Det hela började för ett och ett halvt år sedan när Johan Engdahl skulle hjälpa en kommunal ridskola att bygga en ridanläggning. När han skulle välja material till ridunderlaget frågade han tio olika personer inom ridsport om råd, och fick tio olika svar.
– Det kunde inte stämma, det kan väl bara finnas ett material tänkte jag. Jag började läsa på om ridunderlag och ringde därefter till en svensk professor vid namn Lars Roepstorff. Han arbetar för lantbruksuniversitetet och är specialiserad på ridunderlag, säger Johan Engdahl och fortsätter:
– Jag berättade om mina funderingar och han svarade att det inte gick att ge ett enkelt svar då alla ridbanor var unika och hade olika förutsättningar. Han skojade och sa att ”det skulle vara om man hittade ett underlag som fjädrar jämt över hela banan, typ som en gummibetong”. Men man kan inte skoja med mig, för det tog jag på allvar, säger Johan och skrattar.
Johan kontaktade en vän som var chef på en betongfabrik. Två dagar senare åkte han till deras laboratorium och började att mixa med olika blandningar. När han hade fått till en hyfsad blandning ringde han tillbaka till Lars och meddelade att blandningen till gummibetongen nu var klar.
– Lars skattade och sa att han hade hållit på med det här i 30 år utan att lyckas. Efter att han sedan hämtat lite av blandningen ringde han och sa att den var riktigt bra. Sedan det startskottet har vi laborerat och testat olika varianter. Det har inte varit det lättaste, de första tusen gångerna funkar det inte.
Efter att ha hittat en slutgiltig variant av materialet kontaktade Johan Svensk Däckåtervinning. Han berättar att de blev glada att höra om det nya materialet och att de snart inledde ett samarbete.
– Ett däck har en livslängd på cirka 4 år brukar man säga. När vi blandar det i betongen ökar vi livslängden med minst 25 år. Det är väldigt häftigt hur vi kan använda oss av en produkt som från början var menad för en sak och sedan återvinna den och använda den i ett helt annat syfte.
Gummibetongen används för tillfället som material till väggar och golv i stall, samt som ridunderlag under sanden på ridbanor. Materialet är lätt, elastiskt, ljuddämpande och isolerande.
– Betong i sig har inget isoleringsvärde, men gummi har det och tar också emot vibrationer. Med väggar byggda av gummibetong kan hästar sparka hur mycket de vill i sina boxar utan att det skapar oljud.
Fördelarna för hästarna är också många. Johan berättar ivrigt och entusiastiskt kring vad materialet kan tillföra.
– Betongen är fjädrande, nästan lite elastisk. När en hopphäst landar hamnar mycket tyngd på hovarna. Gummibetong är ett stötdämpande underlag som minskar risken för eventuella skador på hästen. Hala stallgångar är också något som kan undvikas med hjälp av det här materialet. Om en häst halkar är det väldigt hög skaderisk. Med gummibetong som underlag får hästen ett helt annat fäste.
I somras köpte Johan en egen gård med stall och ridhus, som han nu har inrett med gummibetong.
– Stallet och ridhuset börjar äntligen att bli klart. Tidigare har det mest liknat en verkstad eller fabrik, men nu ser det jättefint ut med gummibetong på både väggar och golv!
I mars flyttar Johan och hans företag Rubber Concrete in i nya lokaler där de ska producera gummibetong i större skala.
– Vi gör allt själva, hela processen. Det är en så pass unik produkt så vi står för hela kedjan. I början är fokus att använda materialet i stall, stallinredning och ridbanor, men vi tittar även på om det är möjligt att bygga hus med materialet. Ett av de största problemen när man bygger hus i städer är buller och vibrationer, så det är bara att leka med tanken om vad det här skulle kunna göra. Det kan bli väldigt bra.
Rubber Concrete säljer materialet till Ydre-grinden, ett svenskt företag som sedan 40-talet har försett det svenska lantbruket med egentillverkade produkter.
– Vi producerar stallväggar i gummibetong till Ydre-grinden som sedan säljer det vidare till slutkund. Men vi gör även egna uppdrag. Vi ska exempelvis göra ett golv på en veterinärklinik nu i dagarna.
Något som började som ett skämt visade sig alltså med tiden ge en helt ny vändning i Johans liv och skapa otroliga möjligheter för byggmaterialindustrin.
– Vilken resa det har varit, och den har inte ens börjat än känns det som. Det här kan bli en väldigt spännande produkt till många applikationer. Det känns fantastiskt roligt, avslutar Johan.