Gamla däck återanvänds av byggbranschen
Teknik
24 september 2019
Text: Henrik Nygård Foto: Lars-Göran Hedin
Svensk Däckåtervinning (SDAB) har inlett ett samarbete med Massbalans AB för att hitta nya marknader och produkter för återvunnet däckmaterial, bland annat inom konstruktion och anläggning.
Den gemensamma ambitionen är att återvunnet däckmaterial ska komma till nytta i samhället och därmed bidra till minskad klimatpåverkan, bättre miljö och långsiktig hållbarhet.
Svensk Däckåtervinning, SDAB, som ansvarar för insamling och återvinning av däck under det lagstadgade producentansvaret, ökar nu ambitionen att det återvunna materialet ska komma till mer nytta i samhället och bidra till att Sverige uppnår sina miljömål och Agenda 2030.
Samarbetet med Massbalans är ett initiativ för att öka materialåtervinningen som under de senaste åren minskat till förmån för energiåtervinning. Ragn-Sells fortsätter dock att på SDAB:s uppdrag ansvara för insamling, process samt avsättning.
– Uttjänta däck har länge betraktats som ett avfall som ska samlas in och förstöras. Idag vet vi att gummimaterialet är en värdefull resurs som ska återvinnas på ett miljövänligt och klimatsmart sätt. Tillsammans med Massbalans och många andra företag kommer vi gå från ett linjärt system till ett cirkulärt, där däckgummit från cyklar, bussar och bilar blir nya produkter och inte bara energiåtervinns, säger Fredrik Ardefors, VD på SDAB.
– Intresset att skapa cirkulära modeller och återvinna gummimaterial är stort. Några exempel är fallvänlig asfalt för cykel- och gångbanor, krockvänliga och stöttåliga vägbarriärer i gummibetong, gummimaterial för isolering av husgrunder samt för vattenrening. Redan idag så är däckåtervinningen en stor koldioxidfångare, och om vi lyckas med att öka materialåtervinningen så kan vi under de kommande fem åren fyrdubbla den klimatpositiva effekten, säger Carl Zide, VD på Massbalans.