– Vi samlar in information för att göra vägarna säkrare. Information som dels ger förare bättre koll på sina däck och körförhållanden, dels hjälper Trafikverket att veta var det behövs bättre väghållning, säger Otto Johansson, produktägare på NIRA Dynamics.
Sedan lagkravet på däcktrycksövervakning infördes 2012 har NIRA Dynamics blivit en världsledande leverantör av däcktrycksövervakningssystem. Deras mjukvaror kan idag mäta grepp, däcktrycksförlust och slitagenivå. Till skillnad från många andra utvecklare av däcksensorer använder de bilens ordinarie sensorsystem för att samla in däckdata. Framför allt används ABS-sensorerna, som genom hjulens hastighet kan användas för att räkna ut förändringar i däckegenskaper.
– Vår mjukvara för däcktrycksövervakning, TPI (Tire Pressure Indicator), finns installerad i 70 miljoner bilar världen över. Har du en Audi, Seat eller Volkswagen tillverkad efter 2012 så har du garanterat våra system integrerade, säger Otto Johansson och fortsätter:
– Den stora vinsten med vår däcktrycksprodukt är att man inte måste ha extra sensorer med radiosändare och batterier i däcken. Man spar batterier och elektronik vilket är bra för miljön.
Produktenär helt svenskutvecklad och har öppnat dörrar för ytterligare lösningar. En sådan som finns tillgänglig på marknaden redan är TGI, ett friktionsskattningssystem som bland annat mäter grepp och friktion i däcken och informerar bilens förarsystem om de reella körförhållandena.
– TGI (Tire Grip Indicator) finns installerad i drygt två miljoner bilar i Europa idag, samt i några hundra tusen bilar i USA. Systemet skickar även upp viss information till molnet, som vi delar med bland annat Trafikverket. Data om vägunderlag är förstås väldigt intressant för dem för att de ska kunna prioritera väghållningen rätt. TGI känner av allt från isfläckar till potthål och informerar om var problemområdena finns, säger Otto Johansson.
Vad ser ni att däckdata kommer att kunna användas till i framtiden?
– Vi håller på att titta på massor av nya användningsområden. Det finns enorma möjligheter för utveckling av bättre och säkrare däck, men också för att öka säkerheten på andra sätt. Bland annat ser vi att däckdata skulle kunna användas för att förstå varje bilförares specifika körmönster bättre, något som skulle kunna hjälpa däckverkstäder att rekommendera passande däck. Att basera däckval på data i stället för körupplevelse skulle skapa mer säkerhet på vägarna.
– Ännu en grej som skulle öka trafiksäkerheten är ett system som känner av och informerar föraren om denne har glömt att byta från sommar- tillvinterdäck eller tvärtom. Det kan vara nog så farligt att glömma att byta från friktions- till sommardäck eftersom däcken har vitt skilda egenskaper. Ett sådant här system kommer vi att lansera inom en ganska snar framtid.
Skulle er teknik kunna användas för att mäta utsläpp av däckpartiklar?
– Eftersom många bilar har våra system skulle vi kanske indirekt kunna mäta partikelhalterna genom att fler kör på vissa platser med vissa körmönster. Vi har ett pågående forskningssamarbete kring det, där vi medverkar för att bland annat skapa inblick i var bilförare kör mer aggressivt och river upp partiklar.
Med stora möjligheter kommer ofta vissa risker. Vad skulle hända om däckdata hamnade i fel händer?
– Det finns många som vill ha tillgång till däckdata och det förs diskussioner på EU-nivå om vilka som ska ha det. För oss är det viktigt att tekniken inte missbrukas. Vi vill hjälpa till att förbättra säkerheten och skapa förutsättningar för bil- och däcktillverkarna att ligga i framkant och ta fram nästa generation produkter och tjänster.
Otto berättar att ingen biltillverkare eller privatperson skulle bli direkt drabbad vid ett eventuellt dataintrång på NIRA Dynamics. All data som samlas in är nämligen anonymiserad enligt GDPR. De första och sista kilometrarna som körs samlas inte in, och inte heller information om biltillverkare, registreringsnummer eller fordonets ägare.
– För bil- och däcktillverkarnas del skyddar anonymiseringen från att det ska skapas statistik över antal olyckor med just deras produkter. För bilägarna skapar anonymiseringen en trygghet, där de kan bidra med viktig information utan känna sig övervakade. Vårt syfte är inte att hänga ut någon, utan att bistå med information som kan hjälpa till att öka säkerheten och ta fram morgondagens produkter och system, säger Otto Johansson.
Behövs några specifika däck för att era system ska kunna användas?
– Nej, systemet har en kalibrerings-/inlärningsfas där det under de första 20 minuterna lär sig vilka däck som sitter på bilen. Eftersom man utgår från varje specifikt däck spelar det heller ingen roll om det är ett nytt eller slitet däck. Allt som behöver göras manuellt är att man vid däckbyte behöver bekräfta att man har bytt däck och har rätt däcktryck.
Vad tycker du personligen om att arbeta med trafiksäkerhetssystem?
– Jag älskar det. Att jobba med bilar, teknik och att göra vägarna säkrare är jättekul. Genom att göra däcken säkrare och bidra till att vägarna blir bättre underhållna kanske jag till och med kan bidra till att rädda några liv eller förhindra några allvarliga olyckor.