Krafttag mot fusk vid däckåtervinning
Branschnytt
20 december 2018
Text:
Fusk med obetalda däck i återvinningssystemet hotar däckåtervinningen i Sverige eftersom en femtedel av alla däck som lämnas till återvinning saknar finansiering.
– Det är framförallt skrotbilsdäck som vi just nu fokuserar på. Vi kommer i vissa fall att stoppa hämtningen av sådana däck tills ursprunget är klarlagt och de är finansierade, säger Fredrik Ardefors, vd för svensk Däckåtervinning.
Svensk Däckåtervinning AB ansvarar för att administrera det lagstadgade producentansvaret för däck. Det omfattar samtliga däck på fordon och maskiner över 3,5 tons bruttovikt samt utbytesdäck för personbilar och lätta lastbilar.
Däremot omfattas inte däck som sitter på personbilar och lätta lastbilar eftersom dessa faller under fordonets producentansvar. Det innebär att däck som byts ut ingår i systemet men inte däck som fortfarande sitter på en skrotbil.
– Under de senaste åren har antalet ofinansierade däck som lämnas in till vårt system ökat och vi befinner oss nu i en situation där vi måste stoppa dessa flöden, säger Fredrik Ardefors. Vi samlar in tjugofem procent fler däck än vad vi ansvarar för och det gör att hela systemet riskerar att få problem eftersom det handlar om mångmiljonbelopp.
Till de områden som har identifierats som problematiska hör bilhandelns import av utbytesdäck, maskinimport, lastbilsförsäljning, regummering och bilskrotning.