Den säkerhetsteknik som finns genom ADAS är konstruerad i syfte att täcka upp för mänskliga brister.

Patric Johansson och Tomas Ahlqvist arbetar på AutoCom, som erbjuder ADAS-lösningar.

Felinställda säkerhetssystem kan få stora konsekvenser

Teknik

Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) är samlingsnamnet för aktiva förarassistanssystem som ökar säkerheten under körning. Tekniken består av fordonsintegrerade kameror och en radar och erbjuder säkerhet genom att bland annat bromsa automatiskt vid detektering av fara på väg. Med system som inte är korrekt kalibrerade kan det dock uppstå stora risker.

2015 förlorade drygt 35 000 personer livet i amerikanska dödsolyckor. Senare utförda analyser visade att cirka 94 procent av dessa orsakades av mänskliga fel. Den säkerhetsteknik som finns genom ADAS är konstruerad i syfte att täcka upp för sådana mänskliga brister.

Tekniken detekterar faror och kompletterar passiva säkerhetssystem såsom bilbälten och krockkuddar. Exempel på ADAS-funktioner är kollisionsvarning för mötande fordon, filbytesvarning, halvljusautomatik samt detektering och undvikande av fotgängare. Samtliga ADAS-system fungerar med hjälp av kamera- eller radarteknik och det är därför av yttersta vikt att dessa är korrekt inställda.

– Det kan räcka att man skiftar till ett lågprofilsdäck för att kameran eller radarn ska få en felaktig vinkel. Några millimeter gör stor skillnad för kameradetekteringen och kan få stora konsekvenser i trafiken, säger Tomas Ahlqvist på AutoCom, företagsledande inom kalibreringslösningar för ADAS i Sverige.

För att exemplifiera vad som kan hända berättar Tomas om en tragisk händelse som inträffade på tyska Autobahn för några år sedan, där en lastbil gjorde en panikinbromsning för att ADAS-systemet trodde att en viadukt var lägre än den egentligen var.

– Just det här fallet resulterade i att en barnfamilj i bilen bakom miste livet. ADAS är fantastiskt när det fungerar, men kan få fruktansvärda konsekvenser när kalibreringen är fel, säger Tomas.

ADAS-kalibrering är lika viktigt för tunga- som lätta fordon, men det finns relativt få rutiner för när den måste göras. Försäkringsbolag kräver kalibrering efter byte av glasruta, men det behöver också göras efter byte av andra delar, i samband med olyckor eller påbackningar och efter modifiering av monteringsposition. Något som få känner till är att ADAS-kalibrering även behövs i samband med hjulinställning och justering av fordonshöjd.

– Det finns inga krav på däckverkstäder om att kalibrera ADAS idag, vilket är konstigt med tanke på de faror som kan uppstå. Fordonsägarna behöver själva hålla koll på hur säkerhetssystemen i bilen fungerar och när de behöver injusteras, men det är många som inte känner till det. Så länge ingen varningslampa lyser tror många fordonsägare att allt är frid och fröjd. Det gör att man kan köra med en falsk trygghet, medan ADAS i själva verket pekar åt skogen, säger Tomas kollega Patric Johansson och fortsätter:

– Däckbranschen behöver mer kunskap om det här, dels för att kunna informera kunderna. Det bästa vore dock om alla däckverkstäder erbjöd kalibrering vid hjulinställning eller höjdjustering.

AutoCom erbjuder två olika typer av kalibrering, anpassad efter olika fordonstyper och fabrikat. Den första typen, dynamisk kalibrering, görs under bilfärd och kräver endast ett diagnosverktyg. Den andra typen, statisk kalibrering, genomförs i verkstaden på en plan golvyta med hjälp av diagnostisk mjukvara och externa verktyg. Man mäter hela tiden från den bakre hjulaxeln, eftersom det är den som ser till att bilen kör rakt.

– Om man till exempel tar 1 200 kronor för en kalibrering så räknar man hem investeringen på ett år genom endast sex kalibreringar i månaden. 1 200 kronor är en relativt låg prislapp för att man som förare ska vara säker på att ens säkerhetspaket på omkring 60 000 kronor fungerar som det ska. Är det stressigt för en däckverkstad under skiftestiden kan man alltid be kunden att komma tillbaka senare, avslutar Patric.

Fakta:
2022 omkom 220 personer i vägtrafiken i Sverige, enligt siffror från Transportstyrelsen. Motsvarande siffra för antal skadade var 15 437, varav 1 929 var allvarligt skadade. Korrekt kalibrerade förarstödsystem kan rädda liv. 

Annons:
Annons:

Ungt företag från Småland lanserar hjulskanning med dubbdetektion

Teknik

28 februari 2024

Ny standard ska öka säkerheten på däckhotell

Teknik

14 februari 2024

Dubbdäckens roll och påverkan – en balansgång mellan säkerhet och miljö

Teknik

17 januari 2024

Bakom kulisserna på regummeringsfabriken i Vara

Teknik

08 november 2023

Punkteringsfria däck: Franska La Poste väljer Uptis

Teknik

28 juni 2023

Kolla däcken innan du ger dig ut med husvagnen i sommar

Teknik

20 juni 2023

Ny gratisapp hittar rätt däcktryck för yrkesförare

Teknik

27 mars 2023

Så ska uppkopplade däck göra skillnad i transportbranschen

Teknik

15 mars 2023

Säkrare vägar med kamerateknik

Teknik

14 mars 2023

Punkteringsfria däck – så funkar det!

Teknik

01 mars 2023

Maskrosor, risrester och PET-flaskor – så ska Continental göra däckbranschen mer hållbar

Teknik

16 februari 2023

Volvo om maktpositionen vid OE-utveckling

Teknik

04 januari 2023

Nya möjligheter väntar vid horisonten

Teknik

10 oktober 2022

Däck och väg: en relation byggd på friktion

Teknik

10 oktober 2022

Robotar som skiftar däck

Teknik

02 september 2022

Är OE-däcket alltid det bästa valet?

Teknik

31 augusti 2022

Däckdata öppnar dörrar för säkrare körning

Teknik

17 augusti 2022

Stor andel däckexplosioner på husvagnar

Teknik

23 juni 2022

Goodyear välkomnar en ny era inom mobilitet med luftfria däck

Teknik

16 juni 2022

Svensk Däckåtervinning sätter kolet i centrum

Teknik

08 juni 2022

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår