"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"
Teknik
12 februari 2018
Text:
Däck som ser ut som bollar och däck som själva fäller ut och fäller
in dubbarna beroende på väglag. Det är en futuristisk bild av hur däckbranschen
kan komma att utvecklas. Inom en mer nära framtid är
utmaningen att anpassa produkterna till det ökade antalet elbilar och
elhybrider. Däckdebatt satte sig ned med Lars Bergmark, ordförande
i DFTF, och lät honom göra sin egen teknikspaning.
Alla som varit med i däckbranschen ett tag kan vara överens om att det hänt mycket de senaste 25 åren. Det är i dagen helt annan komplexitet för däckfackhandeln att förhålla sig till. Om en tillverkare för några år sedan hade ett utbud på 15-20 dubbdäcksdimensioner, har den siffran nu passerat 100. Utvecklingen har knappast stannat av, tvärtom. Digitaliseringen slår nu igenom på de flesta områden. Däckbranschen är inget undantag. TPMS, däcksensorerna i ventilen som digitalt kommunicerar lufttrycket till föraren, blev det lag på. Det var bara början, för snart letar sig digitaliseringen och sensorn in i själva däcket. Då får föraren upp ännu mer information i sin display.– Du kan se mönsterdjup och värmeutvecklingen i däcket om du till exempel kör med för hög last i förhållande till lufttrycket. Det finns däcktillverkare som håller på att utveckla den tekniken, berättar Lars Bergmark. Digitaliseringen har oanade möjligheter och mycket lär säkert hända de närmaste åren.
Reservhjulet försvinner
Men det sker också utveckling inom den mer traditionella däckteknologin och i fokus står punkteringsskyddet. Även om reservhjulen blivit mindre, tar de fortfarande för mycket plats och väger för mycket tycker biltillverkarna som vill bygga små, men ändå rymliga bilar. Reservhjulet ska alltså bort! Däckindustrin jobbar med olika lösningar för att de befintliga hjulen ska klara en punktering.– En lösning är run flat-teknologin som innebär att däckstommarna görs så kraftiga att de klarar av att bära bilen en begränsad sträcka och med lägre hastighet. Men dessa däck blir dyrare, tyngre och klumpigare. Med ökat rullmotstånd ökar bränsleförbrukningen och miljön protesterar.– Tekniken seal inside är en annan lösning. Det är en självvulkaniserande massa som sitter på insidan av däcket. När luft kommer i kontakt med den inneslutande massan uppstår en kemisk reaktion som startar vulkaniseringsprocessen och däcket lagar sig själv.
Tunnare däck
Hårdare miljökrav och högre drivmedelspriser har fått biltillverkarna att driva på utvecklingen av lättare däck med mindre rullmotstånd. Ett sätt är att göra tunnaredäck för att minska vikten, men de blir då känsligare för stickskador. Ett lättare däck kan i vissa fall påverka det ursprungliga mönsterdjupet, naturligtvis inte på bekostnad av säkerheten. Däremot påverkar detta självklart däckets livslängd.– Vi tillverkare tittar naturligtvis på hur vi kan förfina tillverkningsprocessen så att däcken väger mindre. Där går utvecklingen mot att vi ersätter stålet med mer kompositmaterial, samtidigt som vi använder ännu mer miljöanpassat material.