Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

Kan året runt-däck fungera lika bra på sommaren som på vintern? – Nej, det går inte att kompromissa, säger Pirellis Lars Bergmark bestämt. – Tekniken är på frammarsch och vi kan inte för all framtid måla in oss i gamla däckdefinitioner, anser Michelins expert Marcus Karlsson.

Av: Mikael Svensson

Ingen däcktillverkare säljer året runtdäck i Sverige för att de ska användas året runt. Däremot förekommer det att privatkonsumenter beställer via nätet eftersom däcken säljs i Mellaneuropeiska länder där klimatet är annorlunda. Att däcktillverkarna inte säljer året runt däck, eller ”all season” som de också  kallas, i Sverige, Norge och Finland beror på att de inte lämpar sig för det nordiska klimatet. Men det skulle vara fullt möjligt, förutsatt att de har en vinterdäcksmärkning som är godkänd av Transportstyrelsen (se rutan om Transportstyrelsen särskilda föreskrifter).
– Jag tycker att man ska hålla sig till STRO:s (Scandinavian Tire & Rim Organization) lista över godkända vinterdäck, säger Lars Bergmark ordförande i Däck-, Fälg- och Tillbehörleverantörernas Förening, DFTF, och även nordisk vd för Pirelli.
– Lagstiftningen säger att däcket ska vara ”särskilt framtaget för vinterförhållande” för att klassas som vinterdäck. Det kan ju omöjligen ett året runt-däck vara, säger han.

I Danmark säljs däremot året runt-däck eftersom det där är ett mildare klimat på vintern än i övriga Norden, samt att  Danmark inte har en vinterdäckslag. Lars Bergmark är absolut motståndare till att det ska finnas däck som är godkända att användas året runt i Sverige, Norge och Finland.
– Jag skulle vilja ha en tydligare lagstiftning som även innefattar en lag om att du ska ha sommardäck på sommaren. Men där är vi ännu inte riktigt överens inom  branschen. Lars Bergmark menar att det inte går att tillverka däck som klarar stora temperatursvängningar. Då blir det en kompromiss som gör att de varken fungerar tillfredställande på sommaren eller på vintern.
– Det beror på gummiblandningen, den kan inte anpassas till både höga sommartemperaturer och låga vintertemperaturer. För att klara vinterkraven får ett året runt-däck det svårare i högre hastigheter och vid bromsundanmanöver på sommarvägar. Då har du en säkerhetsrisk.

I nära samarbete mellan däcktillverkare utvecklar biltillverkare en specifikation på vilka däck som bilen ska utrustas med från fabrik. Allt för bilens säkerhetssystem och karaktär ska uppfyllas. Detta innefattar även hastighetsindex. Detta index måste följas så länge det är ett sommardäck men så snart man monterar på ett vinterdäck gör lagen undantag. Även om det är sommar ute.
– Även här har vi brister i lagstiftningen. Det borde vara en självklarhet att det ska vara rätt hastighetsindex på däcken under sommaren för att de inte ska utgöra en trafikfara. Fel däck innebär att bilens säkerhetssystem sätts ur spel.
Finns det överhuvudtaget någon framtid för att kunna använda sig av en däcktyp året runt i Sverige?
– Från Pirelli menar vi att det kan fungera i zoner där det är förhållandevis lite vinterklimat och att du kör i mycket begränsad omfattning i cityområden.

Marcus Karlsson är Michelins expert på däckregler och branschnormer. Han har en annan inställning till året runt-däck än Lars Bergmark. Han tycker att utvecklingen av däcktypen går i rätt riktning och tar det inte för omöjligt att det i framtiden kan finnas däck som går att använda året runt på svenska vägar.
– Jag tror att vi på sikt kommer att få se stora tekniska framsteg när det gäller teknologi, gummiblandning och däckmönster. Vi kan inte för all framtid måla in oss i gamla däckdefinitioner utan pröva nya teknologier och lösningar, säger han.
Michelin har tagit fram ett sommardäck som säljs på den svenska marknaden, Michelin CrossClimate plus. Däcket har försetts med vinterdäcksmärkningen M+S och 3PSMF men det finns inte med i STRO:s lista över godkända vinterdäck för nordiska förhållanden.
– Vi marknadsför det som ett sommardäck som har egenskaper som passar den nordiska sommaren, däcket har märkning B på våtgrepp, upplyser Marcus.

Men vad är syftet med att marknadsföra ett året runt-däck som inte kan användas när det är vinter?
– Det finns ju ett spann på ett par månader vid årstidsskiftningarna. Detta är ett däck som fungerar bra på vått och kallt väglag. Du kan alltså köra med det lite längre på hösten och du har på våren fortfarande ett däck med bra grepp om det skulle vara vinterväglag fram till april, maj. Här måste vi också beakta att det skiftar mycket i årstider beroende på var i Sverige som du bor.
– Däcket har efter tre år på marknaden visat sig fungera mycket väl i det nordiska klimatet. Vi på Michelin kallar det ett vår-, sommar och höstdäck. Dock ska man alltid tänka sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern i det nordiska klimatet.
Hur bra är det här däcket på sommaren i jämförelse med era renodlade sommardäck?
– CrossClimate hävdar sig väl i de däcktesterna de har varit med i och vi har haft mycket bra feedback från våra kunder.

Peter Buhre, sakkunnig hos Däckspecialisternas Riksförbund, DRF, tar tydligt avstånd från året runt-däck.
– Tack vare att gummiblandningen är anpassad för vinterförhållanden så har dessa däck betydligt längre bromssträckor och sämre vägegenskaper på sommaren. För mig är val av däck lika självklart som valet av skor efter årstider. Sandaler på sommaren och pjäxor på vintern.

FAKTA: transportstyrelsen om godkända vinterdäck
Så här står det i tredje paragrafen i Transportstyrelsens särskilda föreskrifter om användning av vinterdäck avsedda för bilar och släpvagnar som dras av bilar: ”3 § Med vinterdäck avses i dessa föreskrifter däck som särskilt framtagits för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M & S, M–S, MS eller ”Mud and Snow”.
Till paragrafen finns ett allmänt råd som säger att grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck. Vinterväglag bör anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. (TSFS 2012:131).
Transportstyrelsens utredare Hans Norén menar att skrivningen ”särskilt framtagits för vinterkörning” inbjuder till tolkningsutrymme om det finns vinterdäcksmärkning på däcken. – Det är något som en domstol får avgöra. Vi har ännu inte haft något fall uppe i domstol där någon med året runt-däck åtalats för brott mot vinterdäckslagen. Det är en knivig fråga.
FOTNOT: Hos Scandinavian Tire & Rim Organization, STRO, finns listan över godkända vinterdäck.
För mer information: www.stro.se 

Annons:
Annons:

Ungt företag från Småland lanserar hjulskanning med dubbdetektion

Teknik

28 februari 2024

Ny standard ska öka säkerheten på däckhotell

Teknik

14 februari 2024

Dubbdäckens roll och påverkan – en balansgång mellan säkerhet och miljö

Teknik

17 januari 2024

Bakom kulisserna på regummeringsfabriken i Vara

Teknik

08 november 2023

Felinställda säkerhetssystem kan få stora konsekvenser

Teknik

30 augusti 2023

Punkteringsfria däck: Franska La Poste väljer Uptis

Teknik

28 juni 2023

Kolla däcken innan du ger dig ut med husvagnen i sommar

Teknik

20 juni 2023

Ny gratisapp hittar rätt däcktryck för yrkesförare

Teknik

27 mars 2023

Så ska uppkopplade däck göra skillnad i transportbranschen

Teknik

15 mars 2023

Säkrare vägar med kamerateknik

Teknik

14 mars 2023

Punkteringsfria däck – så funkar det!

Teknik

01 mars 2023

Maskrosor, risrester och PET-flaskor – så ska Continental göra däckbranschen mer hållbar

Teknik

16 februari 2023

Volvo om maktpositionen vid OE-utveckling

Teknik

04 januari 2023

Nya möjligheter väntar vid horisonten

Teknik

10 oktober 2022

Däck och väg: en relation byggd på friktion

Teknik

10 oktober 2022

Robotar som skiftar däck

Teknik

02 september 2022

Är OE-däcket alltid det bästa valet?

Teknik

31 augusti 2022

Däckdata öppnar dörrar för säkrare körning

Teknik

17 augusti 2022

Stor andel däckexplosioner på husvagnar

Teknik

23 juni 2022

Goodyear välkomnar en ny era inom mobilitet med luftfria däck

Teknik

16 juni 2022

Svensk Däckåtervinning sätter kolet i centrum

Teknik

08 juni 2022

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår