Regummeringsfabriken i Vara är en etablerad fabrik som har funnits sedan 60-talet. I år har fabriken byggts ut och öppnat en ny del som invigdes i april.
– Eftersom det är så stora volymer och flöden konstaterade vi att vi behövde mer plats och mer personal. Vi har ökat med fem nya medarbetare efter utbyggnationen. Regummering som produkt ökar, det är en stor del som ska regummeras, säger Andreas Jonsson.
Att regummera däck innebär att man återanvänder ett gammalt däck genom att applicera en ny slitbana på begagnade däckstommar. Det gör att däcket blir så gott som nytt och kan återanvändas.
– När kunden har slitit ut sitt däck kan man regummera genom att återanvända det gamla däcket. Man slipar ner mönsterdjupet, tar bort det gamla gummit och lägger på en ny slitbana. Det är som återvinning fast det jämställs med ny däcktillverkning.
När däckets slitbanemönster har slitits bort och mönsterdjupet inte är tillräckligt djupt kan man regummera däcket. Transportstyrelsens minimikrav för mönsterdjup är tre millimeter på vinterdäck för personbilar upp till 3,5 ton och 1,6 millimeter på sommardäck. För fordon över 3,5 ton är minimikravet för mönsterdjup 1,6 millimeter på sommaren och 5 millimeter på vintern.
– Det går att anpassa slitbanan till den typ av produktion däcket ska användas till. Är det en kund som kör mycket entreprenad kan man sätta dit ett grovmönstrat slitbanemönster. Kör kunden mycket väg kan man sätta dit ett rullmönster. Det är väldigt anpassningsbart efter kundens behov.
Hur går regummeringsprocessen till?
– Vi tar in gamla uttjänta däck som vi granskar och kontrollerar i en syningsprocess. Efter det fräser (kratsar) vi bort den gamla slitbanan för att ge plats åt den nya. När gummiytan är hel och ren får man slipa och laga. I och med att det är en begagnad produkt kan det vara lite rost och stål som man får ta bort.
– Sedan lägger vi på ett bindgummi som verkar som ett vidhäftande klister och därefter monterar vi på den nya slitbanan. När det är gjort vulkar vi däcket med tryck och värme. Processen i gummit gör då så att gummit blir hårt. För att skapa tryck monterar vi på en typ av gummislang som heter envelope. En på utsidan och en på insidan av däcket. Sedan använder vi vakuumsugning som trycker ner den pålagda banan i bindgummit. Med pressteknik i form av tryck, vakuum och värme så skapas en kemisk vulkprocess. Själva vulkningsprocessen tar cirka tre timmar och tjugo minuter, men vi brukar räkna på två dygn från när vi tar in stommen, tills att det är klart.
Hos regummeringsfabriken i Vara är det främst på lastbilar och bussar som de regummerar däck.
– I Sverige är det ganska vanligt med regummerade däck på tyngre fordon. Det är nästan 50/50 med regummerade däck och nya däck. Vi regummerar enbart däck på lastbilar och bussar. Förr regummerade man personbildsdäck, men det gör man inte i samma utsträckning idag. Det är svårare att regummera personbilsdäck, men det är absolut inte omöjligt. Det borde vara mer vanligt än vad det är med tanke på fördelarna.
Att regummera däck är både mer ekonomiskt och snällare mot miljön än att köpa nya däck. Regummerade däck minskar koldioxidavtrycket och mängden avfall. Det sparar även på material som krävs för att göra ett nytt däck.
– Istället för att köpa nya däck från Asien så kan man använda det som redan finns här. Det är ofta billigare än vad ett nytt däck är. Det beror givetvis på vad man jämför med, men det är betydligt billigare än att köpa normalmärken och premiumdäck. Idag är det många företag som är väldigt miljömedvetna så jag hoppas och tror att det kommer bli ännu mer vanligt att regummera däck. Man slipper betala dyra transport- och containerkostnader i och med att det är en produkt som finns lokalt, vilket även drar ner på leveranstider och ökar tillgängligheten.
I april invigdes den nya delen och det firades tillsammans med leverantörer, hantverkare och personalen på regummeringsfabriken.
– Utbyggnaden kommer betyda väldigt mycket för oss som företag. Tanken är att få fler kunder att köpa produkten som levereras härifrån. Vi kan också supporta oss själva på ett annat sätt än vad vi tidigare har kunnat göra. Vi är en del av Vianor och har många verkstäder, detta gör att vi kan hjälpa till mer härifrån. Är det en verkstad som inte har tid eller rätt kompetens så kan vi stötta härifrån. Det kommer att göra mycket för vår verksamhet, avslutar Andreas.
Läs mer
Den här artikeln finns också att läsa på sida 14-16 i Däcksnack nr 4 2023.
Läs även om den närliggande verkstaden Vianor i Vara.