Den nya detekteringstekniken från Sumitomo Rubber Industries är en del i deras intelligenta däckteknik Sensing Core.
Ny teknik upptäcker lösa hjulbultar
Teknik
21 maj 2024
Text: Jonna Jansson Foto: Unsplash
Den japanska däcktillverkaren Sumitomo Rubber Industries (SRI), som bland annat ligger bakom däckmärket Falken, har utvecklat ny teknik som ska detektera lösa hjulbultar. Innovationen kommer att bli en del av standardutförandet i en nyproducerad bil redan i år och det pågår diskussioner om ytterligare originalmonteringar med fler fordonstillverkare.
Under de senaste åren har olyckor och skador orsakade av tappade hjul skapat rubriker i flera länder, särskilt i samband med skiftessäsongerna. I Sverige uppgår antalet tappade hjul om året till cirka 30 000, av vilka cirka 900 resulterar i någon typ av trafikolycka. Detta enligt undersökningar från Svenska däcksäkerhetsrådet.
Även om många kommersiella fordonsexploatörer använder mekaniska klämmor på muttrarna för att motverka problematiken är de inte 100 procent tillförlitliga, då de utgår från att föraren själv tar på sig ansvaret för att kontrollera dem.
Den nya detekteringstekniken från Sumitomo Rubber Industries är en del i deras intelligenta däckteknik Sensing Core. Tekniken kan beskrivas som ett flexibelt, sensorlöst analys- och övervakningssystem med många olika applikationer, inklusive överkvakning av däcktryck och slitage, ojämn belastning och farliga vägförhållanden. Sensing Core fungerar oberoende av däckmärke, modell eller storlek och analyserar hjulhastighetssignaler och annan information från fordonets styrenhet (CAN) för att upptäcka om några hjulmuttrar är lösa – med millimeterprecision. När en lös hjulbult detekteras får föraren en varning.
Innovationen har vuxit fram ur SRI:s ursprungliga system för däcktrycksvarning (DWS), ett indirekt däcktrycksövervakningssystem (TPMS). Femton OEM-tillverkare från Europa, Japan, Kina och Indien har installerat DWS i sina bilar.
– Vi förutser att Sensing Core kommer att bli ett betydande bidrag till den fortsatta utvecklingen av mobilitet i den kommande autonoma körningssamhället. Vi kommer inte bara att använda data som tekniken samlar in, såsom vägförhållandedata för fordonets styrning, utan också att sträva efter teknisk utveckling med blicken på framtida integration av data med samhällsinformation via molntjänster, säger Dr. Bernd Löwenhaupt, vd för Sumitomo Rubber Europe GmbH.
SRI:s flottförsök med molnbaserat TPMS tillsammans med ett uthyrningsföretag i Japan har redan visat effektivitet, kostnad och säkerhetsvärde för däckbaserad information.
En annan framtida tillämpning av Sensing Core är molnbaserad övervakning av däckslitage. I detta scenario tar mjukvara i molnet emot användningsinformation från fordonet för att förutspå däckets slitage och livslängd. När ett däck är redo för byte skickas en varning till föraren eller flottchefen.