Michelins däck presterade genomgående bra i alla tester, vått som torrt, och även som slitna.
Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar
Teknik
21 mars 2022
Text: Elise Rangstedt Foto: Michelin
En omfattande däckstudie genomförd av ADAC påvisar Michelin som en tydlig föregångare inom däck som avger mindre mikropartiklar. Studien har utvärderat nära 100 olika däck, och i nästintill varje fall placerade sig Michelin-däcken i toppen som det däck som avger lägre halter av partiklar.
I en oberoende däckstudie utförd av Europas största oberoende testinstitut ADAC träder Michelin fram som en tydlig ledare, om miljökraven för de mest eftertraktade däckmärkena och modellerna som saluförs i Europa. Michelins däck presterade genomgående bra i alla tester, vått som torrt, och även som slitna.
Studien använde data från ADACs avancerade testprocedur, som utsätter däck för 1 500 mil verklig körning på en blandning av stads-, lands- och motorvägar för att beräkna däckets livslängd, det vill säga körsträckan ner till det lägsta tillåtna mönsterdjupet på slitbanan. Denna information sammanställdes med uppgifter om graden av förslitning, mönsterdjupet när det är nytt och mängdens material som försvinner från däcken under deras livslängd, för att generera en korrekt utvärdering av däckens miljömässiga förtjänster.
En analys av nästan 100 sommar- och vinterdäck i vanliga däckstorlekar representerande med ett flertal olika slitbanemönster, visade att varumärket Michelin utmärkte sig i nästan alla olika däckstorlekar och mönster, både genom att påvisa stark prestanda i säkerhetstester och generera lägre halter av däckpartiklar.
ADAC-rapporten sammanfattar: “Det är vitalt att betona inte endast däckets prestanda under olika körförhållanden, utan i synnerhet också ta hänsyn till däckets påverkan ur ett miljöperspektiv. Michelin är en av få däcktillverkare som har insett detta och har specifikt specialiserat sin däckutveckling på°detta.”