2015 förlorade drygt 35 000 personer livet i amerikanska dödsolyckor. Senare utförda analyser visade att cirka 94 procent av dessa orsakades av mänskliga fel. Den säkerhetsteknik som finns genom ADAS är konstruerad i syfte att täcka upp för sådana mänskliga brister.
Tekniken detekterar faror och kompletterar passiva säkerhetssystem såsom bilbälten och krockkuddar. Exempel på ADAS-funktioner är kollisionsvarning för mötande fordon, filbytesvarning, halvljusautomatik samt detektering och undvikande av fotgängare. Samtliga ADAS-system fungerar med hjälp av kamera- eller radarteknik och det är därför av yttersta vikt att dessa är korrekt inställda.
– Det kan räcka att man skiftar till ett lågprofilsdäck för att kameran eller radarn ska få en felaktig vinkel. Några millimeter gör stor skillnad för kameradetekteringen och kan få stora konsekvenser i trafiken, säger Tomas Ahlqvist på AutoCom, företagsledande inom kalibreringslösningar för ADAS i Sverige.
För att exemplifiera vad som kan hända berättar Tomas om en tragisk händelse som inträffade på tyska Autobahn för några år sedan, där en lastbil gjorde en panikinbromsning för att ADAS-systemet trodde att en viadukt var lägre än den egentligen var.
– Just det här fallet resulterade i att en barnfamilj i bilen bakom miste livet. ADAS är fantastiskt när det fungerar, men kan få fruktansvärda konsekvenser när kalibreringen är fel, säger Tomas.
ADAS-kalibrering är lika viktigt för tunga- som lätta fordon, men det finns relativt få rutiner för när den måste göras. Försäkringsbolag kräver kalibrering efter byte av glasruta, men det behöver också göras efter byte av andra delar, i samband med olyckor eller påbackningar och efter modifiering av monteringsposition. Något som få känner till är att ADAS-kalibrering även behövs i samband med hjulinställning och justering av fordonshöjd.
– Det finns inga krav på däckverkstäder om att kalibrera ADAS idag, vilket är konstigt med tanke på de faror som kan uppstå. Fordonsägarna behöver själva hålla koll på hur säkerhetssystemen i bilen fungerar och när de behöver injusteras, men det är många som inte känner till det. Så länge ingen varningslampa lyser tror många fordonsägare att allt är frid och fröjd. Det gör att man kan köra med en falsk trygghet, medan ADAS i själva verket pekar åt skogen, säger Tomas kollega Patric Johansson och fortsätter:
– Däckbranschen behöver mer kunskap om det här, dels för att kunna informera kunderna. Det bästa vore dock om alla däckverkstäder erbjöd kalibrering vid hjulinställning eller höjdjustering.
AutoCom erbjuder två olika typer av kalibrering, anpassad efter olika fordonstyper och fabrikat. Den första typen, dynamisk kalibrering, görs under bilfärd och kräver endast ett diagnosverktyg. Den andra typen, statisk kalibrering, genomförs i verkstaden på en plan golvyta med hjälp av diagnostisk mjukvara och externa verktyg. Man mäter hela tiden från den bakre hjulaxeln, eftersom det är den som ser till att bilen kör rakt.
– Om man till exempel tar 1 200 kronor för en kalibrering så räknar man hem investeringen på ett år genom endast sex kalibreringar i månaden. 1 200 kronor är en relativt låg prislapp för att man som förare ska vara säker på att ens säkerhetspaket på omkring 60 000 kronor fungerar som det ska. Är det stressigt för en däckverkstad under skiftestiden kan man alltid be kunden att komma tillbaka senare, avslutar Patric.
Fakta:
2022 omkom 220 personer i vägtrafiken i Sverige, enligt siffror från Transportstyrelsen. Motsvarande siffra för antal skadade var 15 437, varav 1 929 var allvarligt skadade. Korrekt kalibrerade förarstödsystem kan rädda liv.