"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

Däck som ser ut som bollar och däck som själva fäller ut och fäller in dubbarna beroende på väglag. Det är en futuristisk bild av hur däckbranschen kan komma att utvecklas. Inom en mer nära framtid är utmaningen att anpassa produkterna till det ökade antalet elbilar och elhybrider. Däckdebatt satte sig ned med Lars Bergmark, ordförande i DFTF, och lät honom göra sin egen teknikspaning.

Alla som varit med i däckbranschen ett tag kan vara överens om att det hänt mycket de senaste 25 åren. Det är i dagen helt annan komplexitet för däckfackhandeln att förhålla sig till. Om en tillverkare för några år sedan hade ett utbud på 15-20 dubbdäcksdimensioner, har den siffran nu passerat 100. Utvecklingen har knappast stannat av, tvärtom. Digitaliseringen slår nu igenom på de flesta områden. Däckbranschen är inget undantag. TPMS, däcksensorerna i ventilen som digitalt kommunicerar lufttrycket till föraren, blev det lag på. Det var bara början, för snart letar sig digitaliseringen och sensorn in i själva däcket. Då får föraren upp ännu mer information i sin display.– Du kan se mönsterdjup och värmeutvecklingen i däcket om du till exempel kör med för hög last i förhållande till lufttrycket. Det finns däcktillverkare som håller på att utveckla den tekniken, berättar Lars Bergmark. Digitaliseringen har oanade möjligheter och mycket lär säkert hända de närmaste åren.

Reservhjulet försvinner
Men det sker också utveckling inom den mer traditionella däckteknologin och i fokus står punkteringsskyddet. Även om reservhjulen blivit mindre, tar de fortfarande för mycket plats och väger för mycket tycker biltillverkarna som vill bygga små, men ändå rymliga bilar. Reservhjulet ska alltså bort! Däckindustrin jobbar med olika lösningar för att de befintliga hjulen ska klara en punktering.– En lösning är run flat-teknologin som innebär att däckstommarna görs så kraftiga att de klarar av att bära bilen en begränsad sträcka och med lägre hastighet. Men dessa däck blir dyrare, tyngre och klumpigare. Med ökat rullmotstånd ökar bränsleförbrukningen och miljön protesterar.– Tekniken seal inside är en annan lösning. Det är en självvulkaniserande massa som sitter på insidan av däcket. När luft kommer i kontakt med den inneslutande massan uppstår en kemisk reaktion som startar vulkaniseringsprocessen och däcket lagar sig själv.

Tunnare däck
Hårdare miljökrav och högre drivmedelspriser har fått biltillverkarna att driva på utvecklingen av lättare däck med mindre rullmotstånd. Ett sätt är att göra tunnaredäck för att minska vikten, men de blir då känsligare för stickskador. Ett lättare däck kan i vissa fall påverka det ursprungliga mönsterdjupet, naturligtvis inte på bekostnad av säkerheten. Däremot påverkar detta självklart däckets livslängd.– Vi tillverkare tittar naturligtvis på hur vi kan förfina tillverkningsprocessen så att däcken väger mindre. Där går utvecklingen mot att vi ersätter stålet med mer kompositmaterial, samtidigt som vi använder ännu mer miljöanpassat material.

Annons:
Annons:

Ungt företag från Småland lanserar hjulskanning med dubbdetektion

Teknik

28 februari 2024

Ny standard ska öka säkerheten på däckhotell

Teknik

14 februari 2024

Dubbdäckens roll och påverkan – en balansgång mellan säkerhet och miljö

Teknik

17 januari 2024

Bakom kulisserna på regummeringsfabriken i Vara

Teknik

08 november 2023

Felinställda säkerhetssystem kan få stora konsekvenser

Teknik

30 augusti 2023

Punkteringsfria däck: Franska La Poste väljer Uptis

Teknik

28 juni 2023

Kolla däcken innan du ger dig ut med husvagnen i sommar

Teknik

20 juni 2023

Ny gratisapp hittar rätt däcktryck för yrkesförare

Teknik

27 mars 2023

Så ska uppkopplade däck göra skillnad i transportbranschen

Teknik

15 mars 2023

Säkrare vägar med kamerateknik

Teknik

14 mars 2023

Punkteringsfria däck – så funkar det!

Teknik

01 mars 2023

Maskrosor, risrester och PET-flaskor – så ska Continental göra däckbranschen mer hållbar

Teknik

16 februari 2023

Volvo om maktpositionen vid OE-utveckling

Teknik

04 januari 2023

Nya möjligheter väntar vid horisonten

Teknik

10 oktober 2022

Däck och väg: en relation byggd på friktion

Teknik

10 oktober 2022

Robotar som skiftar däck

Teknik

02 september 2022

Är OE-däcket alltid det bästa valet?

Teknik

31 augusti 2022

Däckdata öppnar dörrar för säkrare körning

Teknik

17 augusti 2022

Stor andel däckexplosioner på husvagnar

Teknik

23 juni 2022

Goodyear välkomnar en ny era inom mobilitet med luftfria däck

Teknik

16 juni 2022

Svensk Däckåtervinning sätter kolet i centrum

Teknik

08 juni 2022

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår