Svenska Gummihuset fällt av Reklamombudsmannen
Branschnytt
17 september 2019
Text: Jens Lidesjö
Svenska Gummihuset AB har blivit fällda av Reklamombudsmannen, på grund av en reklamfilm som anses vara missvisande.
- Vi är mycket förvånade att RO fällde reklamfilmen som vi gick ut med i TV4, säger Svenska Gummihusets VD, Jocke Granath.
I den 20 sekunders långa reklamfilmen, som visats på TV4, säger bland annat en kvinna ”Gör som miljoner andra svenskar, besök gummihuset.se”.
Enligt privatpersonen som gjorde anmälan är reklamen vilseledande då det inte är trovärdigt att webbplatsen besökts av miljoner svenskar.
Annonsören (Svenska Gummihuset) menar att sajten hade 1 707 562 unika besökare åren 2016 - 2018, siffror som hämtats från Google Analytics, och att gummihuset.se genom åren haft minst tio miljoner unika besökare på sajten.
I bedömningen skriver RO bland annat att antalet unika besökare enligt Google Analytics inte kan vara direkt överförbart till att flera miljoner svenskar besökt webbplatsen, och att annonsören inte bevisat att varje unik besökare är olika enskilda individer i Sverige.
Svenska Gummihusets VD, Jocke Granath, kommenterar domen såhär:
- Vi är mycket förvånade att RO fällde reklamfilmen som vi gick ut med i TV4. Sedan 1996 har vi salufört däck och fälgar på nätet till både privatpersoner och företag. Vi har under dessa 23 år haft över tio miljoner "unika" besökare på sajten gummihuset.se. Bara under de senaste tre åren har besöksantalet varit över 1,7 miljoner. Att det inte skulle vara minst en miljon personer som ligger bakom alla de besöken anser vi är mycket osannolikt. RO tyckte inte det och fällde. Domen är en vägledning och en rekommendation för självreglering. Den har inga sanktioner vid fällande beslut. Vi är en stor aktör i Sverige och kommer att göra förändringar i marknadsföringen.