Appen möjliggör att på ett enkelt sätt beställa upphämtning av uttjänta däck direkt i mobilen.

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

Kretsloppsföretaget Svensk Däckåtervinning (SDAB) kommer att modernisera och kundanpassa insamlings- och återvinningsprocessen för uttjänta däck med hjälp av low-code och samarbetet med Flowfactory. Tillsammans skapar organisationen en skräddarsydd applikation som optimerar insamlingen av däck.

Svensk Däckåtervinning (SDAB) står inför en ambitionshöjning. Från och med 2023 kommer insamling och återvinning av uttjänta däck under producentansvaret i Sverige att koordineras i bolagets egen regi. Hittills har återvinningssystemet drivits av extern part. Syftet med den världsledande etableringen är att öka materialåtervinningen och minska andelen som g?r till osäker export, berättar Fredrik Ardefors, vd på SDAB.

I samband med att SDAB tar detta helhetsgrepp, med en strävan om att köpa in en tjänst i stället för att äga, väljer organisationen att ta stora digitala kliv. Ett samarbete har inletts med svenskgrundade Flowfactory, och SDAB bygger nu ett kundservicesystem på deras low-code-plattform. Low-code möjliggör snabb applikationsutveckling genom ”dra-och-släpp”-teknik, där färdiga moduler byggs ihop likt legobitar.

– SDAB är en spännande organisation med en viktig uppgift. Eftersom de har en väldigt specifik process var det uppenbart att det inte fanns något färdigt att köpa ”från hyllan”, utan de behövde en skräddarsydd lösning som kunde supportera deras behov, säger Frida Höök, CMO på Flowfactory.

Lösningen som nu byggs på Flowfactory-plattformen är en ”upphämtningsapp”, som möjliggör för verkstäder runt om i landet att beställa upphämtning av uttjänta däck på ett enkelt sätt. Transportföretagen som hämtar däcken och lämnar av dessa på återvinningsdepåer ska använda appen för att planera sina turer så effektivt som möjligt.

– Tidigare sköttes beställningarna via telefon eller i bästa fall ett digitalt formulär, men nu lyfter vi vår kundservice till 2020-talet och vidare. Med den här applikationen får vi full koll på vad som hämtas, vart det körs, hur många ton som har lagts in på lager och hur materialet sedan processats. Allt i ett enda system som kan hanteras både via mobiltelefon och dator, säger Fredrik Ardefors.

Veronica Roth som är kundtjänstansvarig på SDAB är själv involverad i applikationsutvecklingen. Hon är den som har specificerat SDAB:s behov och önskemål.

– Min känsla så här i början av projektet är att det kommer att bli en väldigt smidig applikation att jobba i. Vi är själva med i processen för skapandet av applikationen, och kommer snabbt och enkelt kunna justera och bygga till funktionalitet baserat på användarnas kontinuerliga feedback, säger Veronica Roth. 

Enligt Tobias Ransäter, senior applikationsutvecklare på Flowfactory, är low-code optimalt för en organisation som SDAB.

 –  Vi jobbar tätt med användarna som en naturlig del av projektet. SDAB behöver bara fokusera på sin kärna och formulera sina behov, och kan helt släppa tekniken bakom. Vi stöttar genom att bygga ihop de digitala legobitarna för att skapa ett så effektivt stöd som möjligt för deras arbetsprocess. Resultatet blir en perfekt anpassad applikation som enkelt går att förfina och byggas på över tid, säger Tobias Ransäter.

Annons:
Annons:

Ungt företag från Småland lanserar hjulskanning med dubbdetektion

Teknik

28 februari 2024

Ny standard ska öka säkerheten på däckhotell

Teknik

14 februari 2024

Dubbdäckens roll och påverkan – en balansgång mellan säkerhet och miljö

Teknik

17 januari 2024

Bakom kulisserna på regummeringsfabriken i Vara

Teknik

08 november 2023

Felinställda säkerhetssystem kan få stora konsekvenser

Teknik

30 augusti 2023

Punkteringsfria däck: Franska La Poste väljer Uptis

Teknik

28 juni 2023

Kolla däcken innan du ger dig ut med husvagnen i sommar

Teknik

20 juni 2023

Ny gratisapp hittar rätt däcktryck för yrkesförare

Teknik

27 mars 2023

Så ska uppkopplade däck göra skillnad i transportbranschen

Teknik

15 mars 2023

Säkrare vägar med kamerateknik

Teknik

14 mars 2023

Punkteringsfria däck – så funkar det!

Teknik

01 mars 2023

Maskrosor, risrester och PET-flaskor – så ska Continental göra däckbranschen mer hållbar

Teknik

16 februari 2023

Volvo om maktpositionen vid OE-utveckling

Teknik

04 januari 2023

Nya möjligheter väntar vid horisonten

Teknik

10 oktober 2022

Däck och väg: en relation byggd på friktion

Teknik

10 oktober 2022

Robotar som skiftar däck

Teknik

02 september 2022

Är OE-däcket alltid det bästa valet?

Teknik

31 augusti 2022

Däckdata öppnar dörrar för säkrare körning

Teknik

17 augusti 2022

Stor andel däckexplosioner på husvagnar

Teknik

23 juni 2022

Goodyear välkomnar en ny era inom mobilitet med luftfria däck

Teknik

16 juni 2022

Svensk Däckåtervinning sätter kolet i centrum

Teknik

08 juni 2022

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår