Den nya detekteringstekniken från Sumitomo Rubber Industries är en del i deras intelligenta däckteknik Sensing Core.

Ny teknik upptäcker lösa hjulbultar

Teknik

Den japanska däcktillverkaren Sumitomo Rubber Industries (SRI), som bland annat ligger bakom däckmärket Falken, har utvecklat ny teknik som ska detektera lösa hjulbultar. Innovationen kommer att bli en del av standardutförandet i en nyproducerad bil redan i år och det pågår diskussioner om ytterligare originalmonteringar med fler fordonstillverkare.

Under de senaste åren har olyckor och skador orsakade av tappade hjul skapat rubriker i flera länder, särskilt i samband med skiftessäsongerna. I Sverige uppgår antalet tappade hjul om året till cirka 30 000, av vilka cirka 900 resulterar i någon typ av trafikolycka. Detta enligt undersökningar från Svenska däcksäkerhetsrådet.

Även om många kommersiella fordonsexploatörer använder mekaniska klämmor på muttrarna för att motverka problematiken är de inte 100 procent tillförlitliga, då de utgår från att föraren själv tar på sig ansvaret för att kontrollera dem. 

Den nya detekteringstekniken från Sumitomo Rubber Industries är en del i deras intelligenta däckteknik Sensing Core. Tekniken kan beskrivas som ett flexibelt, sensorlöst analys- och övervakningssystem med många olika applikationer, inklusive överkvakning av däcktryck och slitage, ojämn belastning och farliga vägförhållanden. Sensing Core fungerar oberoende av däckmärke, modell eller storlek och analyserar hjulhastighetssignaler och annan information från fordonets styrenhet (CAN) för att upptäcka om några hjulmuttrar är lösa – med millimeterprecision. När en lös hjulbult detekteras får föraren en varning. 

Innovationen har vuxit fram ur SRI:s ursprungliga system för däcktrycksvarning (DWS), ett indirekt däcktrycksövervakningssystem (TPMS). Femton OEM-tillverkare från Europa, Japan, Kina och Indien har installerat DWS i sina bilar. 

– Vi förutser att Sensing Core kommer att bli ett betydande bidrag till den fortsatta utvecklingen av mobilitet i den kommande autonoma körningssamhället. Vi kommer inte bara att använda data som tekniken samlar in, såsom vägförhållandedata för fordonets styrning, utan också att sträva efter teknisk utveckling med blicken på framtida integration av data med samhällsinformation via molntjänster, säger Dr. Bernd Löwenhaupt, vd för Sumitomo Rubber Europe GmbH. 

SRI:s flottförsök med molnbaserat TPMS tillsammans med ett uthyrningsföretag i Japan har redan visat effektivitet, kostnad och säkerhetsvärde för däckbaserad information.

En annan framtida tillämpning av Sensing Core är molnbaserad övervakning av däckslitage. I detta scenario tar mjukvara i molnet emot användningsinformation från fordonet för att förutspå däckets slitage och livslängd. När ett däck är redo för byte skickas en varning till föraren eller flottchefen.

Annons:
Annons:

Bakom kulisserna på regummeringsfabriken i Vara

Teknik

08 november 2023

Felinställda säkerhetssystem kan få stora konsekvenser

Teknik

30 augusti 2023

Punkteringsfria däck: Franska La Poste väljer Uptis

Teknik

28 juni 2023

Kolla däcken innan du ger dig ut med husvagnen i sommar

Teknik

20 juni 2023

Ny gratisapp hittar rätt däcktryck för yrkesförare

Teknik

27 mars 2023

Så ska uppkopplade däck göra skillnad i transportbranschen

Teknik

15 mars 2023

Säkrare vägar med kamerateknik

Teknik

14 mars 2023

Punkteringsfria däck – så funkar det!

Teknik

01 mars 2023

Maskrosor, risrester och PET-flaskor – så ska Continental göra däckbranschen mer hållbar

Teknik

16 februari 2023

Volvo om maktpositionen vid OE-utveckling

Teknik

04 januari 2023

Nya möjligheter väntar vid horisonten

Teknik

10 oktober 2022

Däck och väg: en relation byggd på friktion

Teknik

10 oktober 2022

Robotar som skiftar däck

Teknik

02 september 2022

Är OE-däcket alltid det bästa valet?

Teknik

31 augusti 2022

Däckdata öppnar dörrar för säkrare körning

Teknik

17 augusti 2022

Stor andel däckexplosioner på husvagnar

Teknik

23 juni 2022

Goodyear välkomnar en ny era inom mobilitet med luftfria däck

Teknik

16 juni 2022

Svensk Däckåtervinning sätter kolet i centrum

Teknik

08 juni 2022

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår