Ett icke-pneumatiskt däck är ett däck som inte använder luft, och därför kallas de ofta för luftfria däck.

Punkteringsfria däck – så funkar det!

Teknik

Ett icke-pneumatiskt däck är ett däck som inte använder luft, och därför kallas de ofta för luftfria däck. Två däcktillverkare som tidigare har presenterat luftfria däck är Goodyear och Michelin. Däcksnack har tagit en närmare titt på hur tillverkningen går till, hur säkra däcken är och när i framtiden de tros kunna presenteras på marknaden.

Goodyear om luftfria däck

Goodyears icke-pneumatiska däck tillverkas från tre komponenter: slitbana, anslutande nät och hjul. Den stora skillnaden jämfört med traditionella däck är det anslutande nätet, som i kombination med slitbanan håller upp fordonets vikt och ger en responsiv känsla. Michael Rachita, Senior Program Manager för icke-pneumatiska däck på Goodyear, berättar att företaget har skapat ett däck särskilt konstruerat för att tillåta uppspänning och upphängning av fordonets vikt från toppen.

– Det behövs för att få samma följsamma och responsiva känsla som man får från ett luftfyllt däck. Icke-pneumatiska däck kräver unika konstruktionsegenskaper, unika material och unika produktionsprocesser, som alla befinner sig i en omfattande testfas hos Goodyear, säger han.

Mobilitetslandskapet håller på att förändras och vi träder in i en ny era inom rörlighet. Bildelningstjänster, autonoma fordon och alternativa bränslen bidrar med lösningar inom ett brett spektrum av situationer, men det betyder också att mycket kommer att förändras de kommande åren.

– Goodyear bemöter förändringarna och välkomnar den nya mobila eran. När transport som koncept omvärderas i grunden måste däcken följa med i utvecklingen. Därför utvecklar vi ett luftfritt däck som stöder framtiden inom multimodala transporter, samtidigt som beaktning tas till hållbar utveckling, säger Michael.

För vem eller för vilka ändamål skulle det passa att använda luftfria däck?

– Även om luftfyllda däck alltid kommer att ha sin plats så behövs det olika lösningar för olika tillämpningsområden. Autonoma fordon kan till exempel dra nytta av den underhållsfria aspekten som ett luftfritt däck bidrar med, medan ett traditionellt däck fortfarande kan vara en bättre lösning för andra fordon, säger Michael.

Vidare berättar Michael att det finns flera fördelar med luftfria däck, bland annat underhållsfri drift, ökad komfort vid tunga laster och tillförlitlighet. 

– När vi rör oss mot en framtid där autonoma fordon blir allt vanligare och många städer erbjuder strategier för transport-as-a-service (TaaS) så är det viktigt att ha underhållsfria däck. Man behöver inte kolla däcktrycket på luftfria däck, vilket tar bort behovet av regelbundna kontroller. Strukturen på Goodyears icke-pneumatiska däck innebär dessutom att ett fordon kan fortsätta att köra även om det har uppstått ett problem.

Ytterligare en fördel som Michael lyfter med luftfria däck är att de har hög passagerarkomfort. Däcken tillåter körning med högre last och har enligt Michael bättre responsivitet än däck med luft.

– Det finns också en hållbarhetsaspekt med icke-pneumatiska däck. Många konventionella däck tas tyvärr ur drift alldeles för tidigt i livscykeln på grund av saker som punkteringar eller problem som kunde ha förhindrats, såsom undertryck när man inte regelbundet pumpar däcken. Icke-pneumatiska däck kommer inte att tas ur drift av dessa anledningar, vilket minskar avfallsströmmen för däck, säger Michael.

Vilka är riskerna med luftfria däck?

– Många personer ifrågasätter komforten av icke-pneumatiska däck. Lastbärande effektivitet och överföring till fotavtrycket i icke-pneumatiska däck kommer från när topp-ekrarna utsätts för spänning och inte från ekrarna som sitter direkt i fotavtrycket. Om ekrarna i fotavtrycket bar lasten skulle de utsättas för höga tryckkrafter, vilket skulle leda till både skarp körning och cyklisk trycktrötthet. Däckenhetens följsamhet uppnås genom denna balans mellan "toppbelastning" och "bottenbelastning" och deformationen av slitbanan. I en väldesignad topplastad struktur kan ett icke-pneumatiskt däck ge ökad åkkomfort jämfört med ett traditionellt pneumatiskt däck, från dess förmåga att omsluta vägskillnader mer effektivt.

När i framtiden tror ni att vi kan börja att se luftfria däck på marknaden?

– Drivkraften bakom dessa innovationer är Goodyears vision om en hållbar framtid som omfattar multimodala transportformer där olika fordon samexisterar. Även om däck med luft inte kommer att försvinna inom en snar framtid så bidrar luftfria modeller med många nya möjligheter. När transportsektorn snabbt förändras behövs det tekniska innovationer för alla delar av fordonet, inklusive däcken.

– Utvecklingsarbetet för icke-pneumatiska däck på Goodyear ingår i det ambitiösa tekniska målet om att utveckla det första underhållsfria däcket med 100 procent hållbara material på marknaden innan 2030. Även om pneumatiska däck fortfarande kommer att ha en ledande roll i framtiden så är utvecklingen av nya däck för specifika mobilitetsapplikationer nästa steg för bilbranschen, avslutar Michael.

Michelin om luftfria däck

Michelins UPTIS-prototyp (Unique Puncture-proof Tire System) representerar en ny generation av luftfria lösningar och är ett exempel på Michelins expertis inom högteknologiska material. Prototypen är huvudsakligen gjord av gummi, aluminium (för hjulet) och ett nytt högpresterande kompositmaterial som kallas hartsinbäddad glasfiber. Den hartsinbäddade glasfibern är ett förstärkt kompositmaterial tillverkat av tusentals smala glasfilament som mäter några dussin mikrometer i diameter och ett värmebeständigt värmehärdande harts. Dess lätta och starka men ändå flexibla egenskaper ersätter lufttrycket för att bära vikten av ett fordon samtidigt som det ger unika stötdämpande egenskaper.

– UPTIS tyger och slitbana tillverkas enligt procedurer liknande de för standarddäck. Ekrarna är gjorda med enkla formningstekniker, medan metoden som används för att sätta ihop de separata komponenterna är innovativ och konfidentiell. Precis som standardiserade Michelin-däck kan UPTIS återvinnas (kompositmaterial, granulat och energiåtervinning). Samma tekniska framsteg som används för att återvinna vanliga Michelin-däck kommer också att tillämpas på UPTIS Prototype, säger Marika Hoflund, Managing Director, Michelin Nordic.

För vem eller för vilka ändamål skulle det vara lämpligt att använda luftfriadäck?

– UPTIS-prototypens luftfria design undviker behovet av regelbundet underhåll, tryckkontroller och kontroller för punkteringar eller andra skador. Detta gör prototypen idealisk för morgondagens fordon, såväl för självkörande skyttlar som för helelektriska och delade servicebilar, vars passagerare inte förväntas ersätta punkterade däck. De mest uppenbara målmarknadssegmenten för UPTIS fokuserar på flottapplikationer, särskilt autonoma passagerarflottor eller stadsflottor som transporterar stora passagerarvolymer, säger Marika Hoflund och fortsätter:

– Även om UPTIS är en idealisk lösning för dessa nya former av mobilitet, är dess utbud av möjligheter mycket bredare – inklusive omedelbara förbättringar av säkerhet och effektivitet för globala marknader. Proffs och privatpersoner kommer att ha tillgång till denna lösning allt eftersom den kommer ut på marknaden.

Vilka är fördelarna med luftfria däck?

– UPTIS erbjuder betydande potential för att minska användningen av råvaror och avfall, eftersom det minskar antalet punkterade däck som skrotas innan de når slutet av livscykeln och reducerar användningen av råvaror, energi för produktion och utsläpp kopplade till tillverkning av reservdäck som inte längre behövs. Däcken varar också längre genom att eliminera oregelbundet slitage orsakat av över- eller underinflation. Dessutom minskar farorna relaterade till punktering och utblåsning (att tappa kontrollen över fordonet eller stanna vid vägkanten för att byta ut ett punkterat däck), säger Marika Hoflund och fortsätter: 

– Baserat på intern forskning bedömer Michelin att UPTS airless-teknik kan förhindra för tidig skrotning av upp till 200 miljoner däck per år över hela världen – en materialbesparing som motsvarar vikten av omkring 200 Eiffeltorn. Framför allt är det en produkt som är särskilt väl lämpad för nya former av mobilitet – uppkopplad, autonom, delad och elektrisk – som kräver nästintill ingenting i underhåll. 

Hur säkra är luftfria däck?

– Airless-teknik kommer drastiskt att minska antalet däck som skrotas på grund av punkteringar, vilket gör att luftfria däck kan ha en positiv inverkan på trafiksäkerheten, säger Marika Hoflund. 

UPTIS framtid närmar sig 

Michelin förväntar sig inte att genombrottet för den nya luftlösa däcktekniken kommer att ske praktiskt taget över en natt. Ändå har UPTIS-projektet en extremt känd partner i biltillverkaren General Motors (GM), som vill använda UPTIS som originalutrustning i mitten av detta decennium. 

– Även om båda företagen gemensamt har drivit utvecklingen av det nya luftlösa ekerdäcket under de senaste åren, finns det ingen exklusivitet mellan General Motors och Michelin. Ingen specifik fordonsplattform har ännu tillkännages för marknadslanseringen. Lanseringen av UPTIS är planerad till 2024. I Nordamerika erbjuder Michelin redan ett luftfritt däck, MICHELIN Tweel för applikationer med låg hastighet, såsom gräsklippare, minilastare och andra off-highway applikationer, avslutar Marika Hoflund, Managing Director Michelin Nordic.

Annons:
Annons:

Ungt företag från Småland lanserar hjulskanning med dubbdetektion

Teknik

28 februari 2024

Ny standard ska öka säkerheten på däckhotell

Teknik

14 februari 2024

Dubbdäckens roll och påverkan – en balansgång mellan säkerhet och miljö

Teknik

17 januari 2024

Bakom kulisserna på regummeringsfabriken i Vara

Teknik

08 november 2023

Felinställda säkerhetssystem kan få stora konsekvenser

Teknik

30 augusti 2023

Punkteringsfria däck: Franska La Poste väljer Uptis

Teknik

28 juni 2023

Kolla däcken innan du ger dig ut med husvagnen i sommar

Teknik

20 juni 2023

Ny gratisapp hittar rätt däcktryck för yrkesförare

Teknik

27 mars 2023

Så ska uppkopplade däck göra skillnad i transportbranschen

Teknik

15 mars 2023

Säkrare vägar med kamerateknik

Teknik

14 mars 2023

Maskrosor, risrester och PET-flaskor – så ska Continental göra däckbranschen mer hållbar

Teknik

16 februari 2023

Volvo om maktpositionen vid OE-utveckling

Teknik

04 januari 2023

Nya möjligheter väntar vid horisonten

Teknik

10 oktober 2022

Däck och väg: en relation byggd på friktion

Teknik

10 oktober 2022

Robotar som skiftar däck

Teknik

02 september 2022

Är OE-däcket alltid det bästa valet?

Teknik

31 augusti 2022

Däckdata öppnar dörrar för säkrare körning

Teknik

17 augusti 2022

Stor andel däckexplosioner på husvagnar

Teknik

23 juni 2022

Goodyear välkomnar en ny era inom mobilitet med luftfria däck

Teknik

16 juni 2022

Svensk Däckåtervinning sätter kolet i centrum

Teknik

08 juni 2022

Ett helt nytt material – bestående av återvunna däck

Teknik

27 april 2022

Så tillförlitliga är tidningarnas däcktester

Teknik

11 april 2022

Michelin visar vägen i ny ADAC-studie av däckpartiklar

Teknik

21 mars 2022

Sveriges däckåtervinning effektiviseras med smart app

Teknik

16 mars 2022

Elbilstrenden har störst inverkan på däckindustrin

Teknik

21 december 2021

Det här slarvar svenskarna med vid däckbytet

Teknik

17 december 2021

Uttjänta däck fyller en viktig funktion i cementindustrin

Teknik

09 november 2021

”TMA-skyddet räddade livet på min kollega”

Teknik

12 oktober 2021

Koenigseggs fälgar blir dina för en miljon

Teknik

18 december 2019

Uttjänta däck gör nytta på många håll

Teknik

04 december 2019

Laga fälgar kräver hantverksskicklighet

Teknik

12 november 2019

Gamla däck återanvänds av byggbranschen

Teknik

24 september 2019

Ut med luften - in med polyuretan

Teknik

04 september 2019

Överraskande resultat när tysta däck testades

Teknik

29 augusti 2019

Vem ska ersätta en trasig hjulbult?

Teknik

20 augusti 2019

Uttjänta däck blir skydd för dragkrokar

Teknik

15 maj 2019

6 000 fälgar lämnar fabriken varje dag

Teknik

23 april 2019

Därför sjunger sommardäcken på våren

Teknik

09 april 2019

Cementugnen är omättlig på gamla bildäck - men sväljer bara upp till 18 tum

Teknik

09 april 2019

Färsk undersökning: Slitna släpvagnsdäck hade bättre fäste än nya däck

Teknik

02 april 2019

Satsa på rätt hjultvätt - spara ryggen och miljön

Teknik

12 mars 2019

I Pirellis fabrik däckar aldrig robotarna

Teknik

04 mars 2019

Volvos däckexperter vill ha smarta däck

Teknik

18 december 2018

Återvinning av däck sparar på jordens resurser

Teknik

09 maj 2018

På fotbollsplaner kan uttjänta bildäck rulla vidare i många år

Teknik

04 maj 2018

Svenska Rallyt: Dubbat och klart långt före start

Teknik

27 mars 2018

Olika åsikter om omstridda året-runt-däck

Teknik

22 mars 2018

Michelins nya dubbdäck slår rekord

Teknik

09 mars 2018

"Utvecklingen av elbilar kommer sätta sin prägel på däckbranschen"

Teknik

12 februari 2018

"Våra däck med Ultra-Seal kan återvinnas precis som vanligt"

Teknik

12 februari 2018

Punkteringsvätskor i lastbilar väcker många frågor

Teknik

12 februari 2018

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår