”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

Däckakuten i Gävle rycker ofta ut och lagar punktering längsmed väg. I somras var de med om en arbetsplatsolycka där en av medarbetarna kunde ha mist livet. Nu vill de lyfta frågan om säkerhet på vägen, för alla kollegors och trafikanters skull.

Arbete på väg innebär stora risker och de största utgörs av den omgivande trafiken. Tobias Sundell är ägare av Däckakuten i Gävle och har levererat däck till fordon med punktering under många år. Inför varje utryckning görs en riskbedömning utifrån den information han får om det punkterade fordonets placering. Visar det sig att fordonet står värre till än befarat när de väl kommer ut på plats så låter de alltid bli att stanna.

– Vi är stenhårda när det gäller säkerhet. En regel vi har är att aldrig åka ut på större vägar utan en TMA-bil, det vill säga en bil med ett påkörningsskydd. Vid jobb på enfiliga vägar stänger vi ofta av trafiken medan vi arbetar, efter kontakt med Trafikverkets trafikledning. Dessutom har vi lagstadgade reflexer på oss, blinkande varningsljus och skyltar med rekommenderad hastighet på 30 km/h. Ändå är pulsen alltid hög, säger Tobias Sundell, ägare av Däckakuten i Gävle.

Vid den händelse de råkade ut för i somras, då en kollega nästan miste livet, hade alla säkerhetsåtgärder vidtagits. Ändå höll det på att sluta väldigt illa. 

– Vi stod på en tvåfilig väg med en TMA-bil bakom oss på bra avstånd när en bilist körde in i TMA-skyddet och TMA-bilens bakdäck. Vanligtvis brukar TMA-skyddet bromsa upp krockvåldet, men bilen måste ha kommit lite snett vilket fick den att volta förbi arbetsplatsen och sedan in i vägräcket framför vår servicebil. Som tur var klarade sig alla inblandade, säger Tobias Sundell.

Efter olyckan fick den inblandade personalen en dag ledigt för att samla sig efter chocken, samt ett erbjudande om samtalsstöd via psykolog.

– Vi gör allt vi kan för att skydda våra anställda och det är upprörande att det ibland inte räcker. Det borde vara lag på att man inte får köra snabbare än 30 km/h förbi arbeten längsmed väg och inte bara en rekommenderad hastighet, säger Tobias Sundell.

2018 hävdes kravet på TMA-skydd i samband med bärgning och andra servicejobb på riskklassade vägar. Sedan dess har det varit upp till varje enskilt företag att göra egna riskbedömningar.

– Jag kan inte förstå hur Arbetsmiljöverket kunde riva upp kravet. TMA-skyddet finns till både för den som eventuellt råkar köra in i det och för den som arbetar på vägen. Hur en myndighet kan fatta beslut som äventyrar människors säkerhet är för mig ofattbart. Vi som arbetar på vägen vill också komma hem till våra familjer efter jobbet, säger Tobias Sundell.

Hur upplever du att vägtrafikanter agerar när ni är ute på jobb?

– Det varierar, men jag skulle säga att bristande respekt och hänsyn är väldigt vanligt. Över 80 procent av alla bilister kör för fort förbi, vissa så fort som i 140 km/h. Man känner sig väldigt liten när man står precis bredvid, säger Tobias Sundell och fortsätter:

– Något som har blivit bättre på senare tid är att många lastbilsförare har börjat köra så pass långsamt att det blir köbildning förbi oss. Det är det bästa de kan göra för att minska olycksrisken. 

Vad är det som gör att ni fortsätter att erbjuda punkteringsåtgärder längsmed väg, trots riskerna?

– Tacksamheten från de personer som vi åker ut och hjälper. Många går upp till viltstängslet för att de inte vågar stanna vid vägkanten och man kan riktigt se lättnaden i deras ögon när vi kommer med assistans. Ganska ofta är det personer som åker långt som drabbas av punktering och för dem är det guld värt att få snabb hjälp, så att de kan fortsätta sin resa utan onödiga övernattningar, säger Tobias Sundell.

Han berättar att en av de vanligaste typerna av utryckningar de gör under sommarhalvåret rör punktering på husbilar, husvagnar och andra släpfordon.

– Husvagnar brukar köra på jättegamla däck, ofta från 90-talet om husvagnen är från dess. Vi hjälper mellan 50 och 100 husvagnar varje sommar och det är mer regel än undantag att däcken har torrsprickor i däcken, säger Tobias Sundell.

Många husvagnar står stilla stora delar av året, vilket gör däcken extra utsatta eftersom de mår bäst av att ständigt vara i bruk. Vid besiktning kontrolleras främst mönsterdjup och då däcken inte slits lika frekvent som vanliga bildäck kan de klara av besiktningen trots att skicket på däcken egentligen är alldeles för dåligt på grund av torrsprickor eller ålder.

– Besiktningsmän har inte befogenhet att ge körförbud för torrsprickor om inte korden syns. Det de får göra är att rekommendera att husvagnsägaren byter sina däck, men eftersom det enbart är rekommendationer verkar många strunta i det. Vi ser samma mönster när det gäller husbilar och släpvagnar, säger Tobias Sundell.

För punkteringsolyckor på husbilar lyfter han så kallade året runt-däck som en stor bov. 

– Så kallade året runt-däck pallar inte värmen på sommaren. De bör ses som vinterdäck som får användas året runt, men som kanske inte bör användas så. Vi har alltför många gånger varit med om att sådana däck har exploderat fastän de har köpts året innan, säger Tobias Sundell.

Har du något sista medskick till dina medtrafikanter och kollegor i branschen?

– Tänk igenom vad du kan göra för att öka trafiksäkerheten och kör inte för fort. Låt det hellre ta någon minut extra än att du riskerar ditt och andras liv.  

Om Däckakuten i Gävle

Däckakuten i Gävle är en däckverkstad med sju anställda som täcker ett stort område när det gäller punkterings längsmed väg. De har över 260 dimensioner på bildäck på lager i Gävle, från 8-24 tum, samt ett brett utbud av navringar, bultar och muttrar, vilket gör att de kan hjälpa i stort sett vilken kund som helst när olyckan är framme.

Annons:
Annons:

Ungt företag från Småland lanserar hjulskanning med dubbdetektion

Teknik

28 februari 2024

Ny standard ska öka säkerheten på däckhotell

Teknik

14 februari 2024

Dubbdäckens roll och påverkan – en balansgång mellan säkerhet och miljö

Teknik

17 januari 2024

Bakom kulisserna på regummeringsfabriken i Vara

Teknik

08 november 2023

Felinställda säkerhetssystem kan få stora konsekvenser

Teknik

30 augusti 2023

Punkteringsfria däck: Franska La Poste väljer Uptis

Teknik

28 juni 2023

Kolla däcken innan du ger dig ut med husvagnen i sommar

Teknik

20 juni 2023

Ny gratisapp hittar rätt däcktryck för yrkesförare

Teknik

27 mars 2023

Så ska uppkopplade däck göra skillnad i transportbranschen

Teknik

15 mars 2023

Säkrare vägar med kamerateknik

Teknik

14 mars 2023

Punkteringsfria däck – så funkar det!

Teknik

01 mars 2023

Maskrosor, risrester och PET-flaskor – så ska Continental göra däckbranschen mer hållbar

Teknik

16 februari 2023

Volvo om maktpositionen vid OE-utveckling

Teknik

04 januari 2023

Nya möjligheter väntar vid horisonten

Teknik

10 oktober 2022

Däck och väg: en relation byggd på friktion

Teknik

10 oktober 2022

Robotar som skiftar däck

Teknik

02 september 2022

Är OE-däcket alltid det bästa valet?

Teknik

31 augusti 2022

Däckdata öppnar dörrar för säkrare körning

Teknik

17 augusti 2022

Stor andel däckexplosioner på husvagnar

Teknik

23 juni 2022

Goodyear välkomnar en ny era inom mobilitet med luftfria däck

Teknik

16 juni 2022

Svensk Däckåtervinning sätter kolet i centrum

Teknik

08 juni 2022

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår