Säkerhet för de hårdaste vinterförhållandena uppfanns 1934
För uppfinnarna av det allra första vinterdäcket, Nokian Tyres föregångare Finlands Gummifabrik Aktiebolag, var däckvarianten ett sätt att tackla den hårda finska vintern.
Innan 1934 fanns det inga däck lämpade för vinterkörning, samtliga hade en slät yta. För att få grepp på vintern krävdes det snökedjor. Det första vinterdäcket hade istället ett grovt slitbanemönster som gav bra grepp och var tillräckligt öppet för att rengöra sig från snö under körning, vilket möjliggjorde en säker körning på vinterväg.
Däcket designades mestadels för lastbilar, men två år senare, 1936, introducerades en förbättrad design specifikt för personbilar, Lumi-Hakkapeliitta, Snow-Hakkapeliitta. Det däcket hade små sugkoppar för att förhindra halka på isiga ytor. Nästan 90 år senare är Nokian Tyres Hakkapeliitta ett av världens mest kända märken för vinterdäck.
Innovationen startade en revolution inom vinterkörning: plötsligt kunde mycket mer uppnås mycket säkrare, oavsett väder. I början av 1960-talet introducerades dubbar i designen, vilket skapade ännu en innovation för säker vinterkörning.
Moderna vinterdäck är både säkra och hållbara
Vinterdäck är en av de viktigaste säkerhetsutrustningarna för vinterkörning än idag. Det moderna vinterdäcket har en blandning av cirka 100 olika råvaror, vilket är ungefär tre gånger fler än det första vinterdäcket.
– Vinterdäcket lärde oss att vi kan garantera säkerheten genom att ligga före utmaningarna. När världen fortsätter att förändras, gör utmaningarna det också. Under dessa 90 år har väderförhållandena förändrats, nya material har förnyats och produktutvecklingen har tagit steg mot att skapa mer och mer hållbara däck, säger Teemu Soini, Nokian Tyres VP, Innovations & Development.
Olika körförhållanden kräver olika vinterdäck
Det moderna vinterdäcket är ett resultat av årtionden av produktutveckling och innovationsarbete. Kontinuerliga tester under vinterförhållanden, till exempel i Nokian Tyres testcenter i Ivalo, Finland, säkerställer att däcken kan skydda förare under alla förhållanden.
– Olika körförhållanden kräver olika typer av vinterdäck. Vilka däck man behöver beror på område och klimat. I Centraleuropa har vintern till exempel mer regn, medan vägarna i Skandinavien är täckta av snö eller is, säger Marko Saari, VP, Product Management från Nokian Tyres.
Utöver de varierande vinterkörförhållandena påverkar utvecklingen inom fordonsteknik utvecklingen av vinterdäck.
– Till exempel behöver däck till elbilar vara extra slittåliga och klara tyngre laster, på grund av bilens högre vridmoment och batteriets extra vikt. Vår utgångspunkt är att alla våra produkter ska göra körningen säker oavsett vilken bil man kör. Tester har förblivit en nyckel för att säkerställa däckprestanda och möta behoven hos moderna förare, säger Saari.