– Frihet är stort för mig. I unga år lärde jag mig uppskatta friheten som långtradarchaffis ute på de europeiska vägarna, innan jag insåg nackdelarna med alldeles för långa arbetspass. Så när jag kom in i däckbranschen hos OK i Fruängen kände jag mig snart hemma där, berättar Gunnar.
Hos OK var det mycket jobb med tunga lastbils- och entreprenadmaskindäck så kroppen fick en hel del stryk. Det här var i mitten av 80-talet och det fanns långt färre hjälpmedel i branschen. Idag är det annorlunda – inte minst på Örby Gummi.
– Vi har investerat mycket i lyftar och maskiner och pratar mycket arbetsmiljö här på verkstaden. Jag själv är oförtröttlig i mitt tjat på mina anställda att inte glömma ta på hörselkåpor, antivibrationshandskar, knäskydd och annat. Men det har gett resultat, det är inte lika slitsamt som när jag själv hade det när jag kom in i branschen, menar Gunnar.
Startade i tvättstuga
På sätt och vis är Gunnar Arestav uppvuxen i däckbranschen. På föräldragården utanför Umeå fanns en BP-mack och där fick den unge Gunnar hjälpa till med att stoppa dubb i rör och andra småsysslor. Sedan bar det så småningom av till Stockholm.
I april 1991 kom Gunnar till Örby Gummi, ett företag som startades 1958 i en före detta tvättstuga i ett hyreshus i Stockholmsförorten.
– Jag kände den dåvarande ägaren och hade på den tiden en svåger som också jobbade där. Så jag hoppade in som tillfällig förstärkning – och har blivit kvar här sedan dess, berättar Gunnar Arestav.
2004 var ett märkesår för verkstaden. Då kunde den flytta in i en före detta Konsumbutik som byggts om och till för att passa för sitt nya ändamål.
– Vi jobbade i ett par år med att ställa allt i ordning, återanvände så mycket som möjligt av butiksinredning och annat som Konsum lämnat efter sig. Företagets ägare hade idéer om att skapa en rustik miljö med synliga timmerstockar här inne och gott om utrymme för däck och fälgar. Gunnar berättar att kunderna uppskattar möjligheten att riktig se och känna på grejorna och att verkstadens kaffehörna med fika och godis är högt uppskattad bland kunderna. Intill finns till och med en liten lekhörna för de yngre besökarna…
Administrativ börda
I oktober 2006 köpte Gunnar Arestav ut den tidigare ägaren. Han hade idéer om att han skulle kunna dra ner på det fysiska arbetet på så vis.
– Nu arbetar jag mest med det administrativa. Det är fysiskt mindre påfrestande men kan gå en på nerverna ibland. Våra politiker har talat länge om att underlätta för småföretagare, men det är ju mest snack och väldigt lite verkstad! Gunnar sticker inte under stol med att pappersarbetet är en börda han gärna skulle se mindre av.
– Vi hade besök av en arbetsmiljöinspektör för ett tag sedan och han gillade allt han såg, berömde oss för vårt arbetsmiljöarbete och våra säkerhetsrutiner, men han efterlyste bättre dokumentation av vad vi gjort. Det känns ju lite konstigt i en verksamhet där alla vi på verkstaden käkar lunch tillsammans och har en rak kommunikation hela tiden, suckar Gunnar Arestav.
Gunnar har fem fast anställda däckmontörer på verkstaden i Örby men tar in 10-12 man ytterligare via Arbetsförmedlingen när det är högsäsong för däckbyten. Det är ofta folk som jobbat åt företaget i flera år.
– För att minska kaoset under däckbytessäsongerna har vi två filialer, en i Bandhagen och en i Högdalen. Vi kör drop-in för de kunder som inte lagrar däcken hos oss, men i deras fall behövs tidsbokning. Har du däck för 1 400 bilar på lager så gäller det att hålla koll på tiderna, påpekar Gunnar.
Utjämnar svackorna
Under september och februari, de två lugnaste månaderna i verkstaden, hålls de fast anställda sysselsatta med att inventera däcken på däckhotellen, ringa kunder som behöver få dem utbytta och ordna med byten i god tid tills det är dags att byta däck på kundernas bilar.
– Och så jobbar vi med underhåll på våra lokaler och annat som inte finns tid till när det är full rulle med däckbyten, förklarar Gunnar Arestav. Han gläder sig åt att den fasta styrkan är en så homogen grupp. Tre av dem har jobbat i mer än tio år i företaget – en i tjugofem – och de två andra lite yngre är kvar här efter fem års anställning.
Hjulinställningar och TPMS-programmering är andra tjänster som hjälper till att utjämna arbetsbelastningen mellan hög- och lågsäsong.
– Vi har avancerad mätutrustning för att kontrollera vinklarna på bilens alla hjul och justera dem om kunden kört på en trottoarkant eller ner i en stor grop, typ, säger Gunnar Arestav. När det gäller TPMS kan Örby Gummi erbjuda hjälp både med indirekta system och system med sensorer i hjulen.
Rädda om kunden
– Vi har ett väldigt sammansvetsat gäng här och det är jag förstås väldigt glad över. Gunnar har också lagt stor vikt vid att hela gänget ska vara medvetna om vikten av goda kundrelationer. På väg in i verkstaden från omklädningsrummet påminns alla om detta av en skylt ovanför dörren: ”Du träder nu in i kundens värld och representerar därmed Örby Gummi”.
– För mig är en affär inte avslutad förrän kunden kommer tillbaka nästa gång. Det tänket har hjälpt oss att etablera oss på marknaden. Det gick lite trögt i början, men nu kommer folk hit till Örby från hela Storstockholm. Vi har väntelista till däckshotellet och får ofta beröm från kunderna för att vi alltid tar på oss ansvaret om något inte är till deras belåtenhet, konstaterar Gunnar Arestav. Och det bästa är att kunder som tycker att de får god service också är beredda att betala lite mer för jobbet, tillägger han.
Fakta | Örby Gummi AB
• Startades 1958 i Stockholmsförorten Örby
• Har sin huvudverkstad i Örby och filialer i Huddinge och Bandhagen
• Ägs idag av Gunnar Arestav
• Har fem heltidsanställda, tar in 10-12 man extra under däckbytessäsongen
• Omsatte 11,5 miljoner kronor senaste räkenskapsår (2018-06)
• Hade samma år en vinstmarginal på 5,65 procent.