Arbete på väg innebär stora risker och de största utgörs av den omgivande trafiken. Tobias Sundell är ägare av Däckakuten i Gävle och har levererat däck till fordon med punktering under många år. Inför varje utryckning görs en riskbedömning utifrån den information han får om det punkterade fordonets placering. Visar det sig att fordonet står värre till än befarat när de väl kommer ut på plats så låter de alltid bli att stanna.
– Vi är stenhårda när det gäller säkerhet. En regel vi har är att aldrig åka ut på större vägar utan en TMA-bil, det vill säga en bil med ett påkörningsskydd. Vid jobb på enfiliga vägar stänger vi ofta av trafiken medan vi arbetar, efter kontakt med Trafikverkets trafikledning. Dessutom har vi lagstadgade reflexer på oss, blinkande varningsljus och skyltar med rekommenderad hastighet på 30 km/h. Ändå är pulsen alltid hög, säger Tobias Sundell, ägare av Däckakuten i Gävle.
Vid den händelse de råkade ut för i somras, då en kollega nästan miste livet, hade alla säkerhetsåtgärder vidtagits. Ändå höll det på att sluta väldigt illa.
– Vi stod på en tvåfilig väg med en TMA-bil bakom oss på bra avstånd när en bilist körde in i TMA-skyddet och TMA-bilens bakdäck. Vanligtvis brukar TMA-skyddet bromsa upp krockvåldet, men bilen måste ha kommit lite snett vilket fick den att volta förbi arbetsplatsen och sedan in i vägräcket framför vår servicebil. Som tur var klarade sig alla inblandade, säger Tobias Sundell.
Efter olyckan fick den inblandade personalen en dag ledigt för att samla sig efter chocken, samt ett erbjudande om samtalsstöd via psykolog.
– Vi gör allt vi kan för att skydda våra anställda och det är upprörande att det ibland inte räcker. Det borde vara lag på att man inte får köra snabbare än 30 km/h förbi arbeten längsmed väg och inte bara en rekommenderad hastighet, säger Tobias Sundell.
2018 hävdes kravet på TMA-skydd i samband med bärgning och andra servicejobb på riskklassade vägar. Sedan dess har det varit upp till varje enskilt företag att göra egna riskbedömningar.
– Jag kan inte förstå hur Arbetsmiljöverket kunde riva upp kravet. TMA-skyddet finns till både för den som eventuellt råkar köra in i det och för den som arbetar på vägen. Hur en myndighet kan fatta beslut som äventyrar människors säkerhet är för mig ofattbart. Vi som arbetar på vägen vill också komma hem till våra familjer efter jobbet, säger Tobias Sundell.
Hur upplever du att vägtrafikanter agerar när ni är ute på jobb?
– Det varierar, men jag skulle säga att bristande respekt och hänsyn är väldigt vanligt. Över 80 procent av alla bilister kör för fort förbi, vissa så fort som i 140 km/h. Man känner sig väldigt liten när man står precis bredvid, säger Tobias Sundell och fortsätter:
– Något som har blivit bättre på senare tid är att många lastbilsförare har börjat köra så pass långsamt att det blir köbildning förbi oss. Det är det bästa de kan göra för att minska olycksrisken.
Vad är det som gör att ni fortsätter att erbjuda punkteringsåtgärder längsmed väg, trots riskerna?
– Tacksamheten från de personer som vi åker ut och hjälper. Många går upp till viltstängslet för att de inte vågar stanna vid vägkanten och man kan riktigt se lättnaden i deras ögon när vi kommer med assistans. Ganska ofta är det personer som åker långt som drabbas av punktering och för dem är det guld värt att få snabb hjälp, så att de kan fortsätta sin resa utan onödiga övernattningar, säger Tobias Sundell.
Han berättar att en av de vanligaste typerna av utryckningar de gör under sommarhalvåret rör punktering på husbilar, husvagnar och andra släpfordon.
– Husvagnar brukar köra på jättegamla däck, ofta från 90-talet om husvagnen är från dess. Vi hjälper mellan 50 och 100 husvagnar varje sommar och det är mer regel än undantag att däcken har torrsprickor i däcken, säger Tobias Sundell.
Många husvagnar står stilla stora delar av året, vilket gör däcken extra utsatta eftersom de mår bäst av att ständigt vara i bruk. Vid besiktning kontrolleras främst mönsterdjup och då däcken inte slits lika frekvent som vanliga bildäck kan de klara av besiktningen trots att skicket på däcken egentligen är alldeles för dåligt på grund av torrsprickor eller ålder.
– Besiktningsmän har inte befogenhet att ge körförbud för torrsprickor om inte korden syns. Det de får göra är att rekommendera att husvagnsägaren byter sina däck, men eftersom det enbart är rekommendationer verkar många strunta i det. Vi ser samma mönster när det gäller husbilar och släpvagnar, säger Tobias Sundell.
För punkteringsolyckor på husbilar lyfter han så kallade året runt-däck som en stor bov.
– Så kallade året runt-däck pallar inte värmen på sommaren. De bör ses som vinterdäck som får användas året runt, men som kanske inte bör användas så. Vi har alltför många gånger varit med om att sådana däck har exploderat fastän de har köpts året innan, säger Tobias Sundell.
Har du något sista medskick till dina medtrafikanter och kollegor i branschen?
– Tänk igenom vad du kan göra för att öka trafiksäkerheten och kör inte för fort. Låt det hellre ta någon minut extra än att du riskerar ditt och andras liv.
Om Däckakuten i Gävle
Däckakuten i Gävle är en däckverkstad med sju anställda som täcker ett stort område när det gäller punkterings längsmed väg. De har över 260 dimensioner på bildäck på lager i Gävle, från 8-24 tum, samt ett brett utbud av navringar, bultar och muttrar, vilket gör att de kan hjälpa i stort sett vilken kund som helst när olyckan är framme.