Världens första vinterdäck och förebilden för Nokian Tyres Hakkapeliitta, var det så kallade ”Kelirengas” (däcket som klarar av alla vinterväglag) som lanserades 1934.

Vinterdäcket fyller 90 år

Teknik

I år är det 90 år sedan det första vinterdäcket uppfanns. Nokian ”Kelirengas” (däcket som klarar alla vinterväglag) hade ett grovt mönster som gav bra grepp även på snöiga vägar. Sedan 1934 har vinterdäck fortsatt att återuppfinnas i mängder av varianter, för att möta nya krav från moderna förare och förändrade förhållanden.

Säkerhet för de hårdaste vinterförhållandena uppfanns 1934

För uppfinnarna av det allra första vinterdäcket, Nokian Tyres föregångare Finlands Gummifabrik Aktiebolag, var däckvarianten ett sätt att tackla den hårda finska vintern.

Innan 1934 fanns det inga däck lämpade för vinterkörning, samtliga hade en slät yta. För att få grepp på vintern krävdes det snökedjor. Det första vinterdäcket hade istället ett grovt slitbanemönster som gav bra grepp och var tillräckligt öppet för att rengöra sig från snö under körning, vilket möjliggjorde en säker körning på vinterväg.

Däcket designades mestadels för lastbilar, men två år senare, 1936, introducerades en förbättrad design specifikt för personbilar, Lumi-Hakkapeliitta, Snow-Hakkapeliitta. Det däcket hade små sugkoppar för att förhindra halka på isiga ytor. Nästan 90 år senare är Nokian Tyres Hakkapeliitta ett av världens mest kända märken för vinterdäck.

Innovationen startade en revolution inom vinterkörning: plötsligt kunde mycket mer uppnås mycket säkrare, oavsett väder. I början av 1960-talet introducerades dubbar i designen, vilket skapade ännu en innovation för säker vinterkörning.

Moderna vinterdäck är både säkra och hållbara

Vinterdäck är en av de viktigaste säkerhetsutrustningarna för vinterkörning än idag. Det moderna vinterdäcket har en blandning av cirka 100 olika råvaror, vilket är ungefär tre gånger fler än det första vinterdäcket. 

– Vinterdäcket lärde oss att vi kan garantera säkerheten genom att ligga före utmaningarna. När världen fortsätter att förändras, gör utmaningarna det också. Under dessa 90 år har väderförhållandena förändrats, nya material har förnyats och produktutvecklingen har tagit steg mot att skapa mer och mer hållbara däck, säger Teemu Soini, Nokian Tyres VP, Innovations & Development.

Olika körförhållanden kräver olika vinterdäck

Det moderna vinterdäcket är ett resultat av årtionden av produktutveckling och innovationsarbete. Kontinuerliga tester under vinterförhållanden, till exempel i Nokian Tyres testcenter i Ivalo, Finland, säkerställer att däcken kan skydda förare under alla förhållanden.

– Olika körförhållanden kräver olika typer av vinterdäck. Vilka däck man behöver beror på område och klimat. I Centraleuropa har vintern till exempel mer regn, medan vägarna i Skandinavien är täckta av snö eller is, säger Marko Saari, VP, Product Management från Nokian Tyres.

Utöver de varierande vinterkörförhållandena påverkar utvecklingen inom fordonsteknik utvecklingen av vinterdäck.

– Till exempel behöver däck till elbilar vara extra slittåliga och klara tyngre laster, på grund av bilens högre vridmoment och batteriets extra vikt. Vår utgångspunkt är att alla våra produkter ska göra körningen säker oavsett vilken bil man kör. Tester har förblivit en nyckel för att säkerställa däckprestanda och möta behoven hos moderna förare, säger Saari.

Annons:
Annons:

Ny standard ska öka säkerheten på däckhotell

Teknik

14 februari 2024

Dubbdäckens roll och påverkan – en balansgång mellan säkerhet och miljö

Teknik

17 januari 2024

Bakom kulisserna på regummeringsfabriken i Vara

Teknik

08 november 2023

Felinställda säkerhetssystem kan få stora konsekvenser

Teknik

30 augusti 2023

Punkteringsfria däck: Franska La Poste väljer Uptis

Teknik

28 juni 2023

Kolla däcken innan du ger dig ut med husvagnen i sommar

Teknik

20 juni 2023

Ny gratisapp hittar rätt däcktryck för yrkesförare

Teknik

27 mars 2023

Så ska uppkopplade däck göra skillnad i transportbranschen

Teknik

15 mars 2023

Säkrare vägar med kamerateknik

Teknik

14 mars 2023

Punkteringsfria däck – så funkar det!

Teknik

01 mars 2023

Maskrosor, risrester och PET-flaskor – så ska Continental göra däckbranschen mer hållbar

Teknik

16 februari 2023

Volvo om maktpositionen vid OE-utveckling

Teknik

04 januari 2023

Nya möjligheter väntar vid horisonten

Teknik

10 oktober 2022

Däck och väg: en relation byggd på friktion

Teknik

10 oktober 2022

Robotar som skiftar däck

Teknik

02 september 2022

Är OE-däcket alltid det bästa valet?

Teknik

31 augusti 2022

Däckdata öppnar dörrar för säkrare körning

Teknik

17 augusti 2022

Stor andel däckexplosioner på husvagnar

Teknik

23 juni 2022

Goodyear välkomnar en ny era inom mobilitet med luftfria däck

Teknik

16 juni 2022

Svensk Däckåtervinning sätter kolet i centrum

Teknik

08 juni 2022

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår