga maskiner och att personal har genomgått utbildningen Däckskolan.
- Det är ett självdeklarationsprogram