Det är egenskaper som medfört att allt fler tycker det är värt merkostnaden attskippa luften och fylla med polyuretanmassa istället. Och det gläder Rickard Wedin,vd på Lastab i Järfälla. Hans företag fyller tusentals däck varje år.
Tänk dig en stor lastmaskin inne på stålverket i Hofors. Plötsligt exploderar ett av däcken. Tusentals liter luft släpps loss intill en av smältugnarna. Följderna skulle bli katastrofala. Det är därför däcken på stålverkets entreprenadmaskinerinte pumpas med luft. Istället fylls de med polyuretan.
Eller tänk på de där avisningsmaskinerna som ser till att flygplanen på flygplatser runt om i världen inte drabbas av isbildning på vingarna om vintern. De är byggda på lastbilschassin som också i det här fallet har däcken fyllda med massa istället för luft. Här handlar det om att förbättra fordonets stabilitet – det skulle vara väldigt kostsamt om en svajande ramp skadade flygplanet man betjänar.
Det här är två extrema fall där det anses motiverat att fylla däck med en fastare massa istället för luft. Mer vardagligt används metoden allt mer på entreprenadmaskiner för att eliminera risken för punktering och därav följande kostnader för driftstopp och reparation. Metoden används även mycket i andra länder – inte minst inom gruvindustrin där underlaget maskinerna kör på är särskilt besvärligt. Till Sverige kom den för snart 45 år sedan.
Har fyllt sedan 1975
Det var 1975 som Järfällaföretaget Lastab började göra däckfyllningar med polyuretan. Företaget köptes upp av entreprenadmaskinföretaget VSM och bytte namn till VSM LASTAB. Idag är det ett helt fristående bolag som ägs av barndomskamraterna Rickard Wedin och Jonas Degerman. 1996 etableradesig VSM och Lastab i Kallhäll och samma år kom Lastabs vd Rickard Wedin till företaget.
– Under de dryga 20 år jag har varit här har intresset för att fylla däck hos oss ökat hela tiden. Idag förbrukar vi ungefär 120 ton massa om året, vilket räcker till några tusen däck – från mindre hjul på pirror och bagagevagnar till riktigt stora däck för tunga entreprenadmaskiner, berättar Rickard Wedin.
Uppenbara fördelar
Kunderna är av flera olika kategorier, fördelat med ungefär en tredjedel vardera inom däckhandel, maskinhandel och en tredjedel direktkunder.
–Däckverkstäderna är våra viktigaste samarbetspartners. Eftersom grundkunskapen och kundrelationen oftast redan finns där, blir vår uppgift att stötta dem med detaljkunskap och att leverera bästa möjliga produkt, säger Rickard.
Ofta fylls däcken i samband med att maskiner eller fordon görs leveransklara – det erbjuds som ett tillval i samband med däckköpet. Slutförbrukarna arbetar oftast inom industrin, återvinning, rivning, på flygplatser och liknande.
– Hjullastare, hjulgrävare, kompaktlastare (Bobcats) och gaffeltruckar är några av de vanligaste maskinkategorierna för polyuretanfyllda hjul, framhållerRickard.
Han berättar att många kunder var lite tveksamma till metoden ibörjan, men att allt fler idag är helt på det klara med fördelarna – att däcken blir punkteringssäkra, att de blir tyngre så att tyngdpunkten på maskinerna blir lägre, och att de är explosionssäkra. Och så går det förstås att köra däcken längre – med massa i däcken kan de i princip användas ända tills slitbanan är borta, hela tiden med rätt tryck i däcken.
– Det finns ju maskiner som har helmassiva hjul också, men de har en mycket stötigare gång än vad du får uppleva om du kör en maskin med vår fyllning i däcken.
Speciell blandning
Fyllningen som Lastab pumpar in i däcken är en speciell blandning av polyuretan som härdar till att bli en så kallad ”elastomer” – en elastisk massa. Från början importerades den från USA men nu sker tillverkningen i Tyskland. Sammansättningen har utvecklats genom åren men den har hela tiden utgjorts av två komponenter som till lika delar pumpas in i däcken. Lastab använder sig av två olika hårdheter på elastomeren. Dessutom trycksätts däcken i samråd med kunden för att tillgodose alla krav och önskemål på komfort ochbelastning.
– Blandningen väger ungefär som vatten så däcken blir tyngre än när de är luftfyllda. Det är sällan ett problem utan snarare en fördel på till exempel en hjulgrävare med twinhjul monterade. En sådan maskin blir väldigt svampig och instabil att köra med luftfyllda däck så i det fallet är det just stabiliteten som är det viktigaste för kunden – att däcken blir punkteringsfria är mest en bonus,förklarar Rickard Wedin.
Hastighetsbegränsning
Metoden att fylla däck med polyuretan lämpar sig bäst för fordon som inte ska framföras med så hög hastighet. Eftersom det vanligtvis är entreprenad- och industridäck som fylls, är det oftast däcket som begränsar hastighet och belastning. Kunderna transporterar däcken till Lastabs verkstad som fyller dem och sedan levererar dem efter ett par dagar. Däcken behöver nämligen lite tid på sig för att gummiblandningen ska härda klart.
– Vi gör alltid jobbet inne i våra specialanpassade lokaler. Det måste nämligen vara 25 grader varmt i lokalen för att vi ska kunna utföra fyllningsarbetet på ett effektivt sätt.. Dessutom omgärdas hanteringen av kemikalierna av rigorösa krav från myndigheterna, förklarar Rickard Wedin.
Finns det då inga nackdelar med den här metoden? Rickard kan bara se en enda – att trycket i däcken inte kan varieras efter olika arbetsförhållanden. Detär något som bland annat lantbrukare är måna om.
Så här går det till:
• Däcket töms på luft.
• Ett munstycke skruvas fast på hjulets ventil. Det är förbundet med slangarna från de två pumpar som ska injicera massan i däcket.
• Blandningen börjar pumpas in i däcket tills det börjar bli tryck i det. Med en särskild nål görs då ett hål i däcket så att luft som trängs bort av inpumpad massa kan evakueras via ett gasutsug.
• När däcket är fullt pluggas luftningshålet, däcket trycksätts med fyllningsmaterialet och pumparna stoppas.
• Luftventilen förses med en grön hatt som, tillsammans med ett klistermärke på däcket, visar att det är fyllt med gummiblandningen.
• Till sist läggs hjulet ner för att härda.