Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

Att fylla entreprenaddäck med en specialgjord polyuretan-blandning har sina fördelar. Däcken blir säkrare, tyngre, stabilare och mer långlivade.

Det är egenskaper som medfört att allt fler tycker det är värt merkostnaden attskippa luften och fylla med polyuretanmassa istället. Och det gläder Rickard Wedin,vd på Lastab i Järfälla. Hans företag fyller tusentals däck varje år.

Tänk dig en stor lastmaskin inne på stålverket i Hofors. Plötsligt exploderar ett av däcken. Tusentals liter luft släpps loss intill en av smältugnarna. Följderna skulle bli katastrofala. Det är därför däcken på stålverkets entreprenadmaskinerinte pumpas med luft. Istället fylls de med polyuretan.
Eller tänk på de där avisningsmaskinerna som ser till att flygplanen på flygplatser runt om i världen inte drabbas av isbildning på vingarna om vintern. De är byggda på lastbilschassin som också i det här fallet har däcken fyllda med massa istället för luft. Här handlar det om att förbättra fordonets stabilitet – det skulle vara väldigt kostsamt om en svajande ramp skadade flygplanet man betjänar.

Det här är två extrema fall där det anses motiverat att fylla däck med en fastare massa istället för luft. Mer vardagligt används metoden allt mer på entreprenadmaskiner för att eliminera risken för punktering och därav följande kostnader för driftstopp och reparation. Metoden används även mycket i andra länder – inte minst inom gruvindustrin där underlaget maskinerna kör på är särskilt besvärligt. Till Sverige kom den för snart 45 år sedan.

Har fyllt sedan 1975

Det var 1975 som Järfällaföretaget Lastab började göra däckfyllningar med polyuretan. Företaget köptes upp av entreprenadmaskinföretaget VSM och bytte namn till VSM LASTAB. Idag är det ett helt fristående bolag som ägs av barndomskamraterna Rickard Wedin och Jonas Degerman. 1996 etableradesig VSM och Lastab i Kallhäll och samma år kom Lastabs vd Rickard Wedin till företaget.
– Under de dryga 20 år jag har varit här har intresset för att fylla däck hos oss ökat hela tiden. Idag förbrukar vi ungefär 120 ton massa om året, vilket räcker till några tusen däck – från mindre hjul på pirror och bagagevagnar till riktigt stora däck för tunga entreprenadmaskiner, berättar Rickard Wedin.

Uppenbara fördelar

Kunderna är av flera olika kategorier, fördelat med ungefär en tredjedel vardera inom däckhandel, maskinhandel och en tredjedel direktkunder.
–Däckverkstäderna är våra viktigaste samarbetspartners. Eftersom grundkunskapen och kundrelationen oftast redan finns där, blir vår uppgift att stötta dem med detaljkunskap och att leverera bästa möjliga produkt, säger Rickard.

Ofta fylls däcken i samband med att maskiner eller fordon görs leveransklara – det erbjuds som ett tillval i samband med däckköpet. Slutförbrukarna arbetar oftast inom industrin, återvinning, rivning, på flygplatser och liknande.
– Hjullastare, hjulgrävare, kompaktlastare (Bobcats) och gaffeltruckar är några av de vanligaste maskinkategorierna för polyuretanfyllda hjul, framhållerRickard.

Han berättar att många kunder var lite tveksamma till metoden ibörjan, men att allt fler idag är helt på det klara med fördelarna – att däcken blir punkteringssäkra, att de blir tyngre så att tyngdpunkten på maskinerna blir lägre, och att de är explosionssäkra. Och så går det förstås att köra däcken längre – med massa i däcken kan de i princip användas ända tills slitbanan är borta, hela tiden med rätt tryck i däcken.

– Det finns ju maskiner som har helmassiva hjul också, men de har en mycket stötigare gång än vad du får uppleva om du kör en maskin med vår fyllning i däcken.

Speciell blandning

Fyllningen som Lastab pumpar in i däcken är en speciell blandning av polyuretan som härdar till att bli en så kallad ”elastomer” – en elastisk massa. Från början importerades den från USA men nu sker tillverkningen i Tyskland. Sammansättningen har utvecklats genom åren men den har hela tiden utgjorts av två komponenter som till lika delar pumpas in i däcken. Lastab använder sig av två olika hårdheter på elastomeren. Dessutom trycksätts däcken i samråd med kunden för att tillgodose alla krav och önskemål på komfort ochbelastning.

– Blandningen väger ungefär som vatten så däcken blir tyngre än när de är luftfyllda. Det är sällan ett problem utan snarare en fördel på till exempel en hjulgrävare med twinhjul monterade. En sådan maskin blir väldigt svampig och instabil att köra med luftfyllda däck så i det fallet är det just stabiliteten som är det viktigaste för kunden – att däcken blir punkteringsfria är mest en bonus,förklarar Rickard Wedin.

Hastighetsbegränsning

Metoden att fylla däck med polyuretan lämpar sig bäst för fordon som inte ska framföras med så hög hastighet. Eftersom det vanligtvis är entreprenad- och industridäck som fylls, är det oftast däcket som begränsar hastighet och belastning. Kunderna transporterar däcken till Lastabs verkstad som fyller dem och sedan levererar dem efter ett par dagar. Däcken behöver nämligen lite tid på sig för att gummiblandningen ska härda klart.

– Vi gör alltid jobbet inne i våra specialanpassade lokaler. Det måste nämligen vara 25 grader varmt i lokalen för att vi ska kunna utföra fyllningsarbetet på ett effektivt sätt.. Dessutom omgärdas hanteringen av kemikalierna av rigorösa krav från myndigheterna, förklarar Rickard Wedin.

Finns det då inga nackdelar med den här metoden? Rickard kan bara se en enda – att trycket i däcken inte kan varieras efter olika arbetsförhållanden. Detär något som bland annat lantbrukare är måna om.

Så här går det till:

• Däcket töms på luft.
• Ett munstycke skruvas fast på hjulets ventil. Det är förbundet med slangarna från de två pumpar som ska injicera massan i däcket.
• Blandningen börjar pumpas in i däcket tills det börjar bli tryck i det. Med en särskild nål görs då ett hål i däcket så att luft som trängs bort av inpumpad massa kan evakueras via ett gasutsug.
• När däcket är fullt pluggas luftningshålet, däcket trycksätts med fyllningsmaterialet och pumparna stoppas.
• Luftventilen förses med en grön hatt som, tillsammans med ett klistermärke på däcket, visar att det är fyllt med gummiblandningen.
• Till sist läggs hjulet ner för att härda.

Annons:
Annons:

Ungt företag från Småland lanserar hjulskanning med dubbdetektion

Teknik

28 februari 2024

Ny standard ska öka säkerheten på däckhotell

Teknik

14 februari 2024

Dubbdäckens roll och påverkan – en balansgång mellan säkerhet och miljö

Teknik

17 januari 2024

Bakom kulisserna på regummeringsfabriken i Vara

Teknik

08 november 2023

Felinställda säkerhetssystem kan få stora konsekvenser

Teknik

30 augusti 2023

Punkteringsfria däck: Franska La Poste väljer Uptis

Teknik

28 juni 2023

Kolla däcken innan du ger dig ut med husvagnen i sommar

Teknik

20 juni 2023

Ny gratisapp hittar rätt däcktryck för yrkesförare

Teknik

27 mars 2023

Så ska uppkopplade däck göra skillnad i transportbranschen

Teknik

15 mars 2023

Säkrare vägar med kamerateknik

Teknik

14 mars 2023

Punkteringsfria däck – så funkar det!

Teknik

01 mars 2023

Maskrosor, risrester och PET-flaskor – så ska Continental göra däckbranschen mer hållbar

Teknik

16 februari 2023

Volvo om maktpositionen vid OE-utveckling

Teknik

04 januari 2023

Nya möjligheter väntar vid horisonten

Teknik

10 oktober 2022

Däck och väg: en relation byggd på friktion

Teknik

10 oktober 2022

Robotar som skiftar däck

Teknik

02 september 2022

Är OE-däcket alltid det bästa valet?

Teknik

31 augusti 2022

Däckdata öppnar dörrar för säkrare körning

Teknik

17 augusti 2022

Stor andel däckexplosioner på husvagnar

Teknik

23 juni 2022

Goodyear välkomnar en ny era inom mobilitet med luftfria däck

Teknik

16 juni 2022

Svensk Däckåtervinning sätter kolet i centrum

Teknik

08 juni 2022

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår