"Det här skapar mer medlemsnytta"
Branschnytt
27 mars 2019
Text: Fredrik Ardefors
Utvecklingen är naturlig och kommer att gynna alla medlemsföretag. Det skriver Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen Sverige, med anledning av styrelserna och ledningarna i DRF och MRF har beslutat att fördjupa samarbetet mellan organisationerna.
KRÖNIKA AV FREDRIK ARDEFORS
Styrelserna och ledningarna i DRF och MRF har beslutat att inleda ett djupare samarbete mellan de båda organisationerna för att både bli starkare utåt men även för att skapa mer medlemsnytta i respektive organisation. Det första steget är ömsesidig styrelserepresentation och att direkt börja sätta igång gemensamma projekt. Flera steg planeras utifrån den kartläggning av respektive organisations aktiviteter som påbörjats.
Utvecklingen är helt naturlig eftersom MRF:s medlemmar blir alltmer involverade i däckfrågor när både bilhandel och -verkstäder i högre utsträckning erbjuder kunderna däcktjänster samtidigt som många DRF-medlemmar har börjat med fordonsservice. Både DRF och MRF är de tyngsta, bredaste och mest kvalificerade organisationerna inom respektive område så samarbetet kommer att kunna bära frukt för alla medlemmar på ett unikt sätt.
DRF fortsätter att vara en del av Däckbranschen Sverige tillsammans med DFTF och Svensk Däckåtervinning. Samarbetet med MRF är utformat så att vi blir ännu starkare tillsammans.
Hur kommer detta att påverka DRF:s och Däckbranschens medlemmar? Vi har redan sett syneriger via gemensam lobbying i Riksdagen, MRF stöttar t ex DRF:s, under Ulrik Jönssons ledning, kraftfulla aktivitet gällande skiftestider, vi får större underlag för t ex Däckskolan, vi kommer betydligt närmare alla frågor som har med integrationen mellan däck och fordon, t ex vad gäller äganderätt till data när däcken börjar kommunicera med bilens dator, vi kommer också att synka seminarier mm så att medlemmar som ha intressen i båda branscherna kan få mer av båda vid samma tillfälle.
Jag ser med stor tillförsikt och glädje fram emot att få jobba närmare vd Tommy Letzén och MRF och att öka takten i att ge däckfrågorna större utrymme i samhället.