I Sverige är det ganska vanligt att regummera däcken på tyngre fordon, det vill säga att ge däcken nytt liv genom att applicera en ny slitbana på den gamla däckstommen.

"Regummering är som återvinning fast det jämställs med ny däcktillverkning", berättar Andreas Jonsson, platschef på regummeringsfabriken i Vara.

I april invigdes en ny och viktig del av anläggningen.

Bakom kulisserna på regummeringsfabriken i Vara

Teknik

Att regummera däck har flera positiva aspekter. Inte nog med att däckens livslängd förlängs, det är även ett miljövänligare val och billigare än att köpa nya däck. Här berättar Andreas Jonsson som är platschef på regummeringsfabriken i Vara om hur regummeringsprocessen går till, om fabrikens nya utbyggnad och om fördelarna med regummering.

Regummeringsfabriken i Vara är en etablerad fabrik som har funnits sedan 60-talet. I år har fabriken byggts ut och öppnat en ny del som invigdes i april.

– Eftersom det är så stora volymer och flöden konstaterade vi att vi behövde mer plats och mer personal. Vi har ökat med fem nya medarbetare efter utbyggnationen. Regummering som produkt ökar, det är en stor del som ska regummeras, säger Andreas Jonsson. 

Att regummera däck innebär att man återanvänder ett gammalt däck genom att applicera en ny slitbana på begagnade däckstommar. Det gör att däcket blir så gott som nytt och kan återanvändas.

– När kunden har slitit ut sitt däck kan man regummera genom att återanvända det gamla däcket. Man slipar ner mönsterdjupet, tar bort det gamla gummit och lägger på en ny slitbana. Det är som återvinning fast det jämställs med ny däcktillverkning.

När däckets slitbanemönster har slitits bort och mönsterdjupet inte är tillräckligt djupt kan man regummera däcket. Transportstyrelsens minimikrav för mönsterdjup är tre millimeter på vinterdäck för personbilar upp till 3,5 ton och 1,6 millimeter på sommardäck. För fordon över 3,5 ton är minimikravet för mönsterdjup 1,6 millimeter på sommaren och 5 millimeter på vintern.

– Det går att anpassa slitbanan till den typ av produktion däcket ska användas till. Är det en kund som kör mycket entreprenad kan man sätta dit ett grovmönstrat slitbanemönster. Kör kunden mycket väg kan man sätta dit ett rullmönster. Det är väldigt anpassningsbart efter kundens behov.

Hur går regummeringsprocessen till?

– Vi tar in gamla uttjänta däck som vi granskar och kontrollerar i en syningsprocess. Efter det fräser (kratsar) vi bort den gamla slitbanan för att ge plats åt den nya. När gummiytan är hel och ren får man slipa och laga. I och med att det är en begagnad produkt kan det vara lite rost och stål som man får ta bort.

– Sedan lägger vi på ett bindgummi som verkar som ett vidhäftande klister och därefter monterar vi på den nya slitbanan. När det är gjort vulkar vi däcket med tryck och värme. Processen i gummit gör då så att gummit blir hårt. För att skapa tryck monterar vi på en typ av gummislang som heter envelope. En på utsidan och en på insidan av däcket. Sedan använder vi vakuumsugning som trycker ner den pålagda banan i bindgummit. Med pressteknik i form av tryck, vakuum och värme så skapas en kemisk vulkprocess. Själva vulkningsprocessen tar cirka tre timmar och tjugo minuter, men vi brukar räkna på två dygn från när vi tar in stommen, tills att det är klart.

Hos regummeringsfabriken i Vara är det främst på lastbilar och bussar som de regummerar däck.  

– I Sverige är det ganska vanligt med regummerade däck på tyngre fordon. Det är nästan 50/50 med regummerade däck och nya däck. Vi regummerar enbart däck på lastbilar och bussar. Förr regummerade man personbildsdäck, men det gör man inte i samma utsträckning idag. Det är svårare att regummera personbilsdäck, men det är absolut inte omöjligt. Det borde vara mer vanligt än vad det är med tanke på fördelarna.

Att regummera däck är både mer ekonomiskt och snällare mot miljön än att köpa nya däck. Regummerade däck minskar koldioxidavtrycket och mängden avfall. Det sparar även på material som krävs för att göra ett nytt däck.

– Istället för att köpa nya däck från Asien så kan man använda det som redan finns här. Det är ofta billigare än vad ett nytt däck är. Det beror givetvis på vad man jämför med, men det är betydligt billigare än att köpa normalmärken och premiumdäck. Idag är det många företag som är väldigt miljömedvetna så jag hoppas och tror att det kommer bli ännu mer vanligt att regummera däck. Man slipper betala dyra transport- och containerkostnader i och med att det är en produkt som finns lokalt, vilket även drar ner på leveranstider och ökar tillgängligheten.

I april invigdes den nya delen och det firades tillsammans med leverantörer, hantverkare och personalen på regummeringsfabriken. 

– Utbyggnaden kommer betyda väldigt mycket för oss som företag. Tanken är att få fler kunder att köpa produkten som levereras härifrån. Vi kan också supporta oss själva på ett annat sätt än vad vi tidigare har kunnat göra. Vi är en del av Vianor och har många verkstäder, detta gör att vi kan hjälpa till mer härifrån. Är det en verkstad som inte har tid eller rätt kompetens så kan vi stötta härifrån. Det kommer att göra mycket för vår verksamhet, avslutar Andreas.

Läs mer

Den här artikeln finns också att läsa på sida 14-16 i Däcksnack nr 4 2023.

Läs även om den närliggande verkstaden Vianor i Vara.

Annons:
Annons:

Ungt företag från Småland lanserar hjulskanning med dubbdetektion

Teknik

28 februari 2024

Ny standard ska öka säkerheten på däckhotell

Teknik

14 februari 2024

Dubbdäckens roll och påverkan – en balansgång mellan säkerhet och miljö

Teknik

17 januari 2024

Felinställda säkerhetssystem kan få stora konsekvenser

Teknik

30 augusti 2023

Punkteringsfria däck: Franska La Poste väljer Uptis

Teknik

28 juni 2023

Kolla däcken innan du ger dig ut med husvagnen i sommar

Teknik

20 juni 2023

Ny gratisapp hittar rätt däcktryck för yrkesförare

Teknik

27 mars 2023

Så ska uppkopplade däck göra skillnad i transportbranschen

Teknik

15 mars 2023

Säkrare vägar med kamerateknik

Teknik

14 mars 2023

Punkteringsfria däck – så funkar det!

Teknik

01 mars 2023

Maskrosor, risrester och PET-flaskor – så ska Continental göra däckbranschen mer hållbar

Teknik

16 februari 2023

Volvo om maktpositionen vid OE-utveckling

Teknik

04 januari 2023

Nya möjligheter väntar vid horisonten

Teknik

10 oktober 2022

Däck och väg: en relation byggd på friktion

Teknik

10 oktober 2022

Robotar som skiftar däck

Teknik

02 september 2022

Är OE-däcket alltid det bästa valet?

Teknik

31 augusti 2022

Däckdata öppnar dörrar för säkrare körning

Teknik

17 augusti 2022

Stor andel däckexplosioner på husvagnar

Teknik

23 juni 2022

Goodyear välkomnar en ny era inom mobilitet med luftfria däck

Teknik

16 juni 2022

Svensk Däckåtervinning sätter kolet i centrum

Teknik

08 juni 2022

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår